اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آلودگی و دود و دم و وضع شهر ما

پروژه‌هایی که مسؤولان به تنهایی برای رفع آلودگی هوا به عهده گرفته‌اند!!!

متاسفانه در این دوره و زمانه همه کارها را خود مسؤولان به تنهایی به عهده گرفته‌اند؛ نه تنها مدارس را تعطیل کرده‌اند بلکه نسبت به افزایش شاخص آلودگی هوا به بیش از 150 پی. اس. آی و وارونگی هوا ابراز نگرانی هم کرده‌اند!!!

پروژه‌هایی که مسؤولان به تنهایی برای رفع آلودگی هوا به عهده گرفته‌اند!!!

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مدیون هستید اگر فکر کنید مسؤولان برای رفع آلودگی هوای تبریز هیچ اقدامی صورت نداده‌اند! 

اصلا تا حالا دیده بودید مدرسه‌ها را آن هم موقع امتحانات این همه تعطیل کنند؟!!! خدا را شکر دو هفته است یک روز در میان مدارس را به خاطر آلودگی هوا تعطیل می‌کنند!! خدا شانس بدهد!! دو هفته است فقط این بچه پاستوریزه‌های دهه هشتادیِ عزیز دردانه بابایی و نورچشم مامانی رو تعطیل می‌کنند، مثل ما دهه شصتی‌ها نیستند که نسل سوخته باشند و سنگ هم که از آسمان ببارد تعطیل نشوند!!

کاش ما هم در دوران حساس و سرنوشت‌ساز کودکی و نوجوانی چنین مسؤولان دلسوزی داشتیم و دو هفته تعطیلمان می‌کردند ما که مثل این دهه هشتادی‌ها نبودیم مدام تبلت دستمان باشد و پای اینترنت و بازی‌های کامپیوتری باشیم؛ می‌رفتیم کوچه با بچه‌ها وسطی بازی می‌کردیم؛ تازه کوچه را هم آب و جارو می‌کردیم که از میزان آلودگی هوا بکاهیم!

متاسفانه در این دوره و زمانه همه کارها را خود مسؤولان به تنهایی به عهده گرفته‌اند؛ نه تنها مدارس را تعطیل کرده‌اند بلکه نسبت به افزایش شاخص آلودگی هوا به بیش از 150 پی. اس. آی و همچنین وارونگی هوا ابراز نگرانی هم کرده‌اند!!! تازه قول داده‌اند دیگر در نیروگاه حرارتی تبریز مازوت نسوزانند، دیگر چکار باید می‌کردند که نکرده‌اند؟!! هر کاری لازم بوده انجام داده‌اند دیگر!!

حالا ما دهه شصتی‌ها کم درد داریم؛ مدام در تلگرام پیام می‌فرستند مثلا «دوستان گرامی این روزها هوای شهرمون نفس نمی‌کشه دیگه، بیایم به نوبه خودمون لااقل این روزها از وسائل نقلیه شخصی استفاده نکنیم، لطفا به دوستانی که می‌شناسین گوشزد کنید.»!!! چشم اگر ما وسیله شخصی داشتیم استفاده نمی‌کنیم، انگار ما با شاسی بلند سر کار می‌رویم مثل بعضی‌ها!!

یک دفعه بگویید ما هم صاحب یکی از این پلاک ارس‌های ضد تولید داخلی هستیم دیگر!! ما که نصف عمرمان در بی. آر. تی می گذرد، از بس هم خوش قدم هستیم هر موقع سوار می‌شویم می‌بینیم بین یکی از مسافران و مامور کنترل کارت یک دعوای حسابی به راه افتاده است!

می‌گویم حالا که مسؤولان محترم برای کاهش آلودگی هوای کلانشهر تبریز اینقدر زحمت می‌کشند، کاش فکری هم به پاک‌سازی و تهویه هوای داخل بی. آر. تی‌ها بکنند. (حدود شونصد نفر در هر متر مربع این اتوبوس‌ها جای می‌گیرند و بارها برای خود بنده اتفاق افتاده که بینی یک نفر رفته توی چشمم!!)

 بگذریم؛ گفتم بی. آر. تی یاد اجرای طرح ترافیک در تبریز افتادم، از دیگر اقدامات ارزنده‌ای که مسؤولان استان برای کاهش آلودگی هوای شهر انجام می‌دهند این است که از حدود دو سال پیش جلسه شورای ترافیک استان را اختراع کرده‌اند و هر چند به خاطر رعایت حال مردم و افزایش رفاه آنها تا حالا دل‌شان نیامده این طرح را اجرایی کنند اما خداییش به طور منظم جلسات آن را برگزار کرده‌اند.

همه این اقدامات باعث شده تا در روزهای گذشته شاخص آلودگی هوای تبریز از مرز 160 پی. اس. آی هم عبور کرده و حتی از تهران هم پیشی بگیرد و بدین ترتیب اولین دیگری به نام شهر اولین‌ها ثبت شود. تبریز است دیگر، باید در همه چیز اول باشد!!

البته نباید فراموش کنیم مسؤولان تنها به اقداماتی که در بالا اشاره شد بسنده نکرده‌اند و از مهم‌ترین وظایفی که این روزها به جد در دستور کار خود قرار داده‌اند دعا برای وزش باد و ورود سامانه بارشی به این حوالی است!!!

و صد البته ما یاد گرفته‌ایم هر تهدیدی را به یک فرصت تبدیل کنیم و قطعا آلودگی بی‌سابقه هوای تبریز هم فرصتی است برای تعطیلی مدرسه‌ها؛ برای وسطی بازی کردن؛ برای تا لنگ ظهر خوابیدن و از همه مهم‌تر فرصتی است برای اندیشیدن، تفکر، خودسازی، دعا و نیایش.

آری! آلودگی هوای تبریز بهانه‌ای است تا به یاد آوریم کسانی هستند که در این مرز و بوم شبانه روز زحمت می‌کشند و در حالی که ما آرام و بی‌هیچ دغدغه‌ای و بی‌هیچ امتحان پایان ترمی به خواب رفته‌ایم، آنها از افزایش شاخص آلودگی هوا به 200 پی. اس. آی و بیشتر ابراز نگرانی می‌کنند و همین‌ها هستند که خالصانه و خاضعانه دست نیاز به درگاه حق تعالی دراز کرده و دعا می‌کنند که باران ببارد و نسیم مهرورز الهی آلودگی هوای تبریز را با خود به سمت بلاد کفر هدایت کند.

و نباید فراموش کنیم این بزرگ‌مردان پروژه‌های بزرگ دعا و تعطیلی مدارس را در حالی به مورد اجرا گذاشته‌اند که با توجه به مشکلات مالی دولت هیچ گونه اعتباری دریافت نکرده‌اند!!!

 

******************

نگارنده: لیلا حسین‌زاده

*****************

انتهای پیام/60001/ح20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول