اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارشی از نشست اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با فعالان اقتصادی اصفهان

طرح گلاب با بیش از 70 درصد پیشرفت در این دولت متوقف شد / با یک‌پنجم بودجه احیای دریاچه ارومیه، زاینده‌رود احیا می‌شود

نشست نمایندگان کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عصر امروز با فعالان اقتصادی اصفهان در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان برگزار شد که فعالان اقتصادی پیشنهاداتشان را برای حل مشکلات اصفهان بیان کردند.

طرح گلاب با بیش از 70 درصد پیشرفت در این دولت متوقف شد / با یک‌پنجم بودجه احیای دریاچه ارومیه، زاینده‌رود احیا می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، عصر امروز نشست نمایندگان کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با فعالان اقتصادی اصفهان در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان برگزار شد که در این جلسه مصطفی حجه فروش اظهار کرد: سلامت یکی از اولویت‌های انقلاب بوده و هست و یک موضوع با اهمیت است.

وی افزود: کمبود آب در استان اصفهان از لحاظ روحی و جسمی بر مردم این استان اثر دارد و علاوه بر محدود کردن کشت کشاورزان، در هوا نیز تأثیر دارد.

این فعال اقتصادی عنوان کرد: موقعیت جغرافیایی اصفهان به گونه‌ای است که در دره قرار دارد و حلقه شهرک‌های صنعتی و صنایع بزرگ اطراف آن قرار دارد که آلایندگی در شهر اصفهان به وجود می‌آورند.

وی ادامه داد: اگر کشاورزی باغی و زراعی در اصفهان صورت نگیرد، امکان زندگی در این شهر دیگر وجود نخواهد داشت و کارشناسان از آمار بالای MS و سرطان در این شهر خبر داده‌اند که پس از بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدند، این موضوع به علت روستاهایی است که در مسیر انتقال آب به شهر قرار دارند و پساب و فاضلاب خود را پیش از رسیدن آب به تصفیه‌خانه به رودخانه می‌ریزند.

* طرح گلاب با بیش از 70 درصد پیشرفت در این دولت متوقف شد

حجه‌فروش اضافه کرد: برای حل این مشکل پیشنهاد تغییر مسیر  آب داده شد تا آب از تونل گلاب بیاید؛ این طرح بیش از 70 درصد پیشرفت داشت اما در طول دو سه سال اخیر به دلیل نبود بودجه متوقف شد.

وی خاطرنشان کرد: از نمایندگان مجلس می‌خواهیم سلامت مردم اصفهان برایشان مهم باشد؛ رشد بیماری‌های MS، سرطان و بیماری‌‎های خاص بیشتر از جاهای دیگر است که می‌طلبد کمیسیون برنامه و بودجه توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.

محسن پورسینا عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان نیز اذعان کرد: اصفهان به لحاظ گستردگی صنعت 14.7 درصد از صنایع را در اختیار دارد و در کشور از این حیث اول است؛ همچنین حدود 15 درصد ارزش افزوده شهر اصفهان است اما متأسفانه در بحث دریافت‌ بسته خروج از رکود که 16 هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده بود، تنها هزار میلیارد دریافت کرده است.

وی ادامه داد: این مبلغ کمتر از 7 درصد بودجه در نظر گرفته شده است در حالی که سهم اصفهان 11 درصد است و در این مدت برای بیش از 570 میلیارد تومان آن پرونده تشکیل شده و کمتر از یک ماه دیگر این بودجه به پایان می‌رسد؛ البته معاون اول رئیس جمهور گفته است که اگر تمام شد دوباره تخصیص می‌دهیم اما اگر در ابتدا درست توزیع شود، دیگر مشکلی پیش نمی‌آید.

* اصفهان توانایی تامین بخش عمده‌ای از بودجه کشور را دارد

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان عنوان کرد: اصفهان نیاز به کمک دارد این توانایی را دارد که بخش عمده‌ای از بودجه کشور را تأمین کند.

همچنین محمدرضا رجالی رئیس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه اظهار کرد: تورم در بین سال‌های 92 تا 93 35 درصد اعلام شد در حالی که پرداخت‌‌های صنعتگران در حدود همین درصد است اما افزایش کالای آن‌ها 9 درصد بود.

وی افزود: شاخص رقابتی صنعت نرخ ارز است که اکنون در دنیا دیگر اعمال تعرفه بی اثر شده است و جنگ دنیا در حال حاضر، جنگ ارز است.

رئیس کمیسیون گردشگری و برند شهری اصفهان گفت: کشورهای دنیا تلاش می‌کنند تا نرخ ارز ثابتی داشته باشند و در قانون هم برای این موضوع قانونی داریم که باید نرخ ارز ثابت و کنترل شده باشد.

وی با بیان اینکه در زمان رکود فشار مالیاتی اشتباه است، افزود: حدود 2 ونیم میلیون واحد صنفی داریم که نیمی از فارغ‌التحصیلان آن بیکار هستند؛ 11 درصد از خانم‌ها بیشتر کار نمی‌کنند و 22 درصد خانواده‌ها بدون نان‌آور هستند.

رجالی پیشنهادی مبنی بر اصلاح قانون مالیات‌ها اعلام داشت و تشریح کرد: در شرایطی که مالیات حقوق بیشتر از مالیات اصناف است، باید کسانی که معاف هستند را تا 5 سال دیگر معاف کنیم اما حساب آن‌ها شفاف شود و بعد از 5 سال نیز تخفیف برای آن‌‌ها قائل شویم؛ در این شرایط نه تنها درآمد دولت کم نمی‌شود بلکه حساب اصناف شفاف نیز می‌شود.

* راهکارهای کمیسیون کشاورزی اتاق اصناف برای حل مشکلات

حمیدرضا قلمکاری نیز در این جلسه تأکید کرد: کمیسیون کشاورزی اتاق اصناف اصفهان کارهای اساسی و راهکارهای علمی برای حل مشکلات ارائه کرده است.

وی افزود: بیش از 6 میلیون نفر آب شرب از زاینده‌رود برداشت می‌کنند که باید بدانیم در مشکل همیشگی شدید کم‌آبی هستیم؛ بیش از 74 درصد برداشت کرده‌ایم و 112 میلیارد مکعب بدهکار هستیم و نباید انکار کرد که در فاجعه هستیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق اصناف اذعان کرد: زاینده‌رود متعلق به اصفهان نیست و باید به سؤال پاسخ داده شود که چرا و به چه قیمتی طرح گلاب و بهشت‌آباد بعد از 10 سال منتفی می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: به نظر ما عملکرد مصوبات 9 ماده‌ای شورای آب مسکن مقطعی است و مشکل زاینده‌رود را حل نخواهد کرد.

قلمکاری ادامه داد: در طرح احیای دریاچه ارومیه مغزهای متفکر 6 ماه دوره‌های کاملاً فشرده برگزار کردند و بیش از 250 کارشناس بین‌المللی در این طرح نقش‌آفرینی کردند؛ به همین دلیل است که تقاضا داریم یک ادبیات واحد برای حل مشکل زاینده‌رود اتخاذ شود و باید با همان روش و ساختار احیا دریاچه ارومیه پیش برویم.

* با یک پنجم بودجه احیای دریاچه ارومیه، زاینده‌رود احیا می‌شود

وی با اشاره به چند قانون در حوزه آب عنوان کرد: در حوزه قوانین هیچ کاستی نداریم اما فارغ از آنچه در ارومیه رخ داد، با یک پنجم آن بودجه می‌توان زاینده‌رود را احیا کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق اصناف در پایان اظهار کرد: ستاد نجات زاینده‌رود باید تشکیل شود و اجرای مصوبات 9 ماده‌ای برای کوتاه‌مدت است؛ باید برای این موضوع کارگروه منطقه‌ای تشکیل شود و بودجه از سراب تا پایاب نه تنها برای اصفهان بلکه برای فلات مرکزی تخصصی دهیم و باید برای احیا این رودخانه بودجه ملی تخصیص داده شود.

به گزارش فارس، این جلسه که به دعوت حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم برخوار و میمه از کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود، با حواشی نیز همراه بود.

جلسه با یک ساعت و نیم تاخیر نسبت به آنچه گفته شده بود آغاز شد؛ همچنین شهردار اصفهان بنا به گفته خودش در جلسه با اکراه به سخن پرداخت و در ابتدای کلامش شعری را خواند که در ادامه با پاسخ شاعرانه غلامرضا تاج گردون مواجه شد.

همچنین دو تن از نمایندگان کردستان و کرمانشاه عضو کمیسیون در غالب صحبت‌های خود حضار را به دیدن از شهرشان دعوت کردند و در جلسه‌ای که برای حل مشکلات اصفهان ترتیب داده شده بود، بهترین استفاده را برای تبلیغ از دیار و شهر خود بردند.

غلامرضا تاج گردون نیز در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به جمعیت لرهای حاضر در اصفهان، خود را لر بزرگ نامید و گفت: من خود لر بزرگ هستم و تمامی دوستان در کمیسیون نمایندگان شهرستان‌ها هستیم.

انتهای پیام/63077/آ ۴۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول