اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

هشدار نسبت به تضعیف شورای نگهبان

امام خمینی: هشدار می دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است.

هشدار نسبت به تضعیف شورای نگهبان

رخدادهای 26 اردیبهشت 63

چکیده:

  • امام خمینی: هشدار می دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است.

 

  • به شورای نگهبان تذکر می دهم که در کار خود استوار باشید و با قاطعیت و دقت عمل فرمایید و به خدای متعال اتکال کنید.

 

  • حضرات آقایان فقهای شورای نگهبان را با آشنایی و شناخت تعیین کردم و احترام به آنان و حفظ مقامشان را لازم می دانم.

 

  • امام خمینی: مردم در انتخابات شرکت کنند این وظیفه همه ماست که جمهوری اسلامی را حفظ کنیم.

 

  • موسوی: دولت به خاطر پیوند با ملت است که خود را در مقابل قدرت های بزرگ توانمند می بیند.

 

  • فردا میلیون ها نفر در 94 شهر آرای خود را به  صندوق ها می ریزند.

 

حمایت قاطع امام امت از شورای نگهبان

امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی شب گذشته با صدور پیام مهمی نسبت به تضعیف شورای نگهبان قانون اساسی هشدار دادند.

در این پیام آمده است: چنانچه مشاهده می شود پس از انتخابات مرحله اول از دوره دوم مجلس شورای اسلامی، افرادی که نظریه شورای محترم نگهبان در ابطال یا تأیید بعضی حوزه ها موافق میل شان نبوده است دست به شایعه افکنی زده و اعضای محترم شورای نگهبان ایدهم الله تعالی را که حافظ مصالح اسلام و مسلمین هستند، تضعیف و یا خدای ناکرده توهین می نمایند و به پخش اعلامیه و خطابه در مطبوعات و محافل دست زده اند غافل از آنکه پیامد چنین اعمال و جوسازی ها آن هم در دوره دوم مجلس و نگذشتن سالی چند از انقلاب چه خواهد بود. امید است چنین اعمال، بی توجه به نتایج ناروا و اسف بار آن باشد.

این پیام می افزاید: من به این آقایان هشدار می دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است. همیشه انحرافات به تدریج در یک رژیم وارد می شود و در آخر، رژیمی را ساقط می نماید. در خاتمه باید بگویم که حضرات آقایان فقهای شورای نگهبان را با آشنایی و شناخت تعیین کردم و احترام به آنان و حفظ مقامشان را لازم می دانم و امید آن دارم که این نحو امور تکرار نشود و به شورای نگهبان تذکر می دهم که در کار خود استوار باشید و با قاطعیت و دقت عمل فرمایید و به خدای متعال اتکاء کنید.(1)

 

هشدار امام در مورد خطر رباخواری بانک ها

آقایان نمازی وزیر امور اقتصاد و دارایی، زالی وزیر کشاورزی، زنگنه وزیر جهاد سازندگی، نوربخش رئیس کل بانک مرکزی  به اتفاق جمعی از کشاورزان نمونه سراسر کشور با امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

امام خمینی در این دیدار فرمودند: کشور ایران کشور کشاورزی است، زمین زیاد دارد، آب زیاد دارد و افراد هم زیاد، ما اگر چنانچه از حیث کشاورزی خودکفا نشویم و دستمان پیش قدرت های دیگر دراز بشود و به عبارت دیگر گدائی کنیم از آنها یا فرض کنید که پول هم بدهیم به آنها، لکن وابسته ایم.

امام در ادامه با اشاره به موضوع بانک ها نیز تاکید کردند: اگر چنانچه ربا از بانک حذف نشود، مشمول آیه شریفه و روایات کثیره می شویم که آیه شریفه می فرماید کسانی که ربا می خورند اینها اعلام جنگ با خدا و پیغمبر می کنند. این تعبیر در کم جائی واقع شده است که اعلان جنگ است بین کسانی که می خواهند ربا بخورند با خدا و پیغمبر. روایات بسیار ما داریم که هیچ جای شبهه در این روایات نیست که در بعضی از آنها تعبیری شده است که شاید برای هیچ چیز نشده است که یک درهم ربا شدتش بیشتر است از اینکه هفتاد زنا بکند کسی با محرم خودش، با عمه خودش، با خاله خودش، با خواهر خودش و اگر چنانچه ربا در یک کشوری مثل کشور ما خدای نخواسته باز در بانکش، در تجارتش، در بین مردمش باشد، ما نمی توانیم بگوئیم که ما جمهوری مان جمهوری اسلامی است، محتوای جمهوری، اسلامی است.

امام در مورد انتخابات نیز فرمودند: یکی از امور مهمه ای که امروز همه ما به آن مبتلا هستیم و همه کشور، قضیه انتخابات است. از خارج چشم دوخته اند به اینکه این انتخابات نشود درست. اعلامیه ها، نمی دانم بساط چیز که مردم شرکت نکنید، و شرکت کردند الحمدلله. امروز دیگر مثل سابق نیست که یک لیستی درست بکنند و بفرستند هر جا، اینها باید بشود غیر از اینها نباید بشود. یا یک دسته مامور بفرستند سر صندوق ها هر کاری دلشان می خواهد بکنند. امروز اختیار دست خود شماهاست و احدی حق ندارد که تصرف بکند. بله، در تشخیص خودتان اگر می توانید تشخیص بدهید و اگر خودتان نمی توانید، خوب، اشخاص متدین صحیح هستند به آنها مراجعه کنید که آنها تشخیص بدهند، آن هم باید عمل بکنید.(2)

 

دیدار خانواده های شهدا با موسوی

گروهی از خانواده های شهدای سوهانک شمیران و خانواده های شهدا و اعضای بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ورآورد کرج عصر دیروز با مهندس میر حسین موسوی نخست وزیر کشورمان دیدار کردند.

آقای موسوی در این دیدار گفت: ابرقدرت ها اگر از نتایج این جنگ پیش بینی دقیقی داشتند چه بسا از گسترش دامنه آن اجتناب می کردند ما امروز با گذشت قریب به چهار سال از آغاز جنگ در آستانه وضعیتی هستیم که انقلاب اسلامی می رود تا حلقه های ارتجاع و وابستگی را در منطقه بشکند به این ترتیب ابرقدرت ها با دست خود دنیا را برسرشان خراب کرده اند.

نخست وزیر افزود: دولت به خاطر پیوند با ملت است که خود را در مقابل قدرت های بزرگ توانمند می بیند و حراست از پیام خون های شهدا و برافراشته نگه داشتن پرچم ارزش هایی که این خونها به خاطرشان به زمین ریخته شده را وظیفه خود می داند.(3)

 

اطلاعیه وزیر کشور در مورد انتخابات فردا

فردا میلیون ها تن در 94 حوزه انتخابیه به پای صندوق های رای رفته و آرای خود را به صندوق ها می ریزند. حجت الاسلام ناطق نوری وزیر کشور طی اطلاعیه ای دستوراتی خطاب به حوزه های رای گیری در کلیه حوزه ها صادر کرد. بر اساس این اطلاعیه مسئولین شعب اخذ رای از انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی در پای صندوق های رای باید ممانعت به عمل بیاورند. مامورین و مسئولین شعب اخذ رای نیز به هیچ وجه حق نوشتن  رای برای افراد بی سواد را ندارند. هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان نیز با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد به موجب قانون در مرحله دوم انتخابات معرفی نماینده از طرف کاندیداها به هیئت های نظارت شورای نگهبان جهت حضور در محل اخذ رای فاقد مجوز قانونی است.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 26 اردیبهشت 63، ص 3
2. اطلاعات، 26 اردیبهشت 63، ص 3
3. اطلاعات، 26 اردیبهشت 63، ص 3
4. کیهان، 26 اردیبهشت 63، ص 2و3

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول