اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از مبدع همدانی خط «کرشمه» و «سفیر»

تفأل زدم نام «کرشمه» برای خط ابداعی‎ام آمد/ تولد «سفیر» در روز میلاد حضرت محمد(ص)

«احمد آریامنش»؛ مبدع همدانی خط «کرشمه» و «سفیر» از روزهای زیبای حیات این دو خط سخن می‌گوید.

تفأل زدم نام «کرشمه» برای خط ابداعی‎ام آمد/ تولد «سفیر» در روز میلاد حضرت محمد(ص)

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، «احمد آریامنش» هنرمند خوش ذوق همدانی، با بیش از 30 سال سابقه فعالیت حرفه‌ای در زمینه خوشنویسی و نقاشی‌خط، خط «کرشمه» را در سال 1371 و «سفیر» را در سال 1385 از دل کرشمه ابداع کرده و هم‌اکنون مدرس مراکز آموزش عالی و استاد انجمن خوشنویسان است.

تألیف کتاب آموزشی خط نستعلیق با عنوان (هماهنگی و حسن همجواری در نستعلیق)، تألیف کتاب آموزش خط کرشمه در سال 1379 و تألیف کتاب آموزش خط سفیر در سال 1389 از جمله فعالیت‌های این هنرمند برجسته محسوب می‌شود.

وی در محضر اساتید بزرگی چون یدالله آذرپیرا، احمد تیموری، عبدالله فرادی، غلامحسین امیرخانی، جلیل رسولی، علی شیرازی و جواد بختیاری تجربه آموخته و حضور در بیش از 200 نمایشگاه گروهی و 14 نمایشگاه انفرادی در ایران، روسیه، امارات متحده عربی، الجزایر، قزاقستان، ازبکستان و... را در کارنامه موفق هنری خود به ثبت رسانده است.

این هنرمند همدانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به خاطرات دوران کودکی خود اظهار کرد: دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی‌ام در مدرسه «فرخی» بود که در خیابان «شهدا» قرار داشت.

احمد آریامنش با بیان اینکه دوره راهنمایی خود را در مدرسه جلال سنایی گذرانده است، ادامه داد: در هنرستان رشته راه و ساختمان و هنر را انتخاب کردم و پس از آن در مرکز آموزش عالی مفتح مدرک کاردانی گرفتم.

وی با بیان اینکه سال 1364 وارد انجمن خوشنویسان همدان شدم، گفت: در سال 1366 رتبه ممتاز را اخذ کرده و سال 1369 نخستین نمایشگاه خود را در گالری انجمن برپا کردم.

این هنرمند عرصه هنرهای تجسمی که در دوم مرداد ماه سال 1378 به تهران هجرت می‌کند، گفت: دلیل اصلی مهاجرتم از همدان، گسترش و پیشرفت در هنر خوشنویسی بود.

وی با اشاره به اینکه در مدت زمان حضور در همدان یکی از خطاطان شناخته شده در این شهر بودم، افزود: با یک آتلیه کوچک 30 متری حدود 170 تا 180 شاگرد داشتم.

آریامنش اضافه کرد: با وجود کوچک بودن آتلیه، همواره سفارش‌های زیادی می‌رسید و به لحاظ هنرجو، شاگرد و سفارش کار مشکلی وجود نداشت.

وی ادامه داد: با این حال وقتی با خودم فکر می‌کردم، می‌دیدم که همه این موارد خوب هستند منتها در حد یک شهرستان؛ این برای من که اهداف بالاتر و نگاه بین‌المللی به حرفه و هنر خود داشتم، راضی‌کننده نبود و مجبور به ترک همدان شدم.

*همیشه از زادگاهم همدان تعریف کردم

این هنرمند خوش ذوق همدانی در پاسخ به این سوال که تاکنون شرایط بازگشتش به همدان فراهم شده یا خیر، گفت: نه اینکه بگویم این امکان مهیا نشده؛ اما با توجه به شرایط زندگی و خانواده شاید امکان بازگشت سخت باشد، هرچند اکنون ارتباط خوبی چه با شاگردان و چه بستگان خود در همدان دارم.

وی تأکید کرد: همیشه تعریف و سخنم از همدان و زادگاهم است و به عنوان یک همدانی هیچ وقت اصالتم را فراموش نمی‌کنم.

آریامنش به سختی‌های آغاز فعالیت خوشنویسی خود اشاره کرد و افزود: در آن سال‌ها در سرما و گرما با اتوبوس از همدان به تهران می‌رفتم تا در کلاس یا منزل استادی که چند کار ارائه شده، موارد جدید را بیاموزم و دوباره با همان شرایط سخت به همدان بازمی‌گشتم.

وی یادآور شد: همه این سختی‌ها را به یاد دارم و اگر اکنون از بچه‌های همدان هم کسی بخواهد با من کار کند، اصلاً نه نگفته و نهایت همکاری را خواهم داشت.

نفر برگزیده جشنواره خوشنویسی امام علی(ع) در پاسخ به این سوال که با این شرایط اگر در همدان می‌ماندید به این سطح از هنر نقاشی‌خط می‌رسیدید، گفت: اگر  پاسخ صریحی در این زمینه بدهم، «نه»، شاید هیچ وقت به این درجه و شرایط کاری و هنر نمی‌رسیدم.  

*شرایط رشد هنری در شهرستان‌ها فراهم شده است

وی دلیل اصلی کوچ استعدادهای هنری بزرگ همدان از این شهر را به خاطر وجود امکانات مناسب در مرکز دانست و اظهار کرد: در تهران به علت دسترسی به مراکز هنری، دانشگاهی و کتب مرجع سهل‌تر از شهرستان‌هاست.

آریامنش که دارای مدرک استادی از انجمن خوشنویسان ایران است، افزود: البته امروز شرایط در شهرستان‌ها نیز فراهم شده و زمان ما شرایط متفاوت بود و بیشتر به علت دیدن کارها از سوی اساتید به تهران باید سفر می‌کردیم.

وی تصریح کرد: امروزه با وجود وسایل ارتباطی و پیشرفت‌های تکنولوژی، اگر فردی واقعاً هنرمند بوده و هنر خود را عرضه کند، مکان چندان اهمیتی نداشته و به راحتی می‌تواند هنر خود را ارائه کند.

*جوانان هنرمند بسیار خوب و درجه یکی در همدان می‌بینم

استاد برجسته نقاشی‌خط کشور با مطلوب دانستن وضعیت خوشنویسی در همدان گفت: خوشبختانه جوانان هنرمند بسیار خوب و درجه یکی در همدان وجود دارد که از آنها خواستم خروجی کار خود را داشته باشند.

وی با بیان اینکه در چند جشنواره اخیر همدان که حضور داشتم جوانان همدانی بسیار با علاقه کارها را پیش می‌بردند، افزود: با این حال لازم است که بیشتر کار کنند و حتماً پیگیر باشند.

آریامنش تأکید کرد: بچه‌های همدان از استعداد و ظرفیت‌های مناسبی برخوردارند که به جرأت می‌توان گفت در این زمینه از خیلی افراد حتی در پایتخت جلوتر هستند.

وی در مورد اختراع خود نیز گفت: زمانی که شنیدم از حدود قرن هفتم خط جدیدی اختراع نشده است، دنبال پاسخ این سوال بودم و در مورد آن زیاد فکر کردم اما نمی‌دانستم باید چه کار کنم، تا اینکه با دیدن دقیق‌تر کتیبه گنجنامه به یکباره جرقه اختراع خط جدید در ذهن من زده شد.

استاد برجسته نقاشی‌خط کشور  که در دانشگاه درس «خط در گرافیک» تدریس می‌کند، ادامه داد: در آغاز شروع کار سرباز بودم و وقتی در پادگان شروع به تمرین کردم، ظرف مدت 4 یا 5 ماه کلیات آن جمع شد و نخستین کارم را یک هنرمند آذربایجانی در یکی از نمایشگاه‌ها گرفت.

وی ادامه داد: کارم را همچنان ادامه دادم تا اینکه در برنامه «هنر و مردم» که آن زمان صبح‌های جمعه از شبکه همدان پخش می‌شد، گزارشی از بنده پخش شد که بنده نام آن برنامه را با خط جدید نوشتم در حالی که این خط هنوز اسم نداشت.

آریامنش اضافه کرد: چند سال بعد که فعالیت موسیقی بیشتری داشتم، در تفألی به حافظ نام «کرشمه» را برای خط ابداعی خود برگزیدم و کم کم مطرح شد.

*همیشه کارهای جدید و نوگرا مشکلات خود را دارند

وی که از صاحب‌نظران نقاشی‌خط معاصر است، در مورد مشکلات موجود در اختراع سبک جدید خود، خاطرنشان کرد: همیشه کارهای جدید و نوگرا مشکلات خود را دارند.

عضو انجمن خوشنویسان ایران ادامه داد: در ابتدای راه با اینکه استعداد خوبی در نستعلیق داشته و در نمایشگاه و جشنواره‌های متعدد هم رتبه آورده بودم، بسیاری از این کار ایراد گرفته و از این کار باز می‌داشتند.

وی که در کنار کار هنری به کارهای فنی و نقشه‌برداری می‌پردازد، درباره ویژگی خط «کرشمه» که خود مبدع آن است، گفت: من قاعده اصلی «کرشمه» را مبانی و نه نقطه‌گذاری در نظر گرفتم، چون نقطه‌گذاری چارچوب ایجاد می‌کند.

*«کرشمه» در خط میخی کتیبه‌های شهرم همدان ریشه دارد

آریامنش درباره ریشه خط «کرشمه» نیز گفت: هر خطی ریشه‌ای دارد و من بعدها منحنی‌هایی که از آب، موج، حرکت علفزار و حتی گنبدهای معماری خود ما برآمده‌اند، را برای تلطیف کرشمه به آن اضافه کردم.

وی افزود: از همان وقت به فکرم رسید که شاخه‌ای در «کرشمه» ایجاد کنم که با آن متن راحت نوشته و خوانده شود و نام «کرشمه مهر» را روی آن گذاشتم.

عضو انجمن خوشنویسان ایران اضافه کرد: نام «مهر» برگرفته از نام مادرم است و در این شیوه حرکات جمع و جور شده، خودنمایی نمی‌کند و پیام‌رسانی خط مهم‌تر است.

وی درباره رسم‌الخط جدیدش تصریح کرد: بعدها روی «کرشمه» و خطوط دیگر مطالعه کردم که حس می‌کنم، حرکات زیبایی از لابه‌لای آن بیرون می‌آید.

آریامنش یادآور شد: سال 85 و در روز میلاد حضرت رسول اکرم(ص) خط مستقلی به نام خط «سفیر» ارائه دادم که محجوب، با طمأنینه و مانند نامش پیام‌رسان است.

*«کرشمه» فرزند زمان جلوتری است، اما «سفیر» فرزند زمان خودش است

استاد خوشنویسی مراکز آموزش عالی کشور درباره تفاوت دو خط «کرشمه» و «سفیر» گفت: «کرشمه» فرزند زمان جلوتری است در حالی که «سفیر» فرزند زمان خودش است.

وی ادامه داد: خط «سفیر» عاقل‌ و محجوب‌تر و در عین حال که از قابلیت گرافیکی بالایی برخوردار است، با قالب‌‌های مختلف به راحتی شکل می‌گیرد.

آریامنش در پاسخ به اینکه از نظر شما خط خوب چه خطی است، یادآور شد: هر خطی مثل یک میوه عطر، خواص و حال و هوای خاص خودش را دارد.

وی اضافه کرد: خطوط در لحظات و حالات مختلف هنرمند به وجود آمده و بستگی به ذوق او دارد، که بتواند در آن لحظات از خط، هنر و اثری ماندگار خلق کند.

استاد خوشنویسی مراکز آموزش عالی کشور بیان کرد: خطی خوب است که متناسب با ذات انسان و قوانین طبیعت باشد تا بتواند در جامعه جایگزین شده، جا افتاده و طرفدار یابد بنابراین اگر خارج از این باشد، شاید نتواند چندان موفق عمل کند.

*هنر و به ویژه خط نوشتن زندگی کردن با هنر است

وی با تأکید بر اینکه خط نوشتن و در کل همه هنرها زندگی کردن با «هنر» است، گفت: با هنر بودن بهترین لحظات عمر هنرمند است زیرا بودن با هنر لحظاتی است که انسان چیزهایی زیادی از جمله صبوری، احترام متقابل و حتی فرهنگ شهروندی را از آن فرا می‌گیرد.

آریامنش در پاسخ به اینکه آیا برنامه‌ای برای برگزاری نمایشگاه در همدان دارد یا نه، اظهار کرد: دو سال قبل در همدان، یک کارگاه آموزشی یک روزه داشتم که از این بابت بسیار خرسندم و هر زمان که شرایط و فضا آماده باشد، برای برگزاری نمایشگاه در همدان اقدام خواهم کرد.

وی خطاب به جوانان علاقمند به هنر خوشنویسی یادآور شد: در وهله نخست جوانان باید بدانند که راه ارتزاق خود را «هنر» قرار ندهند بلکه تحصیلاتی در زمینه‌های دیگر داشته باشند.

استاد خوشنویسی مراکز آموزش عالی کشور در پایان سخنانش با تأکید بر اینکه کسب درآمد و تأمین مخارج از راه هنر، صرفاً نه تنها در تهران، بلکه شاید در خیلی از نقاط جهان هم میسر نباشد، گفت: بنابراین اگر تحصیلات و شغل دیگری داشته باشند، با عشق و علاقه درونی به خوشنویسی و سایر هنرها خواهند پرداخت که قطعاً موفق خواهند بود.

-----------------------------

گفت‌وگو از: «مرتضی بیات»

------------------------------

انتهای پیام/89041/ب40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول