اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام:

ایران به رتبه سوم میزان رشد علم در جهان رسید

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: ایران در بین 25 کشور برتر دنیا رتبه سوم را از نظر رشد علم کسب کرده است که روسیه، هند و ایران رتبه اول تا سوم میزان رشد علمی در جهان هستند.

ایران به رتبه سوم میزان رشد علم در جهان رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمدجواد دهقانی پیش از ظهر امروز در دومین کنفرانس ملی سنجش و ارزشیابی علم در رابطه با سیاست‌های کلان علم و فناوری کشور با تمرکز بر مرجعیت علم و فناوری، اظهار کرد: چهار معیار مرجعیت، میزان اثرگذاری اقتصادی، دیپلماسی علمی و تولید علم و فناوری از یکدیگر مستقل نیستند.

وی با بیان اینکه در عصر حاضر کسی که علم دارد، قدرتمند محسوب می‌شود، افزود: ایران در بین 25 کشور برتر دنیا رتبه سوم را از نظر رشد علم کسب کرده است که روسیه، هند و ایران رتبه اول تا سوم میزان رشد علمی در جهان هستند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تصریح کرد: هم اکنون ایران از لحاظ رشد علمی در جهان در منطقه رتبه اول را دارد، درصد و سهم ما در مقالات ثبت شده نشان می‌دهند که از سال 2014 سهم ما در مقالات کیفی بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه در سال 2015، 2.5 میلیون مدرک در «گلوبان ساینس» داشته‌ایم، تأکید کرد: از مجموع 193 کشور دنیا، تولیدات 125 کشور زیر 2 هزار مدرک است.

دهقانی اضافه کرد: باید خودمان را با کشورهای برتر دنیا مقایسه کنیم، در سال 2012 هیچ‌کدام از دانشگاه‌های ما در نظام رتبه‌بندی جهانی جایگاهی نداشتند اما در سال‌های اخیر دانشگاه‌های ما در نظام رتبه‌بندی جایگاه خوبی را به دست آورده‌اند.

وی با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های مهم هر کشور در رابطه با ارزشیابی علمی، توجه به نخبگان است، خاطرنشان کرد: دانشمندان برتر یک درصد افراد جامعه را تشکیل می‌دهند که سهمشان از کل استنادها 15 درصد است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه توسعه علمی باید همزمان با توسعه علم کاربردی باشد، ابراز کرد: برنامه‌ریزی و هدایت تحقیقات به سمت تحقیقات کاربردی تولید هوشمندانه و هدف‌دار علم باید انجام شود، هم‌چنین دانشگاه‌ها باید با سایر دانشگاه همکاری کنند.

وی در پایان عنوان کرد: باید همزمان با حفظ جایگاه علمی و مدارک ارزشمند آن‌ها را هدف‌دار کنیم و به سمت پاسخگویی به دغدغه خاطر منطبق با جامعه پیشرفته صنعتی پیش رویم.

انتهای پیام/63068/ 30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول