اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان رضوی

ظهر امروز صورت گرفت

تجمع جمعی از کارگران کارخانه دوچرخه‌سازی آساک قوچان مقابل اداره کار / کارخانه آساک دوچرخ تعطیل شد

جمعی از کارگران کارخانه دوچرخه‌سازی آساک قوچان ظهر امروز در پی اعتراض نسبت به تعطیلی این کارخانه از سوی مدیرعامل آن مقابل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی این شهرستان تجمع کردند.

تجمع جمعی از کارگران کارخانه دوچرخه‌سازی آساک قوچان مقابل اداره کار / کارخانه آساک دوچرخ تعطیل شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، مجتمع صنعتی دوچرخه‌سازی قوچان بانام تجاری”آساک دوچرخ” در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار  در سال 62 طرح‌ریزی و در ۲۲ مهرماه 77 با ظرفیت تولیدی ۳۰۰هزار دستگاه دوچرخه در سال به بهره‌برداری رسید.

این مجتمع که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین کارخانه دوچرخه‌سازی خاورمیانه و همچنین شناسنامه اقتصادی قوچان یاد می‌شود، باهدف ایجاد اشتغال، توسعه اقتصادی منطقه، خودکفایی و جلوگیری از خروج ارز و با به‌کارگیری کارکنان و مهندسین مجرب و متخصص و بهره‌گیری از آخرین فنّاوری‌ها و ماشین‌آلات روز دنیا راه‌اندازی شد و طی چندین سال فعالیت توانست در بخش کیفیت به موفقیت‌های قابل‌توجهی ازجمله دریافت چندین نشان استاندارد ملی و جهانی در حوزه مدیریت کیفیت، سیستم مدیریت محیط‌زیست و سیستم کنترل کیفی دست یابد.

این کارخانه مدتی است با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها سوء مدیریت در مجتمع ”آساک دوچرخ” به شمار می‌آید و به‌تبع کاهش تولید، تعطیلی نیمه موقت، عدم خروجی مناسب از کارخانه و اخراج یا بیکاری کارگران را به دنبال داشته است.

کارگران این کارخانه طی چند روز گذشته با شنیدن خبر تعطیلی این مجتمع مقابل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان تجمع کرده و حتی به مسؤولین ارشد شهرستان نیز مراجعاتی داشته‌اند اما متأسفانه پاسخ مناسبی درباره علت تعطیلی این مجتمع دریافت نکرده‌اند.

نماینده کارگران مجتمع دوچرخه‌سازی قوچان ”آساک دوچرخ” در حاشیه این تجمع به خبرنگار فارس گفت: طبق صحبت‌های انجام‌شده و هماهنگی‌هایی از طرف اداره کار، نامه‌ای زده شد که از تاریخ 12 اسفند به‌طور عملی کارخانه تعطیل است و کارکنان باید برای بیمه بیکاری اقدام کنند.

یونس ضیایی بابیان اینکه بعد از گذشت 22 تا 25 سال سوابق کاری و فرارسیدن پایان سال باید دست‌خالی به آغوش خانواده برگردیم که مشکلات زیادی را برای این کارگران ایجاد کرده است، تصریح کرد: متأسفانه هم کارگران و هم‌خانواده آن‌ها ازنظر روحی و روانی دچار مشکلات زیادی شده‌اند و در حال حاضر از همه‌جا محروم شده و هیچ اعتباری نیز ندارند.

وی بابیان این مطلب که تا وقتی بیمه‌ها در سیستم تأمین اجتماعیجای نگیرد هیچ پولی دست کارگران را نخواهد گرفت، تأکید کرد: تاکنون چیزی برای علت تعطیلی اعلام نکرده‌اند و تنها گفته‌اند که کارکنان برای بیمه بیکاری اقدام کنند و به‌طور واقعی از 12 اسفند کارخانه تعطیل است.

نماینده کارگران مجتمع دوچرخه‌سازی قوچان ”آساک دوچرخ” با اشاره به اینکه برخی از کارگران در شرف بازنشستگی بوده و اگر بخواهد این اتفاق بیفتد بیمه‌ها عادی حساب می‌شود، یادآور شد: کارگران این کارخانه در حال حاضر 22 ماه حقوق عقب‌افتاده داشته و 25 ماه نیز بیمه برای آن‌ها پرداخت‌نشده است و طلب عیدی و پاداش سه ساله دارند.

ضیایی با تأکید بر اینکه حدود سه تا چهار روز برای صحبت با رئیس اداره کار و اقدام به‌منظور بیمه بیکاری جلوی درب اداره حضور پیدا می‌کنیم، خاطرنشان کرد: هدف اصلی مسؤولین ادره کار نها برقراری بیمه بیکاری برای کارگران است تا کارگران در  این شرایط اقدام به شکایت کرده و وقتی عملاً بانک‌ها وارد عمل شوند بانک کارخانه را تصرف کرده و چیزی دست کارگران را نمی‌گیرد.

وی تأکید کرد: بارها از طرف رئیس کارخانه اعلام‌شده چند کانتینر در بندرعباس مانده است که پس از ترخیص، قطعات کامل خواهد شد و کار آغاز می‌شود اما این‌طور که مطلع شده‌ایم به علت بدهی مالیاتی متأسفانه قطعات در بندرعباس مانده تا بدهی واریز شود.

نماینده کارگران مجتمع دوچرخه‌سازی قوچان ”آساک دوچرخ” بابیان این موضوع که اگر برای بیمه بیکاری اقدام شود باید با حداقل دستمزد این کار صورت بگیرد، بیان کرد:متأسفانه با این روند کارکنان در شرف بازنشستگی با حداقل حقوق بازنشسته خواهند شد و این ضرباتی بوده که پی‌درپی متوجه کارگران است و ظلم بزرگی به‌حساب می‌آید که پس از 20 سال سابقه با حداقل حقوق 900 هزارتومانی بازنشسته شوند.

یکی دیگر از کارگران این مجتمع نیز بابیان اینکه کارخانه دارای ظرفیت و پتانسیل بالایی بوده و می‌تواند با توجه به شرایط اشتغال 250 نفر را به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم اشتغال‌زایی کند، گفت: الآن کار به‌جایی رسیده است که همان 40 نفر هم بلاتکلیف شده‌اند درصورتی‌که شرکت توانمند بوده و توانایی تولید دارد.

وی با اشاره به اینکه مسؤولان شهرستان پیگیری‌هایی انجام داده اما خروجی مثبتی از این پیگیری‌ها دیده نشده است، عنوان کرد: اگر اراده قوی وجود داشته باشد می‌توان این مجتمع را روی پا نگه داشت حتی در سال جاری شورای ترافیک مشهد اقدام به عقد قرارداد با این مجتمع را کرده اما هیچ اراده‌ای برای این موضوع از سوی کارفرما دیده نشد.

انتهای پیام/70036/30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول