اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار مشهد:

تعامل کشورهای عضو مؤسسه مطالعات آسیای مرکزی منجر به توسعه اقتصاد پایدار می‌شود

شهردار مشهد با ابراز خرسندی نسبت به تعاملات فرهنگی مناسب میان ایران و کشورهای عضو موسسه بین‌المللی مطالعات آسیای مرکزی(ایکاس) گفت: تعامل این کشورها منجر به توسعه فرهنگی و اقتصاد پایدار آن‌ها می‌شود.

تعامل کشورهای عضو مؤسسه مطالعات آسیای مرکزی منجر به توسعه اقتصاد پایدار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سید صولت مرتضوی ظهر امروز در مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی فرهنگ و تمدن جاده ابریشم در سالن اجتماعات دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی، اقتصاد را محور اصلی و مهم  توسعه هر منطقه برشمرد و اظهار داشت: جاده ابریشم از نظر مبادلات فرهنگی و اقتصادی میان کشورهای مختلف حائز اهمیت بسیاری بوده که در ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، قابلیت بهره‌برداری دارد.

وی با ابراز خرسندی نسبت به تعاملات فرهنگی مناسب میان ایران و کشورهای عضو مؤسسه بین‌المللی مطالعات آسیای مرکزی (ایکاس) گفت: تعامل این کشورها منجر به توسعه فرهنگی و اقتصاد پایدار آن‌ها می‌شود.

شهردار مشهد اضافه کرد: اقتصاد به‌ویژه شاخه مربوط به خانواده در دین مبین اسلام نیز بارها مورد تأکید قرارگرفته و این امر در حالی تاکنون موردتوجه همه کشورهای آسیای مرکزی بوده که مبادلات اقتصادی و فرهنگی بسیاری در جاده ابریشم میان ایران و کشورهای مختلف صورت گرفته است.

مرتضوی بابیان اینکه کشورهای دارای منافع مشترک می‌توانند نقش مهمی در توسعه ابعاد مختلف خود داشته باشند یادآور شد: امیدوارم برگزاری این همایش نقش مهمی در افزایش اتحاد و انسجام کشورهای آسیای مرکزی و ارتقای علمی دانشمندان و پژوهشگران ایفا کند.

در ادامه این مراسم، رئیس دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه جاده ابریشم میراث کهنی است که در طول هزاران سال به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های مبادلات اقتصادی و فرهنگی میان ایران و کشورهای آسیای مرکزی محسوب می‌شد، بیان کرد: درگذشته خراسان بزرگ در حالی نقش مهم خود را در این تعاملات ایفا می‌کرد که بسیاری از کشورهای مستقل امروز در آسیای مرکزی جزئی از آن محسوب می‌شوند.

محمد کافی افزود: به نظر می‌رسد، قرن 21 شامل ضرورت‌هایی است تا اندیشمندان و پژوهشگران کشورهای موجود در جاده ابریشم دوباره سراغی از تحقیقات و واکاوی گذشته بگیرند و در این میان نقش دانشگاه‌های مختلف پررنگ‌تر می‌شود.

وی بابیان اینکه دانشگاه فردوسی یکی از مراکز بزرگ علمی و قدیمی‌ترین دانشگاه ایران در جاده ابریشم محسوب می‌شود یادآور شد: برگزاری این همایش با محوریت جاده ابریشم نخستین گام دانشگاه فردوسی است تا راهکارهای لازم برای ارتقای تعاملات میان ایران و کشورهای موجود در مسیر جاده ابریشم را جمع‌بندی کرده و در اختیار برنامه ریزان کشور قرار دهد.

انتهای پیام/3268/ذ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول