اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  جامعه, خانواده و جوان

یاسین توکلی، اکبر سلطانی

بررسی و تحلیل مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان

پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان استان آذربایجان شرقی و الزامات آن در برنامه درسی آنان انجام شده است.

بررسی و تحلیل مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان

چکیده:  

پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان استان آذربایجان شرقی و الزامات آن در برنامه درسی آنان انجام شده است. روش تحقیق توصیفی، از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری دانش‌آموزان پسر و دختر ابتدایی و متوسطه تحصیلی است. نمونه آماری این پژوهش 800 نفر از دانش‌آموزان استان بوده که 320 نفر از آنها مربوط به مقطع ابتدایی، 480 نفر مربوط به مقطع متوسطه بوده است که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب‌ شدند. ابزار اندازه‌‍‌گیری در این پژوهش، پرسشنامه سنجش مهارت‌های اجتماعی برای دانش‌آموزان و پرسشنامه سنجش مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان متوسطه به کار گرفته شده است. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون‌هایT  مستقل، مانوا و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که تفاوت بین دانش‌آموزان دختر و پسر، مدارس دولتی، نمونه دولتی وغیر دولتی، مقاطع آموزشی، مناطق برخوردار، نیمه برخوردار وکم برخوردار در مهارت‌های اجتماعی و مؤلفه‌های آن از نظر آماری معنادار بوده است. مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان بر حسب طبقه اجتماعی، رشته تحصیلی و تحصیلات والدین آنها متفاوت بوده است. همچنین این تفاوت‌ها لزوم تجدید نظر در برنامه درسی و تغییر آن به منظور کسب مهارت‌های اجتماعی‌ که از اهداف برنامه‌های درسی است را ضروری می‌نماید.

واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، رشته تحصیلی، طبقه اجتماعی، مناطق آموزشی، مهارت‌های اجتماعی

نویسندگان:

یاسین توکلی، اکبر سلطانی

فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی - سال دوازدهم، شماره 47، زمستان 1394.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول