به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «جیان سیائدون» کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه حمل و نقل پکن در سخنانی پیرامون برد کشورهای منطقه بویژه قزاقستان از پیوستن به کمربند اقتصادی جاده ابریشم افزود: تا 3 سال آینده میلادی از طریق خاک قزاقستان حدود 3 هزار قطار حامل کالا به سمت اروپا عبور میکند.
وی در ادامه این امر را تحت تاثیر توسعه برنامه های استراتژیک قزاقستان و چین «سیاست جدید اقتصادی «نورلی ژال» و «کمربند اقتصادی جاده ابریشم» عنوان کرد.
سیائدون گفت: در سال گذشته میلادی حجم حمل قطارهای حامل کالا از چین 8 میلیون 290 هزار تن را تشکیل داده که در مقایسه با مدت مشابه سال 2015 میلادی 16 درصد بیشتر میباشد.
کارشناس اقتصادی چینی اضافه کرد: اما در سال 2017 میلادی این رقم در سطح 11.5 میلیون تن پیش بینی شده که رشد نسبتا بالای میباشد.
وی با بیان این که تعداد کانتینرهای که در طول سال 2016 میلادی از چین به سمت اروپا حرکت کردهاند 1800 دستگاه بوده اند، افزود: تا 3 سال آینده این تعداد به 5 هزار افزایش مییابد که 3 هزار کانتینر از طریق خاک قزاقستان عبور خواهد کرد.
سیائدون یکی از دلایل افزایش حمل و نقل کالا از آسیای جنوب – شرقی و چین به سمت اروپا از طریق خاک قزاقستان را توسعه با سرعت زیرساخت های ترانزیتی – تدارکاتی (جاده، مراکز حمل و نقل – تدارکاتی، مناطق ویژه اقتصادی) «آستانه» در چارچوب سیاست جدید اقتصادی «نورلی ژال» و همچنین استفاده از ترمینال در بندر «لیون یون هان» عنوان کرد.
وی گفت: به باور من در آینده نزدیک از طریق راه آهن قزاقستان و چین تا 25 میلیون تن محموله در یک سال عبور میکند.
این کارشناس چینی افزود: پتانسیل ترانزیتی قزاقستان با توجه به تقاضای چین و دیگر کشورهای در امتداد «کمربند اقتصادی جاده ابریشم» باعث افزایش تجارت متقابل خواهد شد.
وی گفت: رشد ترانزیت قطارها میان چین و اروپا از طریق قزاقستان حتی در پس زمینه افت حجم تجارت جهانی و روند تحول عمیق اقتصاد چین همچنان ادامه یافته است.
کارشناس اقتصادی چین افزود: برای استفاده حداکثر از پتانسیل ترانزیتی قزاقستان لازم است شرایط مطلوبی را در گذرگاه های مرزی که قطارهای حامل کالا از طریق آن عبور می کنند، ایجاد کرد.
وی اتخاذ رویکرد جامع برای هماهنگی تعرفه های حمل و نقل ریلی در چارچوب سازمان همکاری شانگهای و پروژه «یک کمربند – یک جاده» را یکی دیگر از اقدامات مهمی برای رشد بیشتری ترانزیت کالا برشمرد.
این کارشناس چینی معتقد است: برای استفاده حداکثر از پتانسیل ترانزیتی باید استانداردهای تجهیزات، گمرک، مالیات و ... را هماهنگ کرد.
وی گفت: این مسائل باید در چارچوب فرمت های دو جانبه و چند جانبه سازمان همکاری شانگهای حل و فصل شوند.
انتهای پیام/ز