اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

در ششمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:

افروز: «ارزش‌های اخلاقی» حلقه گمشده پیشرفت اقتصادی/ صدرا: «پیشرفت» توسعه مادی و تعالی معنوی است

رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: ما نمی‌خواهیم یکی از شاخه‌های درخت پیشرفت در حوزه اقتصادی و یا صنعتی فوق‌العاده رشد کرده باشد و از فرهنگ و ارزش‌های معنوی و اخلاقی دور باشیم.

افروز: «ارزش‌های اخلاقی» حلقه گمشده پیشرفت اقتصادی/ صدرا: «پیشرفت» توسعه مادی و تعالی معنوی است

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، ششمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با عنوان «تعمیق و تکمیل الگوی پایه» صبح امروز(چهارشنبه 13 اردیبهشت ماه) در سالن اجتماعات کتابخانه ملی با حضور اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، اندیشمندان و صاحبنظران دانشگاهی و حوزوی در حال برگزاری است.

*صدرا: پیشرفت اقتصادی در راستای تعالی فرهنگی باشد

در مراسم افتتاحیه علیرضا صدرا رئیس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به موضوع «گفتمان سیاسی، امنیتی دفاعی، اقتصادی، تدابیر و آمایش؛ مبادی و محورهای پنج‌گانه» گفت: گفتمان پیشرفت ساحت‌های مدنی، اجتماعی و سیاسی را در بر می‌گیرد، در این گفتمان، پیشرفت در دو ساحت مادی و معنوی مطرح می‌شود که بر این اساس پیشرفت به معنای توسعه مادی و تعالی معنوی است.

وی با بیان اینکه پیشرفت دارای دو بعد باطنی و ظاهری است،‌ افزود: در بعد ظاهری امور کنشی و روش بیرونی مورد توجه قرار می‌گیرد و بعد باطنی نیز شامل مؤلفه‌های ارزشی، بینشی و منشی درونی است، در اینجا انسان پیشرو دو ساحت دارد که به عنوان محرک و متحرک پیشرفت مطرح است.

صدرا درباره جامعه انسانی و مدنی بیان داشت: در همین راستا جامعه انسانی و مدنی به مثابه متعلق و حتی به اعتباری غایت پیشرفت نیز دوساحتی است و از آنجا که نظام مدنی، اجتماعی و سیاسی انسانی دو ساحتی است، فرآیند حرکت پیشرفت در جامعه نیز دوساحتی خواهد بود، این در حالی است که توسعه تک‌ساحتی مادی ظاهری از غرایز توسعه و تنازع‌طلب بشری طبیعی آغاز و به آسایش و لذت جسمانی بدنی می‌انجامد.

رئیس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خاطرنشان کرد: مطابق با آیه «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم» سرنوشت یک جامعه در گرو سرشت آن است، بنابراین هدف پیشرفت توسعه اقتصادی توأم با تعادل سیاسی، در راستای تعالی فرهنگی معنوی و اخلاقی جامعه باید باشد.

*افروز: لزوم توجه به ارزش‌های اخلاقی در پیشرفت اقتصادی

دیگر سخنران مراسم افتتاحیه غلامعلی افروز رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بود، وی درباره رسالت اصلی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ابراز داشت: در یک نگاه ساده و در عین حال منطقی و عقلانی، تبیین وضعیت موجود کشور در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، صنعتی و کشاورزی و ترسیم وضعیت مطلوب کشور در چشم‌اندازهای مختلف مبتنی بر رویکرد آینده‌پژوهی در یک طراز جهانی است که متناسب با فرهنگ، ارزش‌های دینی و اخلاقی از جمله رسالت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.

وی خواستار تلاش همه فرهیختگان و اندیشمندان برای تحقق این الگوی مطلوب و تبدیل آن به عنوان یک شجره طیبه زیبا، متعادل و متعالی شد و افزود:‌ ما نمی‌خواهیم یکی از شاخه‌های درخت پیشرفت در حوزه اقتصادی و یا صنعتی فوق‌العاده رشد کرده باشد و از فرهنگ و ارزش‌های معنوی و اخلاقی دور باشیم؛ بلکه باید به صورت مجموعه‌ای و در همه شاخه‌های درخت این پیشرفت تحقق یابد.

افروز با تأکید بر اینکه هر پیشرفتی متکی بر باورها، نگرش‌ها و انگیزه‌هاست، تصریح کرد: مربیان اصلی در جامعه کسانی هستند که فاصله بین توان بالقوه انسان با توان بالعفل او را حداقل نشان دهند و در این معنا باورها، نگرش‌ها و انگیزه‌هایی را که بیشترین نقش را دارند، شکوفا سازند.

وی ادامه داد: باید این باور مثبت به فرهنگ تبدیل شود که خانواده‌‌ها انتقال‌‌دهنده ارزش‌‌ها هستند، از این رو، در اندیشکده خانواده تلاش کردیم روی مبانی خانواده کار کنیم و باید در این حوزه به همه جهانیان الگو دهیم، بسیاری از دولت‌های غربی تأکید دارند که برنامه‌های دولت باید خانواده محور باشد.

به گزارش فارس، ششمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با موضوع «تعمیق و تکمیل الگوی پایه پیشرفت» روزهای 13 و 14 اردیبهشت در محل کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول