اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

عینالو در گفت‌وگو با فارس:

سختی‌های تولید برنامه در ماشین/ هدف «تا پاستور» ارائه راهکار به مسئولان است

مجری برنامه «تا پاستور» گفت: در پایان هر برنامه یک صفحه به منتخب دوازدهم ارائه می‌کنیم و می‌گوییم در سال ۹۶ اغلب رجال سیاسی با توجه به وضعیت معیشتی مردم و جامعه و معضلاتشان این راهکارها را برای شما ارائه دادند.

سختی‌های تولید برنامه در ماشین/ هدف «تا پاستور» ارائه راهکار به مسئولان است

«علیرضا عینالو» مجری برنامه «تا پاستور» در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس درباره اجرای این برنامه گفت: از بهمن سال گذشته تصمیم گرفتیم تا برنامه‌ای را در راستای انتخابات تولید کنیم و در ادامه به پیشنهاد آقای شریعت پناهی مدیر گروه اجتماعی شبکه یک بنا شد تا اجرای این برنامه متفاوت بوده و از بخش داخل استودیو فاصله بگیرد.

وی در همین زمینه نیز بیان داشت: هدف اصلی‌مان این بود که اتفاقی جدید در تولید این سبک برنامه‌ها رقم بخورد و طبق این موضوع ماکت تشریفات و فضایی که اسکورت رئیس جمهور را تداعی می‌کند را به عنوان دکور و استودیوی اصلی برنامه در نظر گرفتیم.  

مجری برنامه «خاک آشنا» درباره نحوه انتخاب خود نیز در این برنامه گفت: انتخاب من به عنوان مجری برنامه در راستای لطف و محبت دوستان بوده و مسئولیتی سختی بود که قبول کردم. از طرفی با توجه به تجربیاتی که در گفت‌وگوهای پژوهشی‌ام داشتم، با فضای اجرایی این برنامه بیگانه نبودم.

وی با اشاره به انتخاب مهمان‌های این برنامه ادامه داد: افرادی که به عنوان مهمان در این برنامه حاضر ‌شدند، برای انتخابات اعلام آمادگی کرده بوده و از طیف‌های مختلف و دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب بودند. با طرح مسائلی چون تحصیلات جوانان، اشتغال زایی و ... قرار نبود صرفا طرح مسئله کنیم و می‌خواستیم راهکاری را به منتخب دوازدهم ارائه دهیم.

این مجری درباره بازخوردهایی که با توجه به استودیوی «تا پاستور» در فضایی خاص داشتند، گفت: این تنها برنامه اجتماعی شبکه یک سیما بود که در چهارچوب معاونت سیاسی تولید نشد که همین موضوع کار ما را سخت‌تر می‌کرد و باید در محتوای برنامه بیشتر بحث‌های اجتماعی را مطرح می‌کردیم تا بحث‌های سیاسی. از طرفی از آنجایی که این برنامه را برای همه اقشار جامعه ساخته بودیم، باید مطالبی بیان می‌شد که برای همه مخاطبان قابل درک و فهم باشد.

عینالو با اشاره به هدف تولید برنامه «تا پاستور» نیز گفت: ما سعی کردیم به گونه‌ای پیش رویم که در پایان هر برنامه یک صفحه به منتخب دوازدهم ارائه کرده و بگوییم در سال 96 اغلب رجال سیاسی با توجه به وضعیت معیشتی مردم و جامعه و معضلاتشان این راهکارها را برای شما ارائه دادند.

وی درباره امکاناتی که برای تولید این برنامه در اختیارشان قرار گرفت،‌ ادامه داد: برای مهیا کردن چنین فضایی که قرار بود اسکورت رئیس جمهور را برای مردم تداعی کند، به دنبال ماشین اسکورت بودیم که برای اجلاس سران کنفرانس کشورهای اسلامی بود و ما لیموزین‌هایی را پیدا کردیم که متعلق به شهروندی ایرانی بود. دکور داخل ماشین را تغییر داده و برای اولین بار در ایران مجری و مهمان در داخل خودرو کنار یکدیگر نشستند و در کل امکانات خوبی برایمان فراهم کردند.

این مجری افزود:‌ در بحث‌های جدی سیاسی و اجتماعی که در داخل خودرو صورت می‌گرفت، معمولا مجری و مهمان شانه به شانه هم می‌نشینند که حالتی دوستانه دارد. اگر قرار بود وارد چالش شویم -که در اینجا از آن پرهیز کردیم- نشستن مجری و مهمان در مقابل یکدیگر قوت بیشتری برای ادامه بحث به هر دو می‌دهد تا بحث‌های جدی‌تر و ملموس‌تری با هم داشته باشند، اما این ماجرا برای ما کاربردی نداشت، چراکه دوربین‌های تصویربرداری به سختی در خودرو جا می‌شدند تا جایی که من به سختی شانه‌ام را تکان می‌دادم و اگر می‌خواستم حرکت جزئی داشته باشم دوستان تصویربردار به من تذکر می‌دادند. علاوه بر این یک مجری باید به روند گفت‌وگو تسلط داشته باشد. نکته دیگری که در این بین مطرح بود این بود که به دلیل قرار گرفتن در ماشین و اینکه ماشین هم در حرکت بود، باید حین گفت‌وگو به دقت خیابان‌های اطراف را نیز نگاه می‌کردم که اگر فضای بیرون به تخصص مهمان ارتباطی دارد، درباره آنجا هم از مهمان سوالی بپرسم. به همین دلیل باید هر پانزده دقیقه یک بار ماشین را متوقف می‌کردیم و من می‌بایست طوری چیدمان سوال‌ها را مدیریت می‌کردم که نتیجه مطلوبی داشته باشیم. یادم است در تمام طول تولید این برنامه، به دلیل کمبود فضا صدابردار گروه در صندوق عقب ماشین نشسته بود و از همانجا کار می‌کرد.

مجری برنامه «صندلی خالی» درباره اینکه آیا تا به حال به نتیجه‌ای که مدنظرتان بوده است رسیدید، نیز گفت: فرمی که در اجرای این برنامه و بالاخص دکور متحرک آن در نظر گرفتیم، به جذابیت برنامه برای مخاطب کمک کرد، اما بخشی از محتوای ما چه در تدوین و چه در ساختار فدای فرم شد و این طبیعی بود چون اگر برعکس این بود بحث‌های بزرگتر به قسمت‌های کوچکتر تبدیل می‌شد و این موضوع شاید مقداری محتوا را تحت تاثیر قرار می‌داد. اما در نهایت اهالی فن و مردم از این برنامه استقبال کردند. فاصله گرفتن از محتوا علاوه بر اینکه بحث‌های جدیدی را به برنامه راه داد، فضای برنامه را صمیمی تر ‌کرد و طبق برنامه‌ریزی‌هایی که در اتاق فکرمان داشتیم، خیلی از مهمان‌ها از ناگفته‌هایشان برایمان گفتند و عکس‌هایی که تا به حال در هیچ برنامه‌ای دیده نشده بود را برایمان نمایش دادند.

این مجری با اشاره به اینکه تا چه میزان از محتوا فاصله گرفتید، نیز بیان داشت: در بازخوردهایی که از مدیران و مردم دیدیم متوجه شدیم که بحث‌های مطرح شده حرف دل آنها بوده است. ما اصلا این برنامه را برای جنجال نساختیم و هدفمان همه فهم بودن آن بود و نمی‌خواستیم صرفا برای جناح خاصی برنامه‌ای تولید کنیم. مهمان‌هایی که به «تا پاستور» آمدند، تمایل به همکاری با منتخب دوازدهم داشتند. شعار برنامه هم این بود که به دنبال طرح مسئله نیستیم و فقط به دنبال حل مسئله و راهکاری برای نقد هستیم. همه این مهمان‌ها تمایلی به ارائه راهکار به منتخب دوازدهم داشتند و در صورت تمایل رئیس جمهور می‌توانیم این راهکارها را به صورت بسته پیشنهادی به او تقدیم کنیم که انشاله بعد از انتخابات اتفاق خواهد افتاد و از این طریق به هدفمان رسیدیم. اما اینکه می‌گویم فرم روی محتوا تاثیر گذاشته است به خاطر ریتم برنامه است. تا زمانیکه از فضای داخل خودرو خارج شده و اسکورت را می‌بینیم چند وقفه در گفت‌وگوها ایجاد می‌شود و این وقفه‌ها از همبستگی گفت‌وگو می‌کاهد. ساختار و محتوای برنامه برایمان موثر بود و به جذابیت بیشتر برنامه هم کمک کرده است، اما گفت‌وگوی در سکون می‌توانست به همبستگی بیشتر این گفت‌وگو کمک کند.

عینالو ادامه داد: در «تا پاستور» به زندگی شخصی و خانوادگی و حتی رابطه رجال سیاسی با خانواده‌هایشان ورود کردیم و در بخشی دیگر درباره تخصص، سیاست و همچنین معضلات اصلی روز که در نظرسنجی‌ها با آن مواجه شده بودیم با رجال سیاسی گفت‌وگو کردیم.

وی وجود چالش در این نوع برنامه‌ها را مضر دانست و گفت: ما در فضای فعلی انتخابات به دنبال آرامش بیشتر بودیم نه ایجاد چالش. رسالت رسانه‌ای ما ایجاب می‌کرد که در شرایط موجود در جهت آرامش جامعه گام برداریم تا اینکه بخواهیم به اختلاف افکنی دامن بزنیم. تمام مهمان‌های ما خودشان به این مسئله اذعان داشتند و با وجود سلیقه‌های مختلف در جامعه همه در چارچوب کمک به منتخب دوازدهم در این برنامه گرد هم آمده بودند.

مجری برنامه «تا پاستور» در همین زمینه افزود: به هر حال «تا پاستور» اولین برنامه‌ای است که در این سبک و سیاق تولید شد و همین اولین بودن می‌تواند یکی از شاخصه‌های بهترین شدن باشد، اما اگر بخواهیم دنبال شاخصه‌ای برای مطلوب بودن این برنامه باشیم، قطعا اولین کار بهترین کار نیست اما می‌تواند شاخصه‌ای برای موفقیت آن باشد که در گام اول آن را بدست آورده است.

این مجری با اشاره به حاشیه‌هایی که در زمان تولید «تا پاستور» با آن مواجه بودند،‌ گفت: ما برای تلطیف کردن و پرهیز از این حاشیه‌ها در این ایام از سطح جامعه این برنامه را ساختیم. گروه بسیار جوان و یکدلی داشتیم. درهمه کارهای گروهی اختلاف گروهی و نظر وجود دارد، اما این برنامه در شبکه یک با وحدت نظر و کمک فکری آقای شریعت پناهی مدیر گروه اجتماعی، آقای برازش مدیر شبکه و آقای اخوان قائم مقام پیش رفت.

عینالو در ادامه با اشاره به ایجاد سوالی که برای مخاطبان و منتقدان صورت گرفته بود، اذعان داشت: سوالی که برای همه ایجاد شده این بود که آیا این تشریفات لازم بود یا نه؟ باید بگویم ما هم شباهتی ظاهری با آنچه در حقیقت جامعه وجود داشت، ایجاد کردیم و این اسکورت کردن مهان با ماشین تشریفات خیلی ماورایی و پیچیده نبود! اما در کشور ما مسائل امنیتی مهمتر از نگاه تشریفاتی به اسکورت است. روی این خودروهای متعدد اظهار نظر شد و چیزی که مهم بود گفت‌وگویی بود که باید اتفاق می‌افتاد.

مجری برنامه «تا پاستور» درباره روند تولید این برنامه نیز بیان داشت: در حال حاضر تمامی گفت‌وگوها انجام شده و فقط تدوین آنها باقی مانده است. امیدواریم در هفته پایانی منتهی به انتخابات با ملاک‌هایی که این برنامه ارائه می‌دهد بتوانیم به عنوان بخشی از رسانه سهمی در این رویداد بزرگ سیاسی کشور داشته باشیم و از همه مهمتر شاهد حضور حداکثری مردم در این انتخابات باشیم. در عین حال امیدواریم راهکارهایی که به منتخب مردم ارائه دادیم، برایش کاربردی باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول