به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامهریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به موضوع 6 ساعت تدریس مدیران و معاونین مدارس، اظهار داشت: طی 4 سال اخیر شیوه نامهای به استانها، با هدف استفاده بهینه از ظرفیت نیروی انسانی موجود و سازمان دهی سایر عوامل آموزشی، تحت عنوان سامان دهی نیروی انسانی و توسعه سنواتی ابلاغ شده است.
وی افزود: باید همواره تلاش کنیم نیاز آموزش و پرورش به نیروی انسانی مدیریت شود تا از امکانات موجود، حداکثر بهرهبرداری حاصل شود.
چهاربند تفویض اختیار به استانها برای استفاده از ظرفیت مدیران و معاونین در امر تدریس را یکی از راهکارهای ارائه شده دانست و تصریح کرد: با ارائه این راهکار، بخشی از نیاز نیروی انسانی تأمین میشود، همچنین مهارتها و شایستگیهای آموزشی و تدریس مدیران و معاونین، تقویت و به روز میشود و علاوه بر آن، مدیران و معاونین با تعامل بهتر با معلمان به درک بهتری از شرایط کلاس درس و روشهای نوین تدریس و فرآیند یادگیری – یاددهی بهرهمند میشوند.
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش، تدریس 6 ساعته مدیران و معاونین، در 4 سال اخیر را از اختیارات کمیته برنامه ریزی استان عنوان و خاطرنشان کرد: در راستای سیاستهای جدید وزارت آموزش و پرورش و براساس بخشنامه تفویض اختیار امور مالی و سرمایه انسانی مبنی بر تفویض اختیار به استانها که اخیراً به استانها ابلاغ شده است، در سال تحصیلی 97-96 در پیوست 2 آن موضوع 6 ساعت تدریس مدیران و معاونین همچون سالهای قبل به استانها تفویض شده است و طبق بند 6 بخشنامه، تصمیمگیری در خصوص تدریس مدیران و معاونین برعهده کمیته برنامهریزی استان است.
وی افزود: استانها حسب دستور کمیته برنامهریزی خود که بر اساس وضعیت نیروی انسانی هر استان تصمیمگیری میکنند درخصوص ادامه یا توقف این رویه اقدام خواهند کرد.
چهاربند گفت: موضوع تدریس 6 ساعته مدیران و معاونین مانند سالهای قبل اعمال میشود و هیچ گونه تغییری نکرده است؛ بنابراین استانها براساس اقتضائات و شرایط نیروی انسانی هر منطقه تصمیمگیری میکنند.
رئیس مرکز برنامهریزی، نیروی انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش بیان کرد: هر چند امتیاز مشخصی برای مدیران و معاونینی که تدریس میکنند در مقایسه با مدیران و معاونینی که تدریس نمیکنند تاکنون وجود نداشته، اما به منظور ایجاد انگیزه، طرحی را در دست بررسی داریم که بر اساس آن در موضوعاتی مانند رتبه بندی، ارزیابی عملکرد و سایر فعالیتها، امتیازاتی برای مدیران و معاونین تدریس کننده در نظرگرفته شود.
وی با اشاره به حجم بازنشستگیها در سالهای پیش رو، تصریح کرد: اجرای طرح تدریس اجباری مدیران و معاونین در مقطع ابتدایی از ضرورت بیشتری برخوردار است، زیرا تقلیل 4 ساعت موظفی آموزگاران دارای سابقه بالای 20 سال که تعداد قابل توجهی را شامل میشود و کمبود نیروی انسانی، اجرای این طرح را بیش از پیش ضروری ساخته است.
انتهای پیام/