اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  انرژی اتمی

/یادداشت مهمان/

آیا روابط ایران و فرانسه می‌تواند به الگویی در بین کشورهای غربی در پسابرجام تبدیل شود؟

روند کنونی همکاری‌های دوجانبه ایران و فرانسه نشانگر آن است که طرف فرانسوی حساب ویژه‌ای برای بازسازی روابط با ایران باز کرده، ولی اینکه آیا این روابط می‌تواند به الگویی در بین کشورهای غربی تبدیل شود یا خیر،بسته به شرایط آینده دارد.

آیا روابط ایران و فرانسه می‌تواند به الگویی در بین کشورهای غربی در پسابرجام تبدیل شود؟

سید محمد ساداتی‌نژاد*

روابط ایران و فرانسه در دوران پسابرجام به طرز غیر منتظره‌ای در حال توسعه و پیشرفت است. در طول دو ماه گذشته، هیأت‌های متعددی در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور تبادل شده که آخرین مورد آن، سفر چند روز قبل آقای روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه به پاریس و ابراز آمادگی ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه برای سفر به ایران در ژانویه ٢٠١٧ بود.
در این یادداشت به تحولات روابط در دو ماه گذشته پرداخته شده و زمینه‌های همکاری در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بازخوانی شده تا نشان دهد که سرعت و وسعت روند تحولات روابط دوجانبه بین دو کشور چگونه است.
مرور تحولات روابط در سه زمینه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نشان می‌دهد روابط دوجانبه بین دو کشور به سرعت در حال افزایش است. اما سؤال اصلی این یادداشت، آن است که آیا با روند فعلی توسعه روابط، این امکان وجود دارد که روابط دو کشور به یک الگو در بین سایر کشورهای غربی تبدیل شود؟
برای پاسخ به این سؤال باید گفت که فرانسه در دوران پسابرجام، حساب ویژه‌ای برای روابط دوجانبه با ایران باز کرده است. تحولات اخیر در منطقه غرب آسیا و افول ترکیه، مصر و عربستان و در عوض اوج گرفتن ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و از طرفی رویکرد عقل گرایی شیعه و جدیت ایران در مبارزه با داعش و اندیشه سلفی تکفیری که به یک تهدید برای امنیت ملی فرانسه نیز تبدیل شده است، فرانسه را به این اقناع رسانده است که ایران تنها قدرتی است که می‌تواند نقش مدیریت بحران در این منطقه و ایجاد صلح و ثبات را ایفا کند و تنها قدرتی است که می‌توان روی کمک آن در مبارزه با جریان‌های تکفیری حساب کرد. از طرفی بعد از ظهور داعش و حملات این گروه به فرانسه و انتقادهای زیادی که در فرانسه به وهابیت و عربستان سعودی به عنوان بستر ایجاد جریان‌های افراطی وارد شد، چشم فرانسوی‌ها به روی جنبه‌های منفی نظام وهابیت و خطرپذیری‌های آن باز شده و نخبگان فرانسوی خواستار تغییر رویکرد هیأت حاکمه فرانسه و همکاری بیشتر با جمهوری اسلامی ایران شده‌اند.
در همین راستا، میشل فوشه استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپولیتیک فرانسه و از چهره‌های جهانی و شخصیت علمی کالج مطالعات جهان در پاریس که کتاب وسوسه مرزهای وی نیز به فارسی ترجمه شده است، در سخنانی در تاریخ ٢٤ آبان ٩٥ در همایش بحران‌های ژئوپولیتیک جهان اسلام گفت: «اکنون زمان کاهش تنش‌ها رسیده است و این تنش‌ها فقط خاص جهان اسلام نیست و اروپا نیز متاثر از آن است، لذا باید با هم کار کنیم. با انقلاب اسلامی ایران، عامل مذهبی در روابط بین‌الملل، روشن‌تر و نمایان‌تر شده و امروز شیعه در دنیا بیدار شده است.
با انقلاب‌های عربی اخیر، غیر از تونس همه جا هرج و مرج شد. امروز ناسیونالیسم عربی مرده ولی عامل مذهب جای آن را گرفته است. با آمدن ترامپ، تمرکز آمریکا بیشتر بر برخی مسائل امنیت ملی خواهد بود. آمریکا دیگر علاقه‌ای به بحران‌های منطقه‌ای مانند سوریه نخواهد داشت و ترامپ هم این مسیر را توسعه و سرعت خواهد داد. عربستان، اسرائیل و ترکیه از انتخاب ترامپ خوشحالند، زیرا فکر می‌کنند ترامپ برای آنها بهتر است و آنها اختیار عمل بیشتری برای عملیات خود خواهند داشت. اما واقعیت آن است که در بعد منطقه‌ای، ایران از بعد از ٢٠٠٣، به اولین قدرت غیر عرب منطقه‌ای در جهان عرب تبدیل شده است. ترکیه قصد داشت بعد از انقلاب‌های عربی به رهبر دولت‌های سنی تبدیل شود؛ ولی الان مشکل دارد. امروز برای ترکیه در عراق ، سوریه و در سطح منطقه‌ای نقش مثبتی متصور نیست. قدرت‌های بزرگ و آمریکا، الان منافع کمتری در منطقه دارند و اولین قدرت منطقه‌ای ایران است. برای بازگشت صلح مجدد به منطقه، اول توافق با قدرت‌های موثر منطقه‌ای لازم است. نباید اجازه داد مسکو و واشنگتن معامله کنند. پوتین این را می‌خواهد و به دنبال آن است، ولی شما قدرت اصلی و اول منطقه هستید. دورانی که بر اساس قرارداد یالتا شکل گرفته بود به سر آمده و وارد یک دوره انتقالی شده‌ایم و باید روی نوعی وستفالیای جدید فکر کرد و اینکه چگونه می‌شود صلح با ثبات و نظم منطقه‌ای ایجاد کرد. فقط شما و نهایتا ترکیه می‌توانید یک نظم منطقه‌ای را حفاظت کنید.»
بنابراین، فرانسه بعد از تحولات اخیر منطقه‌ای و بین‌المللی و با انعقاد برجام، محتاطانه، به دنبال بررسی روند همکاری‌ها و اتخاذ یک رویکرد جدید با ایران است. در عین حال، بررسی تاریخی نشان می‌دهد که فرانسه ممکن است در نیمه راه، به دلایل متعدد، مسیر خود را عوض کند. سرانجام معاهده دفاعی فین کنشتاین در ١١٨٦ و موارد دیگر... یک تجربه تاریخی برای سیاستمداران ایرانی است. در عین حال، نباید در گذشته ماند و شرایط جهانی نیز تغییر یافته است. از طرفی هم جایگاه ایران و هم جایگاه فرانسه تغییرات زیادی به خود دیده است و شرایط سیاسی، بین‌المللی و منطقه‌ای نیز تغییر کرده است. به نظر می‌رسد فرانسه که در اثر شکست سیاست‌هایش در سوریه، حملات مشخص داعش به این کشور، تهدید ترویج افراطی‌گری و سلفی‌گری، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و انتخاب ترامپ، پنج ضربه در سیاست خارجی خود دریافت کرده، با محور قرار دادن برجام که خود نیز در انعقاد آن نقش بسزایی داشته و با درک شرایط جدید و جایگاه منطقه‌ای ایران، به دنبال بازسازی روابط خود با ایران است. در عین حال تهدید‌هایی در داخل فرانسه (مانند فشار لابی‌های مختلف و حضور منافقین) و خارج فرانسه (فشار رژیم صهیونیستی، عربستان، آمریکا و ...) و داخل و خارج ایران می‌تواند این روند را تحت تاثیر قرار دهد که نیاز به هوشیاری نخبگان و شخصیت‌های سیاسی هر دو کشور دارد.
با لحاظ نکات فوق که در واقع نتیجه گیری این مقاله نیز هست، اکنون به بازخوانی روند تحولات روابط دو کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در دو ماهه گذشته پرداخته می‌شود که بدون شک تاییدی بر نتیجه گیری فوق است.


الف: زمینه سیاسی
فرانسه در هفته آخر مهرماه، میزبان نشستی بین‌المللی با هدف گفت‌وگو درباره آینده موصل بود و علیرغم تردید اولیه، از ایران نیز برای شرکت در این نشست، دعوت کرد و سفیر ایران در فرانسه بعنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در این نشست شرکت کرد. در جریان رقابت‌های انتخاباتی جناح راست و اولین و دومین مناظره کاندیداهای جناح راست با یکدیگر، بارها بر اهمیت نقش ایران و لزوم همکاری با ایران اشاره شد. از جمله این افراد سارکوزی بود که سیاست‌های اولاند را مورد انتقاد قرار داد و بر لزوم همکاری با روسیه و ایران برای حل بحران‌های منطقه غرب آسیا تاکید کرد. فرانسوا فیون از دیگر مدعیان ریاست جمهوری فرانسه نیز که دارای نظرات واقع بینانه‌تری در مقایسه با بقیه می‌باشد، ابراز داشت تروریسم، تهدیدی برای کل جهان است و با ایجاد یک ائتلاف جهانی باید از گسترش «اسلام گرایی رادیکال» جلوگیری کرد و فرانسه باید این کار را با مشارکت روسیه و ایران انجام دهد.
در راستای توسعه همکاری‌های پارلمانی و بعد از سفر شهریور ماه کلود بارتلون رئیس مجلس ملی فرانسه به ایران، علاء‌الدین بروجردی و مهدی برومندی رئیس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به همراه سیامک مره صدق، نماینده کلیمیان به دعوت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان فرانسه به این کشور سفر کردند. علاء‌الدین بروجردی با کلود بارتلون رئیس مجلس ملی فرانسه، ژرار لارشه رئیس مجلس سنای فرانسه، ژان پی یر رافان رئیس کمیسیون خارجی و دفاع سنای فرانسه، ماسه دبیر کل وزارت خارجه فرانسه، لوئی گوتیه دبیرکل دفاع و امنیت ملی فرانسه و پاتریشیا آدام رئیس کمیسیون دفاع و نیروهای مسلح مجلس ملی فرانسه دیدار و در آکادمی بین‌الملل دیپلماتیک این کشور سخنرانی کرد و اولین نشست مشترک گفت‌وگوهای راهبردی روسا و تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امور خارجی، دفاع و نیروهای مسلح سنای فرانسه برگزار شد.
آقای ماسه، دبیرکل وزارت امور خارجه فرانسه در ملاقات با آقای بروجردی، ضمن ابراز نگرانی از گسترش اسلام افراطی در اروپا اظهار داشت که از نظر ما اسلام بخشی از فرانسه است؛ لیکن اسلام افراطی و خشونت انگیز قابل پذیرش نیست. وی با اشاره به تبادل هیات‌های عالی رتبه بین دو کشور به ویژه پس از توافق هسته‌ای تاکید کرد که روابط و همکاری‌های واقعی دوجانبه بین‌المللی ایران و فرانسه با سرعت بیشتری در حال گسترش می باشد. وی افزود: از نظر فرانسه، ایران قدرت بزرگی است و در برقراری و تثبیت صلح و امنیت نقش اساسی داشته و فرانسه انتظار دارد که این کشور نقش مثبت خود را بطور کامل ایفا کند. بروجردی نیز تاکید کرد که ضمن توسعه روابط دوجانبه باید به همکاری‌های منطقه‌ای اهمیت مضاعفی داد و باید در خصوص مسائل بین‌المللی بخصوص در مورد معضل تروریسم و گسترش افراط گرایی که پدیده‌ای جهانی است، همکاری داشته باشیم. طرفین ضمن بررسی بحران‌های منطقه‌ای شامل سوریه، عراق، لبنان، یمن و بحرین و همچنین تداوم حضور و فعالیت داعش و دیگر گروه‌های تروریستی بر راه‌حل‌های سیاسی منطبق بر خواست مردم هر کشور و مراجعه به آرای عمومی بعنوان تنها راه‌حل واقعی این بحران‌ها تاکید کردند.
آقای بروجردی در دیدار با کلود بارتلون رئیس مجلس ملی فرانسه نیز تاکید کرد که بدعهدی‌های آمریکا نباید مانع از اجرای توافق هسته‌ای شود و با توجه به جایگاه و نقش ایران بعنوان یک کشور قوی و مهم در منطقه، گفت‌وگو و همکاری با ایران در ابعاد دوجانبه و منطقه‌ای به خصوص در مورد سوریه، عراق و لبنان بسیار اهمیت دارد. وی همچنین بر لزوم تسهیل مسیر همکاری‌های بانکی با ایران و رفع موانع موجود، تاکید و اظهار امیدواری کرد که معضلات بانکی و مالی هر چه زودتر برطرف شود. بروجردی با ارزیابی مثبت از سفر آقای روحانی به فرانسه و امضای بیش از 35 سند همکاری بین دو کشور، اظهار امیدواری کرد که این اسناد در اسرع وقت به مرحله اجرا برسند. در این دیدار در خصوص بحث هسته‌ای، سوریه، تروریسم، عراق و یمن تبادل نظر شد.
در دیدار با لوئی گوتیه در خصوص مبارزه با تروریسم تبادل‌نظر شد. آقای گوتیه تاکید کرد ما ریشه تروریسم را در خشونت می‌دانیم و معتقدیم نباید گذاشت جوانان به این روند بپیوندند. گوتیه با بیان اینکه مسلمانان بخش مهمی از جامعه فرانسه را تشکیل می‌دهند؛ تاکید کرد معتقدیم که این قشر هیچ ارتباطی با گروه‌های افراطی ندارند. وی اضافه کرد امروز احساس می‌کنیم که ارتباط متقابلی بین مناطق بحرانی و مشکل تروریسم در داخل مرزهای فرانسه بوجود آمده است که باید برای مقابله با آن راهکار مناسبی پیدا کرد. در این دیدار در مورد یمن، عراق، لزوم باز پس‌گیری موصل و یمن و سوریه تبادل نظر شد.
بروجردی با خانم پاتریشیا آدام، رئیس کمیسیون دفاع و نیروهای مسلح مجلس ملی فرانسه نیز دیدار و ضمن بررسی روابط دوجانبه بین ایران و فرانسه و مشکلات آن، در خصوص تحولات منطقه تبادل نظر کرد. خانم آدام تاکید کرد معتقدم ایران کشوری است که به لحاظ جایگاه خود، می‌تواند در تمام مذاکرات مربوط به مسائل منطقه‌ای مداخله داشته باشد. وی تاکید کرد تروریسم در فرانسه مشکلی است که ارتباط مستقیم با افراط گرایی دارد و از جوانانی که وارد جناح‌های افراطی شده‌اند تغذیه می‌کند. آقای بروجردی نیز تاکید کرد اگر مسیر درست در مبارزه با تروریست‌ها انتخاب نشود، مشخص نیست موفقیتی در مبارزه با تروریسم حاصل شود.
در دیدار بروجردی با ژرار لارشه رئیس مجلس سنای فرانسه، نیز روابط دوجانبه بین ایران و فرانسه و همچنین برخی موضوعات منطقه از جمله بحران سوریه، تحولات عراق، وضعیت یمن، انتخاب رئیس جمهور لبنان، مبارزه علیه تروریسم و داعش مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.
اولین نشست مشترک گفت‌وگوهای راهبردی روسا و تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امور خارجی، دفاع و نیروهای مسلح سنای فرانسه نیز به ریاست مشترک ژان پی یر رافارن و علاء‌الدین بروجردی در پاریس برگزار شد. در این نشست، روسای کمیسیون‌های مذکور شرح کوتاهی در مورد دیدگاه‌های خود در خصوص روابط دوجانبه ارائه و بر ضرورت تبادل نظر در مورد تحولات و بحران‌های منطقه تاکید کردند. این نشست شامل دو میزگرد تحت عنوان «راه‌حل‌های بحران‌های فعلی در منطقه» و همچنین «تعمیق روابط دوجانبه» بود و در پایان نیز کنفرانس مشترک مطبوعاتی برگزار شد. علاءالدین بروجردی با مرور تحولات اخیر در روابط دو کشور و یادآوری این نکته که در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های تحمیلی علیه کشورمان، نمی‌توانستیم در روابط دو‌جانبه گام‌های زیادی برداریم، سفر آقای روحانی به فرانسه و امضای 35 سند همکاری بین دو طرف در آن سفر را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد این مسئله نشانه اراده قوی از سوی طرفین برای برداشتن گام‌های بلند در روابط بین دو کشور است و مسئولیت نمایندگان دو ملت را سنگین می‌سازد تا با روابط پارلمانی خوب خود، پشتوانه‌ای قوی برای تقویت روابط باشند. وی در ارتباط با منطقه، به تروریسم بعنوان پدیده‌ای شوم و خطرناک اشاره کرد که فراتر از منطقه را در برگرفته و حتی به اروپا و فرانسه نیز سرایت و همه را درگیر کرده است و باید عزمی جدی در مبارزه با آن ایجاد شود و بیش از هر چیز باید به ریشه‌های آن پرداخت. بروجردی همچنین تاکید کرد بحران سوریه فقط راه‌حل سیاسی دارد و این بحران را ناشی از تحلیل غلطی دانست که با هدف تغییر بنیادی در ساختار حاکم بر سوریه و با آموزش ده‌ها هزار نفر در کشورهای همسایه سوریه ایجاد شد که اینک پس از ٥ سال بحران، نیازمند بازنگری در دیدگاه عاملین آن و کشورهای تصمیم گیرنده در این خصوص است. بروجردی به ویژه در ارتباط با بحران یمن و کشتار مردم بیگناه آن، حساسیت فرانسه به بحث حقوق بشر را یادآوری کرده و گفت: اگرچه صدور بیانیه محکومیت این اقدامات ارزشمند است، ولی کافی نیست و انتظار آن است که با توجه به نقش، جایگاه و نفوذ فرانسه شاهد حرکتی جدی از سوی دولت این کشور باشیم. رافارن نیز با ابراز خرسندی از حضور تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پاریس و نقش و مشارکت نمایندگان در تحکیم روابط، نسبت به وضعیت روابط دوجانبه اظهار رضایت کرد و در مورد بحران سوریه نیز گفت: نباید برای بحث در مورد این بحران به بن بست برسیم راه‌حل این بحران سیاسی است و راه‌حل نظامی ندارد و موضع فرانسه نیز بر همین اساس است. وی افزود مسئله این نیست که فقط از این بحران بیرون بیاییم بلکه نکته اساسی این است که ثبات در آن کشور برقرار شود و مردم سوریه به کشورشان بازگردند.

در میزگردهای برگزار شده نمایندگان هر طرف به تشریح دیدگاه‌های خود پرداخته و ضمن تاکید بر ضرورت توسعه روابط دوجانبه و تقویت آن از طریق حمایت‌های پارلمانی، بر لزوم مبارزه جدی با تروریسم و داعش در منطقه تاکید کردند. در پایان نشست مذکور یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک برگزار شد و طرفین ضمن ارزیابی مثبت از برگزاری این نشست، تصمیم خود مبنی بر ادامه رایزنی‌ها در قالب کمیسیون مشترک گفت‌وگوهای راهبردی ابراز و بار دیگر بر راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه، مبارزه جدی با تروریسم و داعش و ضرورت ایفای نقش هر دو کشور در بحران‌های منطقه تاکید کردند. آقای بروجردی در نشست آکادمی بین‌المللی دیپلماتیک فرانسه نیز حضور یافته و سخنرانی کرد. وی در این سخنرانی، جدیت آمریکا در مبارزه با تروریسم را مورد تردید قرار داد و مواضع کشورمان در مورد یمن و سوریه را تشریح کرد.
در ادامه روابط سیاسی دو کشور، هفته پیش، اروه مورن (Hervé Morin)، وزیر دفاع دوران سارکوزی، رئیس شورای منطقه نورماندی و رئیس حزب مرکزی جدید فرانسه (سوسیال لیبرال اروپایی) به همراه هیأتی اقتصادی از این منطقه به ایران سفر کرد. نامبرده با سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ملاقات کرد و گفت ما از امضای برجام بسیار خوشحالیم و اینکه همه از ظرفیت‌های بالقوه و عظیم ایران آگاه هستند و هیچ مشکلی در منطقه بدون ایران حل نمی‌شود و ایران عاملی کلیدی در منطقه است. وی در بحث تروریسم ابراز داشت: دولت و ملت فرانسه از هیچ دولتی که از تروریسم حمایت کند، پشتیبانی نمی‌کند و در حال حاضر انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در فرانسه در جریان است و برای نخستین بار است که در گفتمان ما پیوند سیاسی با عربستان زیر سؤال می‌رود. مورن افزود: برجام فرصتی به وجود آورده که دیپلماسی منطقه‌ای و همکاری با اروپا بازسازی شود و اینکه هیات‌های اروپایی که به ایران سفر می‌کنند، صرفا برای تجارت نیست، بلکه این آگاهی ایجاد شده است که بدون ایران خیلی از مسائل پیش نخواهد رفت. وی بر استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای گفتگو با ایران تاکید کرد.
اروه مورن ملاقاتی نیز با دکتر ولایتی داشت و نشستی نیز با اتاق بازرگانی اصفهان داشت. مورن با بیان اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی «دوست صمیمی» دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکاست، افزود: گفت‌وگوهای جدید با ایران به ویژه وقتی اهمیت پیدا می‌کند که می‌بینیم شخص جدیدی در واشنگتن بر سر کار آمده است.
در آخرین دور از توسعه روابط سیاسی دو کشور، ظرف چند روز گذشته، آقای تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه روز پنجشنبه ٢٧ آبان به منظور شرکت در گفتگوهای منظم سیاسی بین وزارت امور خارجه ایران و فرانسه عازم پاریس شد. آقای روانچی در این سفر با قائم مقام وزارت امور خارجه فرانسه در خصوص روابط دوجانبه و نیز مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و رایزنی کرد. این سفر در راستای برگزاری دومین دور نشست گفتگوهای سیاسی ایران و فرانسه بود. در نشست سیاسی که در ٢٨ آبان برگزار شد، دو طرف براساس سند نقشه راه توسعه روابط دو کشور که در سفر آقای روحانی به پاریس به امضا رسیده بود، پیشرفت‌های انجام شده در همکاری بین موسسات و وزارتخانه‌های دو کشور را مرور کرده و مورد بررسی قرار دادند. در این نشست هر دو طرف افزایش ١٥٠ درصدی میزان مبادلات تجاری بین ایران و فرانسه طی هشت ماه گذشته را مثبت ارزیابی کرده و سرعت بخشیدن به همکاری در بخش‌های انرژی، حمل و نقل، صنایع، بهداشت، دارو و درمان، کشاورزی را مورد تاکید قرار دادند. به منظور تقویت همکاری‌های اقتصادی من دو کشور، توافق شد تا اولین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و فرانسه به ریاست وزرای امور خارجه دو کشور در آینده نزدیک برگزار شود. در دومین دور گفت‌وگوهای سیاسی همچنین افزایش همکاری‌های علمی و دانشگاهی از طریق تبادل هیات تخصصی مورد توافق قرار گرفت. در ادامه این نشست، موضوعات مختلف منطقه‌ای از جمله روابط فراآتلانتیکی، موضوعات منطقه‌ای نظیر افغانستان، عراق، یمن، سوریه، لبنان و قره باغ علیا مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت و با توجه به تحولات اخیر در حوزه روابط بین‌الملل، دو طرف ضرورت افزایش تبادل نظر و گفتگو در خصوص موضوعات منطقه ای را مورد تاکید قرار دادند. دو طرف توافق کردند دور بعدی گفتگوهای سیاسی در سال ١٣٩٦ ( ٢٠١٧) در تهران برگزار شود. آقای روانچی در این سفر در روز جمعه مورخ ٢٨ آبان با وزیر خارجه فرانسه نیز ملاقات کرد و ضمن مرور روابط دوجانبه، اجرای مفاد توافق هسته‌ای را پیگیری و در خصوص تحولات منطقه‌ای با طرف فرانسوی تبادل نظر شد. آقای روانچی با ابراز رضایت از روند فعلی روابط و همکاری‌ها بین دو کشور در عرصه‌های مختلف بخصوص روابط اقتصادی، نسبت به بهبود وضعیت روابط بانکی و مالی با فرانسه ابراز امیدواری کرد و خواهان توجه جدی‌تر همه طرف‌ها برای اجرای تعهدات خود طبق مفاد توافق هسته ای شد. وزیر امور خارجه فرانسه نیز متقابلا با ارزیابی مثبت از سفر سال گذشته رئیس جمهور به فرانسه و اسناد همکاری امضا شده در آن سفر بین دو کشور، ابراز امیدواری کرد اجرای تفاهمات و قراردادهای مذکور که آغاز شده است، به روند رو به جلوی خود با سرعت بیشتری ادامه دهد.
ژان مارک آیرو وزیر امور خارجه فرانسه پس از این دیدار در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما ملاقاتش با روانچی را واجب و ضروری خواند و گفت: در ماه ژانویه در نشست ایران و فرانسه در تهران شرکت می‌کنم. وی با بیان اینکه ما برای توافق وین (برجام) احترام زیادی قائل هستیم، عنوان کرد امیدواریم تمام تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود، چرا که روابط اقتصادی برای ما خیلی مهم است.
ب: روابط اقتصادی
در بخش اقتصادی، در دو ماه گذشته، ابتدا سفر دو روزه سید عبدالوهاب سهل آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به دعوت برنارد کلینف، رئیس اتاق بازرگانی نیس فرانسه به این شهر برای بررسی زمینه‌های همکاری در حوزه‌های صنعتی، تجاری و علمی و دیدار با مقامات عالیرتبه فرانسه را داشتیم که طی آن یک تفاهمنامه فرهنگی، تجاری و سرمایه‌گذاری با اتاق بازرگانی نیس امضاء شد. بر اساس این یادداشت تفاهم، قرار است بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی دو کشور در بخش‌های «انرژی»، «صنایع هوایی»، «آموزشی»، «زیست محیطی»، «شهری»، «سرمایه‌گذاری»، «داروسازی»، «ارتباطات تجاری»، «ارائه خدمات مشاوره»، «انتقال فناوری» و «همکاری پارک‌های فناوری دو کشور و ایجاد شهر پاک» همکاری و هیات‌های کارشناسی دو طرف راهکارها و زیرساخت‌های لازم را برای اجرایی شدن تفاهمنامه بررسی کنند. یکی از شرکت‌های هواپیمایی فرانسه نیز در زمینه خدمات رسانی هوایی، برای همکاری‌های بیشتر با بخش خصوصی ایران اعلام آمادگی کرد. هیأت ایرانی از مرکز آموزش خلبانی و پارک فناوری سوفیا آنتی پولیس که بزرگ‌ترین پارک علم و فناوری اروپا محسوب می‌شود نیز بازدید و با شهردار نیس ملاقات داشت.
فرانسوی‌ها برای حضور بیشتر در چابهار نیز اعلام آمادگی کردند. پیکر اوسک مدیر پروژه بخش حمل‌ و نقل و لجستیک شرکت بلوره فرانسه سفری یک روزه به چابهار داشت و در ضمن بازدید گفت تصمیم جدی برای حضور بیشتر در ایران به‌ ویژه در چابهار را داریم تا در زمینهٔ حمل‌ و نقل، لجستیک و انرژی سرمایه‌گذاری کنیم. نامبرده با مدیران بندر و منطقه آزاد ملاقات داشت. شرکت بلوره از سال 1822 در فرانسه فعالیت خود را آغاز کرده و هم‌اینک در چهار حوزه بنادر، راه‌آهن، انرژی، لجستیک و حمل‌ و نقل فعالیت می‌کند. این شرکت دارای ترمینال‌های بندری متعددی در نقاط مختلف جهان است.
از سوی دیگر، چند شرکت معتبر فرانسوی فعال در زمینه سیستم‌های اویونیک، تجهیزات فرودگاهی و سیستم‌های ناوبری در دو ماه گذشته در ایران حضور یافته‌اند. در نشست مشترک دو کشور به معرفی توانمندی‌ها و زمینه‌های همکاری شرکت‌های هوایی ایران و فرانسوی با حضور ٨ شرکت برتر صنعت هوایی ایران، پرداخته شد. همکاری‌ها در زمینه انتقال تکنولوژی، آموزش تکنولوژی‌های سطح بالای بین‌المللی با راهبرد میانبر جهت دسترسی به فناوری‌های جدید (استراتژی catch up)، تبدیل وسایل قدیمی الکترومکانیکی به الکترونیک، تاسیس یک شرکت JV دانش‌بنیان برای تولید محصولات جهت عرضه به کشورهای اروپایی در بخش نیازهای خاص (European Niche Market) در زمینه الکترونیک و تاسیس یک کارخانه با سرمایه‌گذاری کامل شرکت‌های فرانسوی است.
همچنین هیأتی از ایران در نمایشگاه جهانی مواد غذایی پاریس معروف به سیال، حضور پیدا کرد. رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران نیز در اواخر مهر ماه در حاشیه سفر به شهر کیتو اکوادور برای شرکت در اجلاس شهرداران جهان با رئیس اتحادیه شهرداری‌های فرانسه دیدار و گفت‌و‌گو کرد. رونالید رایس، رئیس اتحادیه شهرداری‌های فرانسه و شهردار شهر استراسبورگ نیز در این دیدار ضمن ابراز تمایل نسبت به همکاری در برگزاری جایزه جهانی خشت طلایی، تمایل به سفر به ایران به همراه ١٠ شهردار دیگر فرانسه را اعلام کرد.
سرژ لورک مقام ارشد شرکت توتال نیز که برای شرکت در دومین کنگره راهبردی نفت و نیرو در روزهای ٢٦ تا ٢٨ مهرماه به تهران سفر کرده بود، به همکاری با ایران برای تقویت زیرساخت‌های مربوط به پتروشیمی اشاره کرد. این قرارداد با شرکت توتال فرانسه و شرکت ملی نفت چین و به مبلغ شش میلیارد دلاری برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی است. این قرارداد مقدماتی که بر اساس چارچوب قرارداد جدید انجام می‌شود، گام بلندی در جهت بازگرداندن شرکت‌های غربی به ایران است. این قرارداد معرف نخستین سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی از سوی یک شرکت غربی، بعد از لغو تحریم‌ها در سال جاری، در ایران است و می‌تواند سرآغاز بازگشت دیگر شرکت‌های غربی به صنعت عظیم انرژی ایران و معرف گامی به سوی اهداف جمهوری اسلامی در زمینه افزایش تولید نفت و گاز ظرف چند سال آینده باشد. توافق ایران و توتال فعلا در مرحله پیش‌نویس است و باید ظرف شش ماه آینده تکمیل شود، اما به توتال و شرکت ملی نفت چین در برابر رقبا برتری می‌دهد. توتال و شرکت ملی نفت چین سال ها پیش، قبل از آنکه به ترتیب در سال‌های ٢٠٠٩ و ٢٠١٢ در نتیجه تحریم‌ها مجبور به کناره‌گیری از این پروژه شوند، برای توسعه حوزه پارس جنوبی قرارداد امضا کرده بودند. توتال از سال ٢٠١٠ تا اوایل امسال، در طول تحریم‌ها، دفتری را در ایران باز نگه داشت و نخستین شرکت نفتی اروپایی بود که بعد از لغو محدودیت‌ها، از ایران نفت خرید و آن را به اروپا فرستاد. پاتریک پویان مدیر اجرایی توتال، گفته است تا درک بهتری از شرایط کار در ایران حاصل نشود، برای بازگشت به آنجا شتاب نخواهم کرد. مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که به ٣٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارند تا به اهداف خود در صنعت نفت دست پیدا کنند. افزایش تولید نفت خام تا سقف شش میلیون بشکه در روز طی یک دهه آینده، یکی از این اهداف است که در صورت تحقق یافتن، ایران را بعد از روسیه، عربستان سعودی و آمریکا به چهارمین تولید کننده بزرگ در جهان تبدیل خواهد کرد. در حال حاضر، ایران حدود سه میلیون و هفتصد هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند و تلاش می‌کند که امسال سقف تولید را به چهار میلیون بشکه در روز برساند. توافق با شرکت فرانسوی توتال، به ایران کمک خواهد کرد که تولید گاز طبیعی خود را گسترش دهد. حوزه پارس جنوبی که به طور مشترک به ایران و قطر تعلق دارد دارای چهارده میلیارد متر مکعب گاز- معادل هشت درصد ذخایر شناخته شده جهان - است.
در زمینه همکاری‌های بانکی نیز نشستی با هدف بررسی زمینه‌های همکاری بین بانک توسعه صادرات ایران و بانک BPI فرانسوی برگزار شد و در آن بر تامین مالی پروژه‌های مشترک، حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط و نیز حمایت از صنایع دانش بنیان تاکید شد. مدیر بانک فرانسوی گفت تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط و صنایع دانش بنیان در اولویت خدمات بانک ماست. وی ضمن اظهار علاقه برای توسعه و ارتقای روابط بانکی با ایران، زمینه‌های مشترک همکاری بانکی و تجاری دو کشور را بررسی کرد. بانک BPI یک بانک دولتی بزرگ مقیاس در کشور فرانسه است که اولویت آن تامین مالی پروژه‌های زیر ٧٠ میلیون یورو است. روش تامین مالی آن نیز در قالب اعتبار خریدار صورت می‌گیرد.
این بانک ١٣ میلیارد یورو در سال تسهیلات پرداخت می‌کند و این مبلغ را به یک هزار شرکت کوچک و متوسط و حمایت از نوآوری و صنایع دانش بنیان اختصاص می‌دهد. بانک بی پی آی فرانسه با ٢٤ میلیارد یورو سرمایه جزو بانک‌های بزرگ این کشور محسوب می‌شود و به عنوان یک بانک دولتی در فرانسه فعال است.
در داخل ایران، فرانسوا سنمو سفیر فرانسه نیز فعال بوده و در یک سمینار آموزشی حمل و نقل ترکیبی و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیربنایی که در محل مرکز تحقیقات راه و ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی برگزار شد، شرکت کرده و بر همکاری در زمینه حمل و نقل ترکیبی و مشارکت بخش بومی و خصوصی در سرمایه‌گذاری پروژه‌ها تاکید کرد. وی گفت همکاری‌های ایران و فرانسه پس از توافق برجام در سال گذشته رشد بسیار داشته و در زمینه‌های مختلف پژوهشی، فنی، دانشگاهی و تجاری تعامل داشته‌ایم. سفیر فرانسه با اشاره به سفر وزیر راه و شهرسازی کشور فرانسه که چندی پیش صورت گرفت، اظهار داشت: برگزاری سمینارهای از این دست در راستای همکاری‌ها و تفاهمات دو کشور انجام شده و هدف و اولویت نوسازی و مدرن سازی زیرساخت‌ها و تامین بودجه و سرمایه برای اجرای طرح‌های مبتکرانه جدید است. سنمو ضمن بیان اراده قوی فرانسه برای تقویت روابط ایران و فرانسه عنوان کرد در ماه‌های گذشته سمینارها و همایش‌های آموزشی و کاربردی متعددی انجام شده و در آینده نیز ادامه خواهد داشت.
فرانسوا سنمو، سفیر فرانسه در ایران، یک جلسه کاری نیز در مشهد با مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان رضوی با محوریت مشارکت کشور فرانسه در احداث ترمینال پروازهای خارجی و زیر ساخت‌های فرودگاهی در مشهد مقدس داشت و گفت: پس از سفر رئیس جمهور ایران به فرانسه بستری مناسب برای همکاری‌های مشترک در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و تجاری فراهم شده است و طرح توسعه فرودگاه مشهد و پایانه خارجی آن نیز یکی از اولویت‌ها است. وی افزود تبادل هیات‌های تجاری، استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و تسهیل در صدور ویزا برای متقاضیان سفر به دو کشور، در راستای توسعه مناسبات اقتصادی در دستور کار قرار دارد. سنمو در خصوص آمادگی کشور فرانسه برای انعقاد قرار داد توسعه فرودگاه مشهد گفت برای به سرانجام رسیدن این پروژه آمادگی کامل و اراده ای محکم داریم.
در نیمه آبان نیز عدیل سروی رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل در راس هیاتی برای همکاری در زمینه بذر به فرانسه سفر کرد. در این سفر یک هفته‌ای، مدیرعامل کشت و صنعت پارس و برخی از کارشناسان و محققان حوزه تولید بذر از وزارت جهاد کشاورزی نیز به فرانسه سفر کردند تا از نزدیک با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تولید بذر و دستاوردهای کشور فرانسه در این حوزه و ضرورت تبادل نظر در باب صادرات و واردات بذر به گفت‌وگو و رایزنی با مسئولان کشاورزی فرانسه بپردازند. با توجه به اینکه استان اردبیل پرچمدار تولید بذر ذرت، سورگم، سیب‌زمینی و سایر بذر پاک و اصلاح شده است، سازمان جهاد کشاورزی، امیدوار است توانمندی‌های حوزه تولید بذر در استان اردبیل را به عنوان قطب ممتاز تولید بذر در کشور به مسئولان فرانسه معرفی کند. هدف از این سفر، انعقاد تفاهمنامه همکاری مشترک در حوزه کشاورزی به ویژه تبادلات تولید، فروش و عرضه با کیفیت بذر مختلف بود.
تیری لالن نماینده یک هیأت سه نفره فرانسوی نیز در دیدار با محمدرضا نیلفروشان رئیس مرکز فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت هم اکنون با همکاری متخصصان شرکت‌های جی آی اس فرانسه، در زمینه تولید نرم افزار در حوزه مدیریت شهری، این شرکت با ١٢ کشور ارتباط و تجربه خود را دراختیار این کشورها قرار داده است. طرف ایرانی هم در این نشست بر استفاده از توانمندی‌ها و دانش و تجربه این گروه علمی در حوزه مدیریت شهری کلانشهر اصفهان اعلام آمادگی کرد و گفت امید است در این نشست مقدمات همکاری دو طرف در زمینه فناوری‌های جدید مدیریت شهری فراهم شود. این گروه علمی سه نفره از فرانسه، در زمینه تولید نرم افزار‌های جی آی اس در حوزه مدیریت شهری و هوشمند سازی شهری فعالیت می‌کنند. مرکز فناوری‌های نوین شهری شهرداری اصفهان نخستین مرکز در شهرداری‌های کشور است که با هدف رشد و توسعه پایدار شهری بر مبنای علم و دانش، خلاقیت و نوآوری با تدبیر مدیران شهری راه‌اندازی شده است.
از سوی دیگر برنارد بیگوت، مدیرکل ایتر (پروژه بین‌المللی گداخت هسته‌ای) به دعوت علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در رأس هیأتی برای یک سفر دو روزه پانزدهم آبان به ایران سفر کرد. بیگوت علاوه بر دیدار با علی اکبر صالحی و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با متخصصان گداخت هسته‌ای نیز دیدار کرد. قبل از آن، صالحی و ستاری نیز در راس هیاتی از پروژه جهانی ایتر در جنوب فرانسه بازدید کرده بودند.
رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که ایران تا پایان سال جاری میلادی (2016) رسما به پروژه بین‌المللی گداخت هسته‌ای (ایتر) می‌پیوندد. صالحی گفت اولین تفاهم‌نامه بین دو طرف برای محرمانه ماندن اطلاعات امروز امضا شد که طرفین متعهد شدند اطلاعات بین آنها محرمانه باقی بماند. رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین عنوان کرد که قرار است تفاهم‌نامه‌ای در آینده بین سازمان انرژی اتمی و ایتر امضا شود که شامل کلیاتی است که بر سر آنها به توافق رسیده‌ایم. همچنین یک توافقنامه در خصوص جزییات همکاری نیز در دست تهیه است که باید بیشتر روی آن کار شود و امیدواریم ظرف چند هفته آینده این تفاهم‌نامه‌ها نیز به امضا برسد.
غضنفری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان نیز خبر داد که سرمایه‌گذار فرانسوی آکولند برای ایجاد واحد بزرگ تولید تخم چشم زده ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان در شول‌آباد الیگودرز مبلغ ١٠ میلیون یورو سرمایه گذاری می‌کند. وی گفت با احداث این واحد، سالانه ٢٥٩ میلیون تخم چشم زده تولید خواهد شد.با اجرای این طرح که در ٣ مرحله اجرا خواهد شد، زمینه اشتغال ٢٠٠ نفر فراهم می شود. سالانه ١٣٠ میلیون قطعه بچه ماهی قزل آلا و بیش از ٢٠ هزار تن ماهی قزل‌آلا در استان لرستان تکثیر و تولید می‌شود.
هفته گذشته نیز هیأتی نیز از منطقه نورماندی فرانسه برای بررسی زمینه‌های همکاری به ایران سفر کرد و به اصفهان نیز سفر و با مسئولان اتاق بازرگانی اصفهان نشست داشته و زمینه‌های همکاری را بررسی کردند.
همتی رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز روز جمعه ٢٨ آبان با رئیس کل اجرایی شرکت بیمه اتکایی اسکور(SCOR) مسائل دوجانبه بیمه‌ای بین صنعت بیمه ایران و شرکت فرانسوی اسکور را مورد بحث قرار داد. همتی با اشاره به همراهی خوب اسکور به عنوان پنجمین بیمه اتکایی جهان در راهبری پوشش ریسک های مهم کشورمان از جمله ریسک مربوط به صنایع نفت، پتروشیمی و قرارداد مازاد خسارت آتش سوزی ضرورت حل مشکل کلوز تحریم در بیمه نامه ها و قرارداد های بیمه ای را مورد تاکید قرار داد و گفت ما در قراردادهای بیمه ای شرایطی فراتر از آنچه در توافق برجام آمده است را نمی‌پذیریم. ویکتور پنیه (VICTOR PEIGNET) رئیس کل اجرایی اسکور فرانسه نیز از علاقه مندی بیمه اتکایی اسکور برای فعالیت در ایران در چارچوب عزم جدی فرانسه برای مشارکت در طرح‌های مهم اقتصادی ایران خبر داد و آمادگی اسکور برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی در ایران برای مدیران و کارشناسان صنعت بیمه در زمینه هایی نظیر ریسک‌های فاجعه آمیز، قیمتگذاری محصولات بیمه‌ای، بیمه‌های انرژی و نظایر آن را اعلام کرد و گفت ما علاقمند هستیم همراهی کامل را با سیاست‌های بیمه مرکزی در لیدری قراردادهای اتکایی داشته باشیم و شرایط بیمه مرکزی را تامین کنیم. شرکت اسکور SCOR در سال 1970 تاسیس شده و تاکنون شعبات متعددی را در سراسر جهان ثبت کرده است. بر اساس گزارش شرکت رتبه بندی Moody، شرکت یاد شده با سیری صعودی مستمر، در سال ٢٠١٥ موفق به کسب رتبه A1 شد و از چشم اندازی «دارای ثبات» به سطح «مثبت» ارتقا یافت. مجموع دارایی‌های قابل سرمایه گذاری این شرکت در سال ٢٠١٥ معادل ٢٧.٦ میلیارد یورو برآورد شد. ناخالص حق بیمه ثبت شده اسکور در نه ماه نخست ٢٠١٦، معادل ١٠.٢١٦میلیون یورو و خالص درآمد شرکت ٤٣٨ میلیون یورو گزارش شده است. همچنین UIB هفتمین شرکت کارگزاری بیمه اتکایی جهان می باشد.
ج: روابط فرهنگی
همکاری‌های دو کشور در زمینه فرهنگی نیز پا به پای سایر زمینه‌ها ادامه پیدا کرده است. با همکاری فرانسوی‌ها، فصل دوم کاوش در محوطه میرک سمنان با هدف شناسایی منبع ماده خام ساخت دست‌افزارهای سنگی در حال انجام است. این تحقیقات در زمینه سنگ شناسی و برای شناخت هرچه بهتر نحوه شکل‌گیری محوطه و چگونگی دسترسی ساکنان محوطه به ماده خام در حال انجام است. این همکاری با دکتر ژیل بریون و دکتر گیوم ژامه از پژوهشگران مرکز ملی علوم فرانسه و موزه انسان‌شناسی آغاز شده است.
«ژرژ الزیر» رئیس فدراسیون باشگاه‌های کشور فرانسه نیز به ایران سفر کرد و در نشستی با حضور کنسول فرانسه زمینه‌های همکاری با طرف ایرانی مورد بررسی قرار گرفت.
همچنین همایش بین‌المللی «چهار قرن آموزش زبان فارسی و فرانسه در کشورهای فرانسه و ایران» نیز توسط گروه مترجمی فرانسه دانشگاه علامه طباطبایی و با همکاری انستیتیو ملی زبان‌ها و تمدن های شرقی (INALCO) پاریس و با حمایت علمی مرکز مطالعات و تحقیقات ادبیات جهان (CERLOM) در تاریخ ١٠ و ١١ مهرماه در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی برگزار شد. این همایش با حضور خانم فیزا الکاسم، رئیس مدرسه عالی ترجمه سوربن- پاریس 3 (ESIT)؛ سرژ بورگ استاد دانشگاه فرانش کونته و رئیس دپارتمان آموزش فرانسه و مرکز آموزش زبان CLA و مرکز آموزش از راه دور دانشگاه فرانش کونته؛ لیلی انور استاد دانشگاه اینالکو و مترجم مولانا و متون عرفانی به زبان فرانسه؛ امیر مغانی استاد اینالکو؛ ژولی دووینیو، استاد اینالکو و متخصص ادبیات تطبیقی (فرانسه - فارسی) و حسین اسماعیلی، متخصص آموزش زبان فارسی و استاد دانشگاه استراسبورگ بعنوان مهمانان ویژه برگزار شد. علی‌اصغر مصلح ریاست دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه نیز در مورد تاثیر مشترک فلاسفه ایران و فرانسه بر تفکر و فرهنگ این دو کشور سخنرانی کرد. مقرر شد دومین همایش در اوائل سال 2018 در اینالکو در شهر پاریس برگزار شود.
در هفته دوم آبان ماه نیز دانشگاه حکیم سبزواری مشهد یادداشت تفاهمی با دانشگاه سوربن فرانسه برای تبادل استاد دانشجو و محقق امضاء کرد و سفیر فرانسه هم در دانشگاه مشهد در هفته سوم آبان سخنرانی کرد. حجت الاسلام شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی نیز سفری به پاریس داشت و با مسئولان موسسه کاتولیک فرانسه ملاقات و گفت‌وگو کرد.
در اواسط آبان ماه نیز کلر ژویرت در برنامه ادبی همزمان با هفته کتاب کانون پرورش فکری استان مازندران شرکت کرد. به دعوت ژان فرانسوا شوگنه، رئیس موزه مارسی نیز کارشناس موزه دفاع مقدس ایران در کنفرانس چگونگی نمایش شهدا در عرصه های عمومی که در ١٤ و ١٥ آبان در فرانسه شرکت کرد. هیأتی از دانشگاه نورماندی و مدرسه مدیریت نورماندی، نیز در دانشگاه تربیت مدرس حضور یافته و با برخی از اساتید دانشکده‌های مدیریت و اقتصاد و مهندسی برق و کامپیوتر به گفت‌وگو و تبادل‌نظر پرداختند. در این نشست که در سالن شورای دانشکده مدیریت و اقتصاد و با حضور روزنبرگر از دانشگاه نورماندی، پیلوین مسئول توسعه فعالیت‌های مدرسه مدیریت نورماندی، امید وطنی از فعالان اقتصادی نورماندی و خاجی مدیر دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، زمینه‌های مشترک همکاری بین دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه نورماندی فرانسه بررسی شد. روزنبرگر ضمن معرفی دانشگاه نورماندی گفت دانشگاه بزرگ نورماندی با ٦٦ هزار دانشجو در ٦ گروه آموزشی و ٢ هزار و سیصد استاد و محقق به فعالیت علمی، آموزشی و پژوهشی می‌پردازد. پیلوین، مسئول توسعه فعالیت‌های مدرسه مدیریت نورماندی نیز به قدمت مدرسه مدیریت نورماندی در فرانسه و اروپا اشاره کرد و گفت این مدرسه در سال ١٨٧٢ میلادی تأسیس شده و قدیمی‌ترین مدرسه مدیریت در فرانسه و کل اروپا بوده و دارای بیش از ٣ هزار دانشجو، ٨١ استاد و ٤ گروه آموزشی است. این مدرسه در زمینه مدیریت سیستم‌های لجستیک بویژه سازمان بنادر از شهرت بسیاری برخوردار است. در این نشست بهرام سحابی معاون آموزشی و شعبان الهی معاون پژوهشی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس ضمن معرفی دانشکده و گروه‌های آموزشی از ایجاد فرصت‌های مطالعاتی، برگزاری دوره‌های آموزشی و سمینارهای مشترک، انتقال تکنولوژی و نوآوری، پژوهش‌های مشترک و تبادل استاد و دانشجو به عنوان برخی زمینه‌های همکاری نام بردند.
در ادامه همکاری های علمی، ٥ نفر از شخصیت‌های علمی و دانشگاهی فرانسه نیز در نشست بین‌المللی بحران‌های ژئوپولیتیکی جهان اسلام در دانشگاه شهید بهشتی شرکت کردند.
نتیجه گیری:
مرور روند همکاری‌های دوجانبه در سه حوزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نشان می‌دهد که روابط دو کشور به سرعت در حال افزایش است و طرف فرانسوی حساب ویژه‌ای برای بازسازی روابط با ایران باز کرده است. اینکه آیا این روابط می‌تواند به روابطی الگو در بین کشورهای غربی تبدیل شود یا خیر، بسته به شرایط آینده دارد. عناصری در داخل و خارج فرانسه و ایران وجود دارند که می‌توانند در جهت تخریب این روابط حرکت کنند و مقابله با آن نیاز به هوشیاری دو طرف دارد.

*رایزن سابق مطبوعاتی سفارت ایران در پاریس

انتهای پیام/
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول