اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

معاون کمیته امنیت ملی قزاقستان:

445 شهروند قزاق به جرم فعالیت‌های تروریستی بازداشت شدند

معاون کمیته امنیت ملی قزاقستان از بازداشت 445 نفر از ساکنان این کشور طی 5 سال اخیر به جرم فعالیت‌های افراطی و تروریستی خبر داد.

445 شهروند قزاق به جرم فعالیت‌های تروریستی بازداشت شدند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «نورگالی بیلیس‌بیک‌اف» معاون کمیته امنیت ملی قزاقستان روز گذشته در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد: در طول 5 سال اخیر حدود 500 نفر از اتباع قزاق به جرم افراط‌گرایی و تروریسم در این کشور بازداشت و به حبس محکوم شده‌اند.

وی افزود: از آغاز درگیری‌های مسلحانه در افغانستان، سوریه و عراق، 45 شهروند قزاق از اردوگاه‌های سازمان‌های تروریستی و زیرساخت‌های پشتیبانی و حمل‌ونقل آنها در کشورهای ثالث، استرداد و 33 نفر دیگر نیز به درخواست خود به کشور بازگشته‌اند.

بیلیس‌بیک‌اف ادامه داد: در مجموع در طول 5 سال اخیر 445 تن از ساکنان قزاقستان به اتهام شرکت در فعالیت‌های افراطی و تروریستی محکوم به زندان شده‌اند به طوری‌ که تنها در سال جاری 25 نفر به این اتهام به زندان محکوم و 50 نفر دیگر نیز در بازداشتگاه قرار دارند.

وی ادامه داد: مقامات امنیتی قزاقستان در این مدت همچنین از طرح و نقشه تروریست‌ها جهت راه‌اندازی 73 اقدام تروریستی جلوگیری کرده‌اند.

بیلیس‌بیک‌اف با اشاره به تشدید وضعیت امنیتی و فعالیت‌های تروریستی در قزاقستان، گفت: درگیری‌های مسلحانه در سوریه و عراق به فعالیت بیشتر سازمان‌های افراطی و ستیزه‌جو در تمام منطقه «شرق نزدیک» شدت بخشیده است.

این مقام امنیتی قزاق حضور ساکنان این کشور در صفوف نیروهای درگیر جنگ در این کشورها را تهدید مستقیم برای «آستانه» برشمرد و افزود: این مهم سبب شد تا دولت قزاقستان به دنبال راه‌ چاره‌ای برای این مسئله چه در سطوح ملی و چه در سطوح بین‌المللی باشد.

وی افزود: نیروهای انتظامی و امنیتی قزاق همچنین موفق شدند در طول این 5 سال، از سفر 559 شهروند این کشور به مناطق درگیر و الحاق آنها به گروه‌های تروریستی جلوگیری کنند.

معاون کمیته امنیت ملی قزاقستان بازگشت شبه نظامیان از مناطق درگیر به کشورهای خود را تهدید جدی برای امنیت این کشورها عنوان کرده و تصریح کرد: بسیاری از این ستیزه‌جویان پس از بازگشت به کشورهای خود همچنان پای‌بند به دیدگاه‌های رادیکالی و افراطی باقی می‌مانند و با توجه به مهارت‌های خاص و تجارب مبارزات مسلحانه، انجام عملیات تروریستی از سوی آنها بسیار محتمل است.

وی در ادامه گفت: شبه نظامیانی که در مناطق درگیر باقی می‌مانند نیز به نوبه خود انتقال‌دهنده ایدئولوژی افراط‌گرایی هستند و در تحریک و استخدام جنگجویان جدید نقش موثری دارند.

بیلیس‌بیک‌اف در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت مبلغان افراط‌گرا در فضای مجازی و اینترنت اشاره کرد و افزود: در فضای مجازی شبکه‌های متمرکز به تبلیغ ایدئولوژی افراطی و آموزش فعالیت‌های تروریستی می‌پردازند که کنترل چنین وضعیتی، نیاز فوری به اقدامات پیشگیرانه و تهیه و تصویب قوانین جدید در این زمینه را می‌طلبد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول