اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گلایه‌های تولید‌کننده‌ها و سرمایه‌گذاران در خلخال

بانک‌ها دل سرمایه‌گذاران را می‌لرزانند/ شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی هستیم

گره باز نشدنی بانک‌های عامل بر پای سرمایه‌گذاران و تولید‌کنندگان در خلخال باعث شده دل سرمایه‌گذاران نیز در این منطقه بلرزد و هر روز شاهد تعطیلی یا رکود چند واحد صنعتی و تولیدی شویم.

بانک‌ها دل سرمایه‌گذاران را می‌لرزانند/ شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، موضوع گزارش امروز ما مطالبه قشری است از جنس تولید و سرمایه‌گذاری اما گره باز نشدنی که به دست بانک‌های عامل به پای سرمایه‌گذاران و تولید‌کنندگان زده شده که تعطیلی این واحدها با معوقات بالای بانکی را به دنبال داشته است.

سیامک وفایی دارنده اولین کارخانه بسته‌بندی و تولید‌کننده عسل استاندارد در ایران در سخنانی ضمن اشاره به موضوع تعطیلی واحد تولیدی خودش در شهرک صنعتی خلخال گفت: بانک‌های عامل به فکر افزودن سرمایه خویش هستند و مصوبات کارگروه‌های مختلف از جمله کارگروه تسهیل، کارگروه اقتصاد مقاومتی و سایر کارگروه‌هایی که برای رفع مشکل این واحد برگزار می‌شود بانک‌ها زیربار نرفته و فقط بخشنامه‌های خود را اجرا و بعضا در بین همکاران سرمایه‌گذار دیده می‌شود که در امر وثیقه، بانک وثیقه بیش از یک میلیارد تومانی را فقط سیصد میلیون تومان ارزش‌گذاری می‌کند که سرمایه‌گذار و تولید‌کننده از تامین وثیقه باز مانده و از سرمایه‌گذاری منصرف می‌شود.

وفایی گفت: از سال 1385 در این تولیدی بیش از 12 نفر خانم مشغول کار بودند اکنون خبری نیست و من و همسرم فقط به خاطر گذران زندگی خویش فعالیت می‌کنیم.

این تولید‌کننده و صاحب واحد صنعتی بسته‌بندی استاندارد عسل استان گفت: دلالان ماشین و زمین برای بانک‌ها بیشتر از تولید‌کننده محصولات اهمیت دارد چرا که بانک‌ها به فکر انبوه‌سازی سرمایه خود هستند.

وی اضافه کرد: بنده چند برابر این وامی از بانک برداشته‌ام را به بانک بازگردانده ولی هنوز باز بدهکارم و معوقات بانکی روز به روز چرخه تعطیلی کارخانه را فراهم ساخته و با این روند که نظارتی بر بانک‌های عامل نیست تمامی واحدها تک تک تعطیل و کارگران آنها از کار بیکار خواهند شد.

وی گفت: در واحد بنده بیش از 12 خانواده به صورت مستقیم و 40 نفر به صورت غیر‌مستقیم مشغول بودند که از ویزیتور بازیابی و پخش تا فروشگاه و عرضه‌کنندگان عمده در بازار و صادرات بودند که اکنون خبری از آنها نیست.

وی در خصوص اینکه آیا این مشکلات را با نمایندگان مجلس در میان نهاده یا نه گفت: متاسفانه بیش از سه نماینده مجلس عوض شده و کاری از بنده پیش نبرده‌اند و مسؤولین و نمایندگان موقع افتتاح واحدهای تولیدی را می‌شناسند و در بقیه ایام ما تولید‌کنندگان و سرمایه‌گذاران فراموش می‌شویم.

وی افزود: بنده با علاقه به این کار تمام سرمایه و زندگی در تهران را فروخته در خلخال سرمایه‌گذاری کردم که متاسفانه در این سال‌ها به غیر از زیان ندیده و اکنون نیز به تولید دلسرد گشته‌ام.

وی در خصوص سامانه بهین‌یاب که در مورد مشکلات واحدهای تعطیل، نیمه‌تعطیل و راکد راه‌اندازی شده بود گفت: این سامانه مشکلی از سرمایه‌گذاران را حل نکرد و بنده و امثال بنده در این سال‌ها چوب غیربومی بودن در شهرستان را خورده‌ایم.

این تولید‌کننده در پاسخ به اینکه آیا بانک‌های عامل رغبتی برای حل مشکلات واحد‌های صنعتی و تولیدی دارند گفت: اکنون بیش از 25 سال عمر بنده برای راه‌اندازی یک واحد تولیدی کوچک سپری شده و در حال حاضر نیز از چند مدت پیش که به دنبال راه‌اندازی مجدد کارخانه بودم گره بانک کشاورزی بر پای بنده است و به نوعی با کارشکنی از دادن تسهیلات سرمایه در گردش خودداری می‌کنند.

وی با اشاره به شعار اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل امسال گفت: در حالی که رهبر معظم انقلاب و ریاست جمهوری تاکید بر رونق واحدها و اشتغال‌زایی و تکیه بر توان داخلی دارند ولی باید مسؤولین بدانند تا زمانی که بانک ها اختیار سرمایه‌های مردمی را در دست دارند به تولید و سرمایه‌گذاری رحم نخواهد شد.

وی از مسؤولین استان اردبیل و شهرستان خلخال خواست تا از شعارگرایی در حوزه تولید و سرمایه‌گذاری خارج و به سوی اقدام، عمل و حل مشکلات واحد‌ها حرکت نمایند.

وفایی در بخش پایانی گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: ظرفیت بالای کارخانه بسته‌بندی عسل اینجانب جوابگوی تولید کل عسل استان برای بسته‌بندی است و عسل به این رویه عادی در بازار مصرف خریدار زیادی ندارد و با استفاده از شیوه‌های بسته‌بندی مطلوب و استاندارد می‌توان علاوه بر اشتغال اقشار مختلف جامعه چرخ کارخانه‌ها از دوباره به چرخش درآورد.

وی در خصوص صنعت بسته‌بندی نیز گفت: با بسته‌بندی مطلوب کالا قابل رقابت با محصولات در بازار است و استاندارد کالا زمینه خوبی برای واحد تولیدی بنده است تا در خدمت تولیدکنندگان عسل شهرستان خلخال و استان اردبیل باشم.

این تولید‌کننده و سرمایه‌گذار خلخالی با اشاره به این که تمامی معضلات اجتماع از بیکاری و فقر حاصل می‌شود گفت: در اولین قدم بیکاری، نبود درآمد در خانواده شکل گرفته و اختلافات خانوادگی شروع و زندگی از چهارچوب خود بیرون و به طلاق کشیده شده و فرزندان دچار آسیب می‌شوند که این ضربه در قدم‌های بعدی به اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی غیر‌قابل جبران تبدیل می‌شود.

انتهای پیام/3346/ک40/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول