اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امسال صورت گرفت

رخداد 92 حریق در منابع طبیعی استان زنجان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان از رخداد 92 حریق در منابع طبیعی استان طی سال جاری خبر داد.

رخداد 92 حریق در منابع طبیعی استان زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، خلیل آقاجانلو عصر امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران استان زنجان اظهار کرد: در حال حاضر مساحت مراتع استان زنجان یک میلیون و 235 هزار هکتار است.

وی با اشاره به اینکه مساحت جنگل‌های طبیعی استان نیز 97 هزار و 553 هکتار است، تصریح کرد: طبق برآورد مساحت اراضی زراعی و اعیانی استان نیز 924 هزار و 400 هکتار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان میزان جنگل‌های در دست کاشت استان را 18 هزار هکتار دانست و با اشاره به برخی از عوامل موثر در تخریب منابع طبیعی اضافه کرد: شخم و تصرف، دام مازاد، چرای زودرس و چرای مفرط، آتش‌سوزی، آفات و امراض، معادن و فعالیت‌های عمرانی و غیرعمرانی شرکت‌های دولتی و غیردولتی از عوامل تخریب منابع طبیعی است.

آقاجانلو با اشاره به ایام و مناطق بحرانی استان از حیث آتش‌سوزی افزود: اواسط خردادماه تا اواخر مهرماه هر سال بحرانی‌ترین زمان برای آتش‌سوزی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: مناطق بحرانی استان نیز مناطقی است که از نظر موقعیت و شرایط طبیعی و پوشش گیاهی و جنگلی برای توسعه راه‌ها بیشتر در معرض آتش‌سوزی قرار می‌گیرند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تصریح کرد: 120 هزار هکتار از اراضی شهرستان زنجان و 70 هزار هکتار از اراضی شهرستان طارم در معرض خطر آتش سوزی هستند.

وی در ادامه با اشاره به آمار حریق‌های رخ داده در استان گفت: امسال 92 مورد حریق در استان رخ داده که بیشترین آن در شهرستان زنجان با 25 مورد بوده است.

آقاجانلو با اشاره به علل افزایش آتش‌سوزی در عرصه‌های ملی طی سال جاری اضافه کرد: افزایش چشمگیر بارندگی پاییز و زمستان منتهی به بهار سال 955، گرمای شدید و زودرس بهار، وجود بادهای گرم و نسبتاً شدید در فصل بهار، بازخورد اجتماعی برخورد ادارات منابع طبیعی با تخلفاتی چون چرای غیر مجاز، عدم وجود امکانات مناسب برای اطفای حریق و فقدان اعتبار کافی از جمله موارد موثر در این زمینه است.

وی با تأکید بر همکاری و همیاری همگان در حفاظت از منابع طبیعی گفت: همکاری و مشارکت مردم باید در حفاظت از منابع طبیعی تقویت شود.

انتهای پیام/73005/ت30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول