اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

اندیشکده آمریکایی: بیماری سالک زنان افغانستانی را تهدید می‌کند

اندیشکده جنگ و صلح آمریکا گزارش داد بیماری سالک زندگی زنان افغانستانی را به نابودی کشانده است.

اندیشکده آمریکایی: بیماری سالک زنان افغانستانی را تهدید می‌کند

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس،مقامات بهداشت و درمان در افغانستان از افزایش بیماری سالک در این کشور به شدت نگران هستند.

«رحیمه» 22 ساله ساکن مناطق دور دست ولایت خوست افغانستان که برای مداوا به مرکز کنترل بیماری سالک در این ولایت آمده می‌گوید که وی دست‌های خود را با چادر می پوشاند تا کسی متوجه بیماری‌اش نشود.

رحیمه می‌افزاید: زمانیکه وی به این بیماری مبتلا شد، توهین‌های زیادی را از سوی مردم تحمل کرده و اکنون مجبور شده که به این مرکز برای مداوا بیاید.

وی می‌گوید که همیشه دست خود را با چادر می‌پوشاند چون مردم درباره‌اش چیزهایی می‌گویند که تحمل کردنش سخت است.

رحیمه افزود: درگذشته بعضی داروها و پشه‌بند از سوی بعضی موسسات و نهادهای دولتی درمناطق دور دست به صورت مجانی توزیع می‌شد اما اکنون این وضعیت فرق کرده و هرکس باید برای دریافت دارو پول پرداخت کنند که این کار برای خانواده‌های بی‌بضاعت خیلی سخت است.

اندیشکده جنگ و صلح آمریکا گزارش داد: آلودگی هوا در اکثر ولایات افغانستان، ازدیاد زباله و عدم توجه به کنترل بیماری سالک از عوامل مهم افزایش شمار مبتلایان به این بیماری می‌باشد.

مسئولین مرکز کنترل و مداوای بیماری سالک در این ولایت می‌گویند که در سال گذشته صدها واقعه این بیماری در این ولایت ثبت شده که به گفته آنان رقم واقعی آن بیش از گزارش‌های منتشر شده است.

به گفته این مسئولان اقداماتی که باید در این عرصه صورت می‌گرفت، باتوجه به مشکلات و محدودیت‌های مختلف که درافغانستان وجود دارد صورت نگرفته ولی اگر با سال‌های قبل مقایسه شود، تحولات خوب و مثبتی به میان آمده است.

افزایش شمار مبتلایان به سالک

«محمد گلاب منگل» رییس مرکز کنترل و درمان بیماری سالک در ولایت خوست می‌گوید که شمار مبتلایان به این بیماری در ولایت‌های جنوبی افغانستان درحال افزایش و این موضوع زندگی اکثر زندگی زنان را با خطرهای جدی مواجه ساخته است.

به گفته منگل بیماری سالک از یک پشه مخصوص به انسان سرایت می‌کند که این پشه بیشتر در هوای گرم، آلوده و نمناک پیدا می‌شود.

محمد گلاب منگل می‌گوید که در افغانستان تشخیص و درمان بیماری سالک افزایش یافته است.

وی هشدار می‌دهد اگر به کنترل و درمان بیماری سالک توجه نشود و اقدامات لازم در جلوگیری مبتلا شدن مردم به این بیماری صورت نگیرد، شمار مبتلایان به آن افزایش خواهد یافت.

وی می‌افزاید: اکثر بیماران را زنان تشکیل میدهد چون به گفته وی آن‌ها در این ولایت درکنار کارهای خانه مشغول کار درمزرعه‌ها هستند، جایی که پشه‌های سالک حضور بیشتری دارند.

گلاب منگل گفت: اگر بیماری به کلینیک مراجعه نکند نه تنها به خود ضرر می‌رسانند بلکه به خانواده و هم‌وطنانش نیز آسیب رسانده و سبب انتقال امراض به دیگران می‌شود.

وی گفت که هنوز هم آگاهی مردم در مورد بیماری سالک اندک است و تا زمانیکه این بیماری پیشرفت نکند، به مراکز بهداشتی مراجعه نمی‌کنند.

زخم‌های ناخوشایند در صورت

این گزارش می‌افزاید: به گفته منگل کسانی که به بیماری سالک دچار می‌شوند،زخم‌های ناخوشایند آن در صورت، دست‌ها و دیگر اعضای بدنشان باقی می‌ماند که  همه جوانان بخصوص دختران رنج برده و حتی آنان را به بیماری روانی دچار می‌کند.

شاپری یکی از ساکنان این ولایت که خود بیماری سالک را تجربه کرده در مورد آن چنین می‌گوید:

در ابتدا نشانه‌های بیماری سالک در صورتم پیدا شده و حدود 3 هفته گذشته که من به مرکز کنترل و درمان این بیماری مراجعه کردم تا بهبود یابم، زیرا درد زیادی را تحمل می‌کردم.

به گفته شاپری آن زمان من بسیار زیاد رنج می‌بردم زمانی که با دوستانم دست می‌دادم خجالت می‌کشیدم، فکر می‌کردم بیماری بسیار بدی است و تلاش می‌کردم به هر شکل که ممکن باشد درمان شود و من این کار را انجام دادم.

نمی‌دانستم سالک چه نوع بیماری است؛ بعد از مبتلا شدن مدتی صبر کردم اما خوب نشد و به پزشک مراجعه کردم و وی من را راهنمایی کرد.

وی می‌گوید که در ابتدا سالک بشکل یک بخار سرخ رنگ در صورت، دست‌ها و یا در قسمت‌های دیگر بدن بدون سوزش و خارش ظاهر می‌شود و چند ماه بعد به دانه‌های بزرگ تبدیل می‌شود.

مشکلات بودجه

رئیس مرکز کنترل و درمان بیماری سالک می‌گوید ما آنقدر بودجه نداریم تابرای هرشهروند ولایت خوست پشه‌بند خریداری کنیم چون جمعیت این ولایت 160000 هزار نفر می‌باشد و اگر برای 2 فرد یک پشه‌بند رایگان توزیع کنیم پس ما باید 80000 هزار پشه بند را تهیه کنیم.

در انتهای گزارش اندیشکده جنگ و صلح آمریکا آمده است: مقام‌ها در ریاست بهداشتی خوست نیز از افزایش بیماری سالک دراین ولایت ابراز نگرانی کرده و می‌گویند بیماری سالک در این ولایت در حال گسترش است.

پزشکان می‌گویند: برای جلوگیری از شیوع بیماری سالک، در فصل تابستان باید از پشه‌بندها استفاده شود، محیط زیست پاک نگهداری شود و اشخاص مبتلا به این بیماری هر چه زودتر به مراکز درمانی مراجعه کنند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول