اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری مطرح کرد

نقل خاطره‌ یکی از خلبانان اسیر در اردوگاه‌های مخوف رژیم بعثی عراق/نیاز به بازبینی در ادبیات جنگ و انتقال آن احساس می‌شود

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری به نقل خاطره‌ یکی از خلبانان اسیر در اردوگاه‌های مخوف رژیم بعثی عراق پرداخت.

نقل خاطره‌ یکی از خلبانان اسیر در اردوگاه‌های مخوف رژیم بعثی عراق/نیاز به بازبینی در ادبیات جنگ و انتقال آن احساس می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مرتضی سرهنگی عصر امروز در مراسم یادواره شهدای دانش‌آموز در اردبیل اظهار کرد: ما 36 هزار شهید دانش‌آموز در هشت سال دفاع مقدس تقدیم این مرز و بوم کردیم که چه صبورانه مادران آنها ساک فرزندان 13، 14 و 15 ساله را بسته‌اند که ما از همین جا به شرف چنین مادرانی که زمینه‌ساز مقاومت مردان در عرصه جنگ بودند، درود می‌فرستیم.

وی با بیان اینکه صدام با وجود اینکه در محاسبات اولیه از نظر وسعت سرزمینی و جمعیت شرایط به مراتب پایین‌تری نسبت به کشورمان داشت اما با همدستی و همراهی بیش از 19 کشور به ایران حمله کرد، افزود: ما باید این حقیقت را دریابیم و در محاسبات خودمان آن را به عنوان عامل اصلی محسوب کنیم که از نظر جغرافیایی چهار برابر خاک ما بیشتر از عراق بود و از نظر جمعیت نیز سه برابر عراق ما جمعیت داشتیم، اما چگونه با این همه شرایطی که برای عراق به وجود آمده بود، آنها جنگ را علیه ما آغاز کردند و مدعی پیروزی در این جنگ بودند.

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری اضافه کرد: با گذشت سه دهه از جنگ هنوز عیار، قیمت و بهای جنگ هشت ساله ما محاسبه نشده و ما نسبت به قدرشناسی از این سرمایه عظیم بی‌تفاوت هستیم.

سرهنگی با بیان خاطراتی از اسرای دوران دفاع مقدس که سال‌های طولانی را در اردوگاه‌های مخوف عراق سپری کردند، بیان کرد: ما امروز و در قالب ادبیات جنگ با حضور نویسندگان شاخص و ممتاز از این استان که هم‌اکنون در حال فعالیت هستند، باید خاطرات و ناگفته‌های جنگ را منتشر کنیم.

وی با بیان خاطره‌ای از یکی از خلبانان هشت سال دفاع مقدس بیان کرد: ‌این خلبان خود تعریف می‌کرد که عراقی‌ها بعد از به اسارت گرفتن او با پیشنهادهای مختلف سعی داشتند تا او را مورد تطمیع قرار دهند، اما این خلبان با معرفت تنها با این سؤال که آیا شما عراقی‌ها حاضر هستید نسبت به کشورتان و ملت‌تان خائن معرفی شوید؟ هرگز اجازه نداد تا خیانتی علیه کشور و ملت خود داشته باشد.

سرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود تبیین کرد: ‌این خلبان آزاده 18 سال به خاطر این گفته در زندان‌های انفرادی روزگار سپری کرد و بعد از حضور در کشور آن چنان وضعی پیدا کرده بود که حتی خانواده‌اش نیز او را نشناختند.مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری

وی تأکید کرد: ما در جنگ با چنین سرمایه‌هایی روبه‌رو هستیم که متأسفانه نتوانستیم قدر و قیمت چنین سرمایه‌هایمان را بدانیم، در حالی که ما به یک بازبینی در ادبیات جنگ و انتقال مفاهیم آن نیاز داریم.

این نویسنده و راوی جنگ تصریح کرد: ‌در حالی که اسرای عراقی در کشور ما خوش می‌گذراندند و هیچ وقت ما به آنها سختگیری نکردیم، به طوری که حتی 6 هزار اسیر عراقی در ایران بعد از مبادله اسرا در کشورمان ماندند، اما جالب اینجاست که در نقطه مقابل عراقی‌ها بدترین رفتارها را با اسرای ما داشتند.

سرهنگی به لشکرکشی نامتوازن صدام علیه ایران اشاره کرد و متذکر شد: باید در بازگویی و انتقال فرهنگ جهاد و شهادت و ادبیات جنگ که از آن به عنوان ادبیات ناگزیر یاد می‌شود، تلاش بیشتری کنیم.

وی به بازدید خود از روسیه اشاره کرد و افزود: در روسیه اتحادیه نویسندگان جنگ شکل گرفته و آنها بیش از آنکه به وسعت و پهناور بودن خاکشان افتخار کنند، به تاریخ جنگ و دفاع خودشان افتخار می‌کنند.

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در پایان با بیان اینکه امروز ادبیات دوران دفاع مقدس ما در بسیاری از کشورها تدریس شده و مورد توجه قرار گرفته است، یادآور شد: حتی در دانشگاه‌های آمریکا خاطرات رزمندگان ما مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و روی این موضوع متمرکز شده‌اند.

انتهای پیام/62001/ذ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول