اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ازبکستان و قرقیزستان بر سر 14 نقطه مرزی به توافق رسیدند

دور جدید گفت‌وگوهای هیئت‌های دولتی ازبکستان و قرقیزستان در خصوص تعیین تکلیف مرزهای مورد اختلاف برگزار و طرفین در خصوص 14 نقطه دیگر به توافق رسیدند.

ازبکستان و قرقیزستان بر سر 14 نقطه مرزی به توافق رسیدند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، هیئت‌های دولتی ازبکستان و قرقیزستان در خصوص تعیین تکلیف مرزهای مورد اختلاف 2 کشور، در 14 نقطه دیگر به توافق رسیدند.

بر اساس این گزارش، دور جدید جلسات هیئت‌های دولتی ازبکستان و قرقیزستان، طبق برنامه از پیش تعیین شده روزهای 8-13 نوامبر (18-23 آبان ماه) در استان «فرغانه» برگزار گردید.

طبق برنامه مصوب میان دولت‌های «تاشکند» و «بیشکک» در این دور از گفت‌وگوها 14 نقطه مرزی مورد اختلاف در استان‌های «اندیجان»، «نمنگان» و فرغانه ازبکستان در مرز مشترک با استان‌های «باتکن»، «جلال‌آباد» و «اوش» قرقیزستان، مورد بررسی قرار گرفت.

بنابراین گزارش در پایان این نشست‌ها، 2 طرف در خصوص وضعیت 7 منطقه دیگر مورد اختلاف، به توافق دست یافتند. بدین ترتیب، در حال حاضر دوشنبه و بیشکک درباره 56 منطقه دارای مواضع مشابه می‌باشند.

همچنین در پایان این دور از گفت‌وگوها، برنامه انجام کارهای نقشه‌برداری و تحدید حدود مرزها در سایر مناطق مرزی مشترک مورد اختلاف 2 کشور نیز مشخص گردید.

بر اساس این گزارش، دیدار گروه‌های کاری ازبکستان و قرقیزستان در فضایی مؤثر و دوستانه برگزار شده است.

اختلافات و مرزبندی‌های داخلی و محلی کشورهای آسیای مرکزی بعد از گذشت 25 سال از استقلاشان هنوز هم لاینحل باقی مانده است.

قزاقستان و ترکمنستان تقریبا توانسته‌اند بیشتر مسائل مرزی خود با همسایگان را حل کنند اما اختلافات مرزی بین 3 کشور تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان روابط این 3 کشور را دچار بحران کرده است.

مقامات این 3 جمهوری همواره یکدیگر را به نقض حریم مرزهایشان متهم می‌کنند.

آسیای مرکزی با داشتن مساحتی معادل سه میلیون و 994 هزار و 400 کیلومتر مربع و جمعیتی حدود 60 میلیون نفر و در اختیار داشتن منابع و ذخایر طبیعی جایگاه برجسته ای در جهان دارد و اختلافات مرزی این منطقه نیز دستاویزی برای حضور بیگانگان شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول