اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

توسعه منطقه زیبای پیچاب با فرصتی از جنس گردشگری و تهدیدی از نوع زمین‌خواری

منطقه پیچاب یکی از مناطق بکر و دست نخورده استان کهگیلویه و بویراحمد با مناظر دیدنی است که اگر روی توسعه را ببیند با فرصت‌های زیادی روبه‌رو خواهد بود.

توسعه منطقه زیبای پیچاب با فرصتی از جنس گردشگری و تهدیدی از نوع زمین‌خواری

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج؛ استان کهگیلویه و بویراحمد مناطق بکر و دست نخورده و دیدنی زیادی دارد که هر یک از این مناطق خود بستری آماده برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف است.

در زمینه گردشگری این استان ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و بستر لازم برای توسعه این بخش از هر جهت فراهم است.

در هر دو قسمت سردسیری و گرمسیری استان از نظر موهبت‌های الهی همه بسترها برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری فراهم است که اگر اندکی سلیقه از سوی مسؤولان به خرج داده شود با همین یک محور می‌توان استان را در ردیف استان‌های توسعه یافته قرار داد.

اما متأسفانه در سالیان اخیر هر کجا که سرمایه‌گذاران واقعی قصد سرمایه‌گذاری داشته‌اند با معارضینی برخورد کرده‌اند که هیچ گونه حقی در اراضی ملی نداشته و بی‌خود و بی‌جهت ادعای مالکیت بر اراضی ملی استان می‌کنند.

به خوبی می‌بینیم که در استان ما علاوه بر این که توسعه حوزه گردشگری را شاهد نیستیم و کاری در مناطق مختلف استان به دلایل مختلف از جمله وجود همین معارضین نشده است در مقابل همین عده‌ای که ادعای مالکیت می‌کنند دست به زمین‌خواری می‌زنند.

زندگی ساده و طبیعی مردم پیچاب

کار از زمین‌خواری گذشته و اکنون به کوه‌خواری و رودخانه‌خواری رسیده و حتی برخی به بستر رودخانه‌های استان هم رحم نکرده‌اند و هر روز تکه‌ای از این سرزمین چهارفصل را به یغما و غارت می‌برند.

یکی از این مناطق بکر و دیدنی و مناسب برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری منطقه پیچاب از توابع شهرستان باشت است که وقتی نامی از پیچاب به میان می‌آید به یاد چشمه‌ساران و جنگل‌های پرپشت و طبیعت بکر و حیوانات مختلف و پرندگان می‌افتیم.

هر چند پیچاب در همه سال‌های اخیر متناسب و متوازن با سایر مناطق دیگر استان روی توسعه را به خود ندیده است اما این روزها کارهایی در این منطقه انجام می‌شود که باید قبل از هر چیز مردم منطقه پیچاب هوشیار و آگاه باشند.

در همین خصوص علی سینایی یکی از اهالی منطقه پیچاب که اجداد وی در منطقه ساکن بوده‌اند به فارس گفت: منطقه پیچاب در صورت یاری و مساعدت مسوولان یکی از مناطق خوب برای گردشگری داخلی و حتی خارجی خواهد شد.

این بومی اهل منطقه پیچاب افزود: همه بسترهای طبیعی اعم از کوهساران و چشمه‌ساران و جنگل‌ها و مرغ‌زارها برای توسعه گردشگری در پیچاب موجود است.

سینایی بیان کرد: اما باید نظاره‌گر باشیم که چگونه از این همه موهبت استفاده می‌شود و آیا مسؤولان می‌توانند بدون این که به شاکله طبیعت این منطقه آسیبی وارد شود به توسعه بخش گردشگری در منطقه کمک کنند.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت بدی که در استان و در بسیاری از نقاط در زمینه زمین‌خواری‌ها وجود دارد افزود: هر چند که گردشگری را فرصتی برای توسعه منطقه پیچاب می‌دانیم اما در کنار آن تهدیدی برای زمین‌خواری در این منطقه وجود دارد.

این بومی و ساکن منطقه پیچاب با بیان برخی از اقدامات خصمانه‌ای که با طبیعت این منطقه شده است افزود: آتش زدن سروی که بنا بر اقوال و روایات از اجداد ما 500 سال عمر داشته و برخی تخریب‌ها تهدیدی جدی برای منطقه پیچاب به شمار می‌رود که مردم منطقه باید نسبت به آن هوشیار باشند و اجازه ندهیم که به هر طریق ممکن و به بهانه توسعه همه آن چه را که میراث صدها ساله این منطقه است از دست بدهیم.

با این تفاسیر باید اذعان کرد هر چند که توسعه مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد کاری اجتناب‌ناپذیر است و همه مردم استان باید روی توسعه را ببینند اما باید تأکید کرد که به دنبال توسعه و به این بهانه نیز در بسیاری از نقاط استان تخریب‌ها و دست درازی‌ها نیز در کنار آن منجر به از دست رفتن بسیاری از میراث‌های گران‌بها از جمله طبیعت زیبای استان شده است.

انتهای پیام/2571/ج40/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول