اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست مرکز جامع علوم اسلامی:

تغذیه فکری و الگوسازی مؤثرترین حرکت برای توانمند‌سازی جوانان است

سرپرست مرکز جامع علوم اسلامی، نیاز فکری را مهم‌ترین نیاز جوانان برشمرد و گفت: تلاش برای الگوسازی مناسب و تغذیه فکری غنی و اسلامی مؤثرترین حرکت برای توانمند‌سازی جوانان در راستای رسیدن به معرفت و آگاهی است.

تغذیه فکری و الگوسازی مؤثرترین حرکت برای توانمند‌سازی جوانان است

حجت‌الاسلام مسعود عالی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به اهمیت ایام جوانی، اظهار کرد: دوران جوانی و فصل بهار مجموعه وجوه مشترکی با یکدیگر دارند که سبب تشبیه این دوران از عمر به فصل بهار شده است.

سرپرست مرکز جامع علوم اسلامی ادامه داد: همان‌طور که بهار فصل رشد، شکوفایی و جوانه‌زدن است، ایام جوانی نیز فصل نشاط و شادابی بدن است که انواع رشد‌ها، از جمله رشد فکری و عقلی، اخلاقی، علمی، اجتماعی، سیاسی و ... در این دوران صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به مؤلفه‌های رفتاری یک جوان موفق، عنوان کرد: برنامه‌ریزی در راستای رسیدن به تکامل عقلی، جسمی، روحی و معنوی، مطالعه هدفمند، استفاده از وقت و عدم هدر دادن آن، تغذیه مناسب، خواب کافی و مناسب، ورزش برای دوری از خمودگی و کسالت، همگی از مؤلفه‌های مورد نیاز جوانان برای رسیدن یک جوان به موفقیت است.

حجت‌الاسلام عالی، استفاده افراطی جوانان از شبکه‌های مجازی را خطرآفرین دانست و گفت: استفاده افراطی از شبکه‌های اجتماعی مجازی توسط جوانان، موجب سلب تحرک، تلاش و نشاط از جوانان و ایجاد اختلال در برنامه خواب آن‌ها می‌شود که این سدی بزرگ در راه رسیدن آن‌ها به شکوفایی و بلوغ فکری و عقلی است.

سرپرست مرکز جامع علوم اسلامی، ارتباط جوانان با افراد و جمع‌های مختلف را امری حساس دانست و عنوان کرد: ارتباط یک جوان با فرد یا جمع‌های مختلف به قدری حائز اهمیت است که می‌توان گفت تعیین سرنوشت و میزان موفقیت جوان در سطوح بالاتر زندگی،‌ در گرو ارتباطات وی در ایام جوانی است.

وی جوانان را به داشتن دقت کافی در برقراری ارتباط با افراد و گروه‌های مختلف توصیه کرد و ادامه داد: به جوانان توصیه می‌کنم که با جمع‌های مناسب، سالم، موفق، اخلاق‌مدار و قابل اطمینان مانند هیأت‌های مذهبی و مؤسسات فرهنگی،‌ علمی و مذهبی همکاری کنند.

حجت‌الاسلام عالی افزود: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری، گروهی که اعضای آن، یکدیگر را برای رسیدن به تعالی کمک می‌کنند همانند یک گروه کوهنوردی هستند که کمرهایشان را هنگام بالا رفتن از کوه با طناب به یکدیگر می‌بندند تا اگر یکی از اعضای گروه در معرض سقوط  قرار گیرد، بقیه اعضا او را از سقوط کردن نجات داده و او را بالا بکشند.

سرپرست مرکز جامع علوم اسلامی با اشاره به نیازهای مختلف جوانان، مهم‌ترین نیاز آنان را نیاز فکری برشمرد و اضافه کرد: تلاش برای الگوسازی مناسب و تغذیه فکری غنی و اسلامی جوانان، لازم‌ترین حرکت برای توانمند‌سازی آنان در راستای تشخیص راه از بیراهه و رسیدن به حد مطلوبی از معرفت و آگاهی است.

وی ادامه داد: بنا بر روایات رسیده از ائمه اطهار(ع)، ارتباط با مراجع، عالمان دینی و رهبران جامعه اسلامی می‌تواند در کاهش بحران‌‌های جوانی مؤثر واقع شود.

حجت‌الاسلام عالی، مهمترین رسالت خانواده‌ها را در راستای  یاری رساندن به جوانانشان، ایجاد ارتباط دوستانه و صمیمی با آنان دانست و تصریح کرد: نقش خانواده در تربیت فرد و همراهی او برای برطرف کردن موانع موجود بر سر راهش، فقط مختص دوران کودکی نیست، بلکه ضرورتی برای همه دوران‌ها است با این تفاوت که نوع و میزان این همراهی طی دوران‌ها و جایگاه‌های مختلف زندگی فرد، متفاوت است؛ همانند یک باغبان که وقتی گیاهی را می‌کارد همواره از او مراقبت به عمل می‌آورد و برای دسترسی به ثمرۀ آن طی بازه‌های زمانی مختلف مراقبت‌های خاص آن بازه زمانی را اعمال می‌کند.

سرپرست مرکز جامع علوم اسلامی اضافه کرد: مهم ترین کاری که خانواده می‌تواند برای رسیدن یک جوان به موفقیت انجام دهد، رفاقت، همراهی و درک صحیح او است، به همین دلیل از خانواده‌ها خواهشمندم ضمن کسب اطمینان از حسن راهی که خودشان در آن قرار دارند، برای همراه کردن جوانشان با خود، برای او وقت کافی بگذارند، به او محبت کنند، حرف‌های او را بشنوند و به جای جلو زدن از جوان یا عقب‌ماندن از او یا قرارگرفتن در مقابلش، او را درک و همراهی کنند و البته همراهی کردن به این معنا نیست که هرچه او گفت سر تسلیم فرود بیاورند، گاهی هم نیاز به بروز رفتارهای جدی است.

وی خطاب به جوانان ابراز کرد: مثال ما در بهره‌مندی از توانمندی‌های سنین جوانی همانند عابری است که در حال عبور از پلی است که در بر آن گوهر ریخته‌اند و فقط یکبار فرصت عبور از روی این پل برایش فراهم است، عده‌ای بی توجه به آن عبور می‌کنند، عده‌ای مقدار کمی بر می دارند وعده‌ای هم جیب‌هایشان را تا حد ممکن پر از گوهر می‌کنند؛ سپس وقتی به آن طرف پل رسیدند پل برداشته می‌شود، در این موقع کسی که چیزی برنداشته است بابت کوتاهی کردنش حسرت می‌خورد، کسی که کم برداشته است بابت تلاش کم خود حسرت می‌خورد و حتی کسی هم که زیاد برداشته است باز حسرت می‌خورد که ای کاش بیشتر برداشته بودم؛ جوانی هم همین طور زود گذر است و هر که آن را از دست داده است حسرتش را خورده است.

حجت‌الاسلام عالی گفت: جوانی همان طور که مثل بهار زیباست، مثل بهار هم زودگذر است و فرصت برای کسب تجربه وجود ندارد و باید از تجربه‌های بقیه برای رسیدن به سعادت و خوشبختی دنیوی و اخروی بهره‌مند شد.

انتهای پیام/2258/ج40/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول