اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در ایران:

آمار جامعی از کودکان کار در کشور نداریم/ لزوم تمرکز بر کودکان کار در استان‌های حاشیه‌نشین به ویژه تهران

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در ایران با بیان اینکه نداشتن آمار جامعی از کودکان کار یک ضعف در کشور است، بر لزوم تمرکز بر کودکان کار در استان‌های حاشیه‌نشین به ویژه استان تهران تأکید کرد.

آمار جامعی از کودکان کار در کشور نداریم/ لزوم تمرکز بر کودکان کار در استان‌های حاشیه‌نشین به ویژه تهران

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مظفر الوندی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ایران جزو کشورهایی است که در بخش کودکان زیر 18 سال فعالیت بسیاری داشته و در بخش برنامه‌ریزی برای کودکان اقدامات مطلوبی انجام داده است.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در ایران افزود: در این زمینه یک نهاد رسمی متشکل از 16 وزارت‌خانه و نهاد رسمی شامل کارشناسان در این نهاد حضور داشته و به همه ابعاد حقوق توجه دارند.

* ایران تبدیل به پایگاه منطقه‌ای در حوزه کودک می‌شود

وی با اشاره به اینکه کار ویژه مرجع ملی در این بخش بیشتر هماهنگی است و از امکانات و ظرفیت‌های موجود برای ارتقای حقوق کودک استفاده می‌کند، گفت: یکی از این اقدامات تهیه گزارش‌های ادواری پنج ساله برای سازمان ملل است که بر طبق آن و هم به اذعان گزارش‌های بین‌المللی و کسانی که فعالیت کودکان را رصد می‌کنند، ایران جزو کشورهای برتر در این بخش است.

الوندی با اشاره به اینکه در حال حاضر ما نسبت به کشورهای منطقه دارای ایده هستیم، افزود: بر همین اساس قرار شده است که کشور ایران یک پایگاه منطقه‌ای در حوزه کودک تلقی تا تجربیات در این زمینه به سایر کشورها منتقل شود.

وی با بیان اینکه البته وضعیت مطلوب کشور به این معنا نیست که گرفتاری ما کم است، گفت: البته ما در برخی از تبعیض جنسیتی و آموزشی مشکل داریم که در تلاش هستیم با ایجاد مرجعی در استان‌های مختلف اقدامات لازم در حل این مشکلات را انجام دهیم.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در ایران با اشاره به برتر بودن شاخص‌های سلامت در کشور در حوزه کودکان کار و همچنین آموزش افزود: اما در حوزه‌های دیگر همچون فقر و اعتیاد کودکان نیز مشکلاتی داریم که در تلاش هستیم که با برنامه‌های اثربخش آنها را حل کنیم.

وی به وضعیت استان زنجان نیز اشاره کرد و ادامه داد: استان زنجان خوشبختانه جزو استان‌هایی است که مشکلات کمی دارد و همین اینکه یک مدیریت هماهنگی در استان وجود دارد، موجب کاهش معضلات در این بخش شده است.

الوندی در ادامه به چندگانگی صدور مجوز برای سازمان‌های مردم نهاد اشاره کرد و گفت: اینکه مجوزهای سازمان‌های مردم نهاد به دست سازمان‌های متعدد از جمله نیروی انتظامی، ورزش و جوانان، وزارت و بهزیستی صادر می‌شود، مشکلاتی را ایجاد کرده است.

* فعالیت یک هزار سمن در حوزه کودکان در کشور

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در ایران با اشاره به اینکه طبق لیست تهیه شده در حوزه کودک به شکل تخصصی در هر استان 10 تا 15 نهاد مرتبط با کودک فعالیت دارد، گفت: به صورت تقریبی در حال حاضر یک هزار سمن در حوزه کودکان در کشور فعال است.

وی با اشاره به اینکه مرجع ملی به دنبال توسعه سمن‎ها در این بخش نیست، گفت: ما به دنبال کمک به سمن‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی هستیم.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در ایران در ادامه از نبود آمار جامعی از کودکان کار خبر داد و گفت: تا وقتی که یک مرکز دقیق اطلاعات درباره کودکان نداشته باشیم، گفتن هر آماری به ضرر کودکان خواهد بود و گفتن آمار کودکان مشکلی را حل نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه هنوز جایی که فرآیند ثبت دقیق را داشته باشد، وجود ندارد و این یک ضعف محسوب می‌شود، تصریح کرد: به همین دلیل در مرجع ملی از یک تا دو سال گذشته در حال ایجاد بانک اطلاعاتی هستیم و اطلاعات حاصل از آن را در اختیار نهادهای مربوط قرار خواهیم داد.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در ایران با اشاره به اینکه تمرکز کودکان کار در شهرهای مهاجر نشین زیاد است، افزود: مثلا تهران، خراسان رضوی، خوزستان، چون مناطق حاشیه‌نشین دارند زیاد بوده که البته بخشی از آنها نیز اتباع بیگانه کشورهایی مثل افغانستان و پاکستان است.

انتهای پیام/73005/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول