اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان:

درهای ورودی «خالد نبی» با استقبال گردشگران بسته شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: به دلیل ورود بیش از 8 هزار نفر مسافر و گردشگر نوروزی به منطقه نمونه گردشگری «خالد نبی» شهرستان کلاله درهای ورودی این مکان بسته شد.

درهای ورودی «خالد نبی» با استقبال گردشگران بسته شد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، ابراهیم کریمی اظهار کرد: تاکنون جاذبه های گردشگری گلستان استقبال بی‎نظیری از سوی مردم، مسافران و گردشگران داشته‎اند.

وی خاطرنشان کرد: استقبال بی‎نظیر مسافران و گردشگران از منطقه نمونه گردشگری «خالد نبی» شهرستان کلاله نیز سبب شد تا درهای ورودی این منطقه تا اطلاع ثانوی بسته باقی بماند و گردشگران در مکان‎های تفریحی اطراف اسکان داده شوند.

مجموعه گورستان و زیارتگاه «خالد نبی» در یک منطقه کوهستانی و در فاصله ۹۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان گنبدکاووس و ۵۵ کیلو متری شمال شرق شهرستان کلاله و ۶ کیلومتری روستای گچی‎سو نزدیک آی‎تمر از توابع بخش مراوه تپه و بر فراز قله کوه گوگجه داغ واقع شده‌است.

قله کوه گوگجه‎داغ که در بین مردم به قله «قدرت» یاگوج به زبان ترکی نیز معروف است، حدود ۷۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

رشته کوه گوگجه‎داغ از مشرق به کوه‌های بابا شملک و از شمال و غرب و جنوب به هزار دره اطراف پیوسته‌است.

قبرستان «خالد نبی» بی‌شک یکی از اسرارآمیزترین نقاط ایران است. به این دلیل که هنوز در مورد زمان و چگونگی پیدایش آن ابهامات فراوانی وجود دارد.

شاید یکی از دلایل این مساله عدم انجام تحقیقات و کارشناسی‌های مختلف باشد. از سوی دیگر هر چند این مجموعه در سال ۱۳۸۰ توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اما تاکنون تمهیداتى براى حفاظت از آن در برابر سرقت و تخریب لحاظ نشده است، بسیاری از سنگ قبرها افتاده‌اند و یا شکسته‌اند. عده‌ای از بازدیدکنندگان نیز از آن‌ها بالا می‌روند.

به علاوه در برخی نقاط گودال‌هایی وجود دارد که حاکی از تلاش‌های غیرقانونی برای یافتن آثار باستانی و قیمتی است.

در واقع به نظر می‎رسد مسئولان با توجه به شکل و شمایل سنگ‌قبرها سکوت کرده‌اند و بدشان نمی‌آید که این مجموعه به کلی از بین برود.

انتهای پیام/2307/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول