اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس

معاون ستاد اقامه نماز فارس:

نماز را به‌عنوان امری تخصصی و آموزشی بنگریم

معاون ستاد اقامه نماز استان فارس گفت: برای احیای جایگاه اقامه نماز در جامعه لازم است از حالت روزمرگی خارج‌شده و اقامه نماز را به‌عنوان مقوله‌ای تخصصی-آموزشی بنگریم.

نماز را به‌عنوان امری تخصصی و آموزشی بنگریم

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت‌الاسلام محمد شریف حسینی صبح امروز در نخستین جلسه سال جدید ستاد اقامه نماز استان فارس که در محل مدیریت بانک ملی و با حضور زیرمجموعه‌های وزارت اقتصاد و دارایی، شعب بانک‌ها و بیمه‌های استان فارس برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به این‌که ما خود را شیعه حضرت علی (ع) می‌دانیم و از کودکی در هر کار یا علی گفته و به ایشان اقتدا کرده‌ایم در امر نماز نیز باید سیره آن حضرت را مدنظر قرار دهیم که تیر از پای مبارک ایشان در هنگام نماز بیرون می‌کشند و در محراب نماز به شهادت می‌رسند.

وی افزود: نماز ستون دین ماست اما به‌گونه‌ای در امر ترویج نماز کاهلی شده که روزبه‌روز در جامعه کمرنگ‌تر می‌شود.

حسینی ادامه داد: باید به نماز هم به‌عنوان مقوله‌ای تخصصی بنگریم و همان‌طور که در مورد کلاس ریاضی و زبان و کنکور فرزندان خود حساسیت داریم باید بدانیم در حوزه تبلیغ و ترویج نماز شیوه‌های تخصصی آموزشی وجود دارد و مشاوره‌هایی هست که می‌توان از آن بهره برد.

وی متذکر شد: گاه نوجوانی در دورانی اهل نماز بوده و به‌یک‌باره آن را ترک کرده و این نشان می‌دهد که در حوزه نماز به آموزش تخصصی مسائل نماز نیاز جدی داریم.

وی یادآور شد: امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند اهل باطل بر باطل خود وحدت دارند و ما بر حق خود متفرق هستیم که در تمام آیات و روایات تأکید شده در قیامت اگر نماز قبول شود مابقی امور را از مسلمان سؤال می‌کنند، اما این واجب مهم و ستون دین تبدیل به یک موضوع بی‌اهمیت، تکراری و فاقد اثرگذاری در زندگی اجتماعی تبدیل می‌شود و نوجوان و جوان به بزرگ‌تر خود نگاه می‌کند که نماز باعث تغییر اخلاق عملی او نشده و نماز می‌خواند اما همچنان دروغ می‌گوید یا غش در معامله انجام می‌دهد و همین امر، ذهن نوجوان را دچار شبهه می‌سازد.

وی با تأکید بر این‌که باید در مورد نماز دید تخصصی و آموزشی داشته باشیم، ابراز داشت: در مرحله نخست باید توجه کنیم اگرچه نماز در مراحل تکامل عبودیت، کمال لذت و بهجت است اما نماز برای لذت نیست و این واجب، تعطیلی، جایگزین یا کفاره ندارد و نماز را باید به‌صورت پیاده، سواره یا نشسته و یا با حرکت اشاره و حتی عریان یا در جنگ اقامه کرد و نماز قابل تعطیلی نیست.

 خدایار پاک‌فطرت کارشناس برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز فارس نیز در این جلسه گفت: بر مبنای دستورالعمل ابلاغی باید عملکرد ادارات در حوزه نماز ارزیابی و گزارش شود که بر طبق آن ادارات به شایسته تقدیر ویژه، شایسته تقدیر، قابل‌قبول و فاقد گزارش (قابل تذکر) تقسیم می‌شوند.

وی افزود: تمام امکانات مادی و اشتغال و زن و فرزند برای این است که انسان عبادت خداوند را انجام دهد و به مقام عبودیت دست یابد و این‌ها هیچ‌کدام نباید مانع عبودیت و رستگاری انسان شود.

پاک‌فطرت عنوان کرد: در استان فارس 95 اداره مشمول نظارت ستاد اقامه نماز هستند و واحدهای بخش خصوصی از شمول نظارت ما خارج هستند، اما این به معنای آن نیست که آنها را مورد بازدید قرار نداده و تذکرات لازم را خارج از عرف اداری ارائه نکنیم.

وی تصریح کرد: برگزاری نماز جماعات با پیگیری مدیران ادارات باید به جد مدنظر باشد و همچنین برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی مدنظر ستاد، نشست‌های هم‌اندیشی و کارگاه‌های آموزشی-توجیهی نماز، تقدیر و تشکر از کارکنان در بحث نماز و نشست‌های خانواده مطهر به‌تناسب آیین‌نامه‌ها باید اجرایی شود.

انتهای پیام/76001

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول