اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

جینز دیفنس:

خیز شوالیه‌های پرنده روس در کیش جهت همکاری‌ افزونتر نظامی و تقویت حوزه دفاعی ایران

همکاری نظامی ایران، چین و روسیه و حضور جنگنده‌های «سوخو-27 » روسیه در نمایشگاه هوایی کیش تحلیل‌ و گمانه زنی‌هایی را در رسانه‌های بین‌المللی به همراه داشت.

خیز شوالیه‌های پرنده روس در کیش جهت همکاری‌ افزونتر نظامی و تقویت حوزه دفاعی ایران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وبگاه انگلیسی «جینز دیفنس» در مطلبی به حضور صنایع نظامی روسیه در بازار ایران اشاره کرد و نوشت: صنایع نظامی روسیه امسال برای نخستین بار حضور گسترده‌ای را در نمایشگاه هوایی جزیره کیش در ایران به اجرا گذاشتند.

بر اساس این گزارش، صنایع نظامی روسیه قصد دارد در بخش تجاری و نظامی با ایران قراردادهایی امضا کند.

روسیه که پیشتر در نمایشگاه هوایی کیش حاضر نمی‌شد امسال خیز بلندی را با شرکت در این نمایشگاه  که از 16 تا 19 نوامبر سال جاری (چهارشنبه 26 آبان تا شنبه 29  آبان) برگزار شد،  نشان داد.

شرکت‌های (UAC)،(UEC)،بالگرد سازی و شرکت‌های هوا فضای روسیه در این نمایشگاه حاضر شدند.

یک نماینده شرکت هواپیمای متحد(UAC) در این زمینه گفت:«ما اجازه گفت‌و‌گو در این کشور درباره توافق پیرامون فروش جنگنده را نداریم.»

این مقام روس در ادامه افزود: «شما اینجا در این برهه شاهد حضور سوپر جت‌های سوخو و «ارکوت ام‌سی-21 » (هواپیمای ساخت کارخانه «یونایتد ایرکرفت کورپوریشن) هستید.»

این نشریه در ادامه می‌نویسد: در هر حال، تقویت بالقوه روابط نظامی روسیه با ایران در حوزه دفاعی از دیر باز جزو اهداف بلند مدت راهبردی صنایع دفاعی روس‌ها بوده به طوری‌که در روز دوم این نمایشگاه شاهد حضور هئیت‌ها و مقام‌های ارشد ایرانی و روسی از صبح تا ظهر و برگزاری نشست‌هایی در این زمینه بودیم.

از سویی دیگر حضور 6 فروند جت سوخوی -27 در ایران و اجرای عملیات برای نخستین بار حاکی از میل طرفین در افزایش همکاری‌های نظامی در حوزه هوایی دارد.

نشریه انگلیسی در خاتمه با انتشار تصویری از حضور سوخو-27 روسیه نوشت: شوالیه‌های روسی با جنگنده‌های سوخو-27 اولین عملیات خود را در نمایشگاه هوایی کیش اجرا کردند.

«منوچهر منطقی» رییس سازمان صنایع هوایی ایران نیز در این زمینه به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت، تهران و مسکو به نتایج مناسبی درباره همکاری در حوزه هوایی رسیده‌اند.

شرکت بالگردسازی روسیه و شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران نیز سندی را برای کنترل مرغوبیت بالگرد‌های روسی در دست بهره برداری در ایران امضا کردند.

به گزارش اسپوتنیک،در اطلاعیه «ایگور چچیکوف»، معاون شرکت بالگردسازی روسیه آمده است: «ما و همکاران ایرانی به تعامل برای ایجاد مرکز ارائه خدمات فنی برای بالگرد‌های روسی در خاک ایران ادامه می‌دهیم.»
 این رسانه ماه قبل نیز در گزارشی پیرامون «تلاش صنایع دفاعی ایران در ساخت جنگ افزارهای نظامی» نوشت: ایران در حال ساخت و توسعه اولین «آکرانوپلان» بدون سرنشین جهان (UGEV) است که نیروی دریایی سپاه پاسداران می‌تواند برای اجرای عملیات دوربرد از آن استفاده است.

آکرانوپلان پرنده دریایی است که با بهره‌گیری از اثر متقابل سطح با فاصله کمی از سطح آب و با سرعت بالا به پرواز درمی‌آید و روی بالشتکی از هوا بر فراز آب می‌خزد.

جینز دیفنس با چاپ تصویری از این پرنده دریایی بدون سرنشین با استناد به گزارش یکی از رسانه‌های ایرانی نوشت: نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران می‌تواند با نصب سامانه‌های دید در شب در این پرنده دریایی تجسسی،رزمی در محیط‌های با رطوبت بالا نیز عملیات داشته باشد.

بر اساس این گزارش، برد این پهپاد 1000 کیلومتر  بوده و قادر است از 50 سانتیمتری سطح دریا تا ارتفاع 3000 پایی اوج گیرد و بیشینه سرعت آن نیز  200 کیلومتر در ساعت است.

 در تصویر به نمایش در آمده از قایق پرنده بدون سرنشین جدید ایران می‌توان سطح آیرودینامیکی بین بال‌ها و بدنه پهپاد را ملاحظه کرد.

 برخی از این قایق‌های پرنده پهپادی حتی قادر به عملیاتی کلاسیک  چون جنگنده‌ها هستند.

جینز دیفنس نوشت: ایران اینک تجربه ساخت قایق‌های پرنده را دارد و تاکنون قایق‌های پرنده «باور 1» و «باور 2» یک و دو سرنشینه را ساخته است.

در 6 اکتبر سال 2014 نیز تصاویر ماهواره‌ای ساخت یک قایق پرنده بزرگتر دو سرنشینه را در مجتمع کشتی سازی ایران(ISOIC)  نشان داد.

آکرانوپلان‌ها در مقایسه با هواپیماهایی که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند سوخت کمتری مصرف می‌کنند و با توجه به نزدیکی به سطح آب در مقایسه با هواپیما دارای ایمنی بیشتری است.

 آکرانوپلان‌های نظامی دارای ویژگی‌های مهم دیگری در مقایسه با کشتی‌ها و هواپیماهای نظامی هستند و به دلیل پرواز در ارتفاع پایین، نه تنها از دید رادارها پنهان هستند، بلکه شنودهای زیر آبی نیز حرکت آن‌ها را ثبت نمی‌کنند. همچنین به علت خزیدن بالای سطح آب، آکرانوپلان‌ها از گزند مین‌های دریایی نیز در امانند.

نشریه ژاپنی «دیپلمات» نیز هفنه گذشته در گزارشی پیرامون همکاری‌های نظامی ایران و چین نوشت: چین در سال 2015 با فروش 150 فروند جنگنده چند منظوره «جی -10» به ایران موافقت کرد که البته تاکنون دو طرف این خبر را نه تایید و نه تکذیب کرده و به نظر می‌رسد این امر تنها با رفع تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل در سال 2020 در زمینه ارسال سلاح‌های تهاجمی به ایران صورت پذیرد.

به نوشته نشریه دیپلمات، جی -10 هواپیمای جنگنده چندمنظوره است که توسط شرکت «چنگدوی» برای ارتش چین طراحی و تولید شده و در غرب به نام «اژدهای نیرومند» معروف است.

 این جنگنده همزمان به عنوان یک جنگنده و یک هواپیمای تهاجمی ایفای نقش می‌کند و برای اجرای عملیات در هرگونه شرایط آب و هوایی در شب و روز طراحی شده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول