اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون حقوقی و توسعه قضایی قوه قضاییه:

مشکل کمبود وکیل رفع شده است/ حق بهره‌مندی افراد محروم از وکیل رایگان/ باید وکیل خانواده داشته باشیم

معاون حقوقی و توسعه قضایی قوه قضاییه گفت: قبلاً اغلب افراد نمی‌توانستند به وکیل دسترسی داشته باشند که اکنون با جذب وکیل از سوی کانون وکلا، تا حدودی این نیاز برطرف شده است.

مشکل کمبود وکیل رفع شده است/ حق بهره‌مندی افراد محروم از وکیل رایگان/ باید وکیل خانواده داشته باشیم

ذبیح‌الله خدائیان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان‏ با اشاره به برگزاری هفتمین همایش مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقی استان همدان در ارتباط با نقش وکلا و پیشبرد اهداف نظام در جهان، برگزاری چنین همایش‌هایی را لازم و ضروری دانست و ‏‏ اظهار کرد: قشر عظیمی از نخبگان در مرکز امور وکلا و مشاوران قوه قضائیه فعالیت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه نخبگان کانون وکلا می‌توانند با موضع‌گیری‌های خود در امور بین‌الملل از موضع به‌حق نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حمایت کنند، گفت: آنها می‌توانند بسیاری از توطئه‌های استکبار جهانی را خنثی کنند.

معاون حقوقی و توسعه قضایی قوه قضاییه بیان کرد: وکلا امروزه در پیگیری دعاوی مردم در محاکم دادگستری و هدایت مردم در انجام امور حقوقی بسیار موثر هستند و ما می‌توانیم با گسترش فرهنگ وکالت در جامعه از بروز بسیاری از مشکلاتی که امروز مردم با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، جلوگیری کنیم.

وی ‏ با بیان اینکه ضعف آگاهی مردم در مباحث حقوقی و یا معاملات باعث شده ندانند چه چیزی را امضا می‌کنند و چه تعهداتی بر عهده می‌گیرند‏، اظهار داشت: این موضوع باعث تشکیل پرونده‌هایی در دستگاه قضا شده است.

*حق بهره‌مندی افراد محروم از وکیل رایگان

خدائیان با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم فرهنگ وکالت را در جامعه راه‌اندازی کنیم، تصریح کرد: ترتیبی داده شود که تشکیل هر پرونده در دستگاه قضا با حضور وکیل باشد و در کنار آن اقدامات و تدابیری اندیشیده شود تا افرادی که توان به کارگیری وکیل ندارند، بتوانند از این امکانات و وکیل رایگان استفاده کنند.

وی خواستار پیش‌بینی حق‌الزحمه وکلای رایگان توسط دستگاه قضا شد و ادامه داد: اجرای این کار به این منظور است که هم بتوانیم به رسیدگی‌ پرونده‌ها در دستگاه قضا با حضور وکیل سرعت دهیم و هم دقت بیشتری در صدور آرا صورت گیرد.

معاون حقوقی و توسعه قضایی قوه قضاییه با اشاره به نقش تصویب ماده 187 در جامعه حقوقی اظهار کرد: تا زمانی که ماده 187 برنامه سوم توسعه به تصویب نرسیده بود با کمبود شدید وکیل مواجه بودیم یعنی کانون‌های وکلا آزمون‌های وکالت برگزار نمی‌کردند و اکثر استان‌ها تعداد محدودی وکیل داشتند، به گونه‌ای که مردم برای ملاقات با وکیل باید در صف می‌ماندند.

وی راه‌اندازی مرکز امور مشاوران در قوه قضاییه را موجب جذب تعداد کثیری از حقوقدانان به این حرفه دانست و گفت: در کنار راه‌اندازی این مرکز کانون وکلا نیز فعال شد و با برگزاری آزمون تعداد زیادی وکیل جذب شد، به طوری که امروز خوشبختانه ما با کمبود وکیل مواجه نیستیم.

خدائیان با تاکید بر اینکه ایرادات و اشکالاتی وجود دارد که باید با تصویب لایحه جامع وکالت آنها را برطرف کنیم، ‏بیان کرد: خواسته ما از مجلس این است که ما احساس می‌کنیم در حوزه وکلا قوانین و مقررات متفرقه‌ای داریم که باید تنقیه و تجمیع شوند و یک مجموعه واحد که حاکم بر وکلای کشور باشد، در دسترس قرار گیرد.

وی ادامه داد: موقعی که تعداد متقاضیان بکارگیری وکالت زیاد و تعداد وکیل کم باشد، ممکن است موجب افزایش دستمزدها شود.

‏معاون حقوقی و توسعه قضایی قوه قضاییه افزود: قبلاً اغلب افراد نمی‌توانستند به وکیل دسترسی داشته باشند که اکنون خوشبختانه با فعالیت مرکز امور مشاوران و جذب وکیل از سوی کانون وکلا، تا حدودی این نیاز برطرف شده است.

وی تصریح کرد: اعتقاد دارم باز هم نباید جذب را محدود کنیم و باید طوری باشد که بتوانیم برای هر خانواده یک وکیل داشته باشیم و یا اینکه حداقل برای چند خانواده یک وکیل باشد.

خدائیان با یادآوری اینکه در جامعه ما تعداد دانشجویان فوق لیسانس و دکترای حقوق زیاد است،‏ ادامه داد: ما می‌توانیم بهترین‌های تحصیلکرده در این خصوص را در بحث وکالت بکار گیریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با برگزاری آزمون‌ها متناسب با ظرفیت استان‌ها بتوانیم تعداد بیشتری وکیل جذب کنیم تا در اعمال حقوقی به کمک مردم بیایند.

انتهای پیام/89039/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول