اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

روایت سعیدی‌راد از دیدار شاعران با مقام معظم رهبری

از انتظار برای نکته‌سنجی‌های رهبر تا شاعری که شعرش را از همه زودتر خواند

برخی از شاعران وقتی کتابشان را تقدیم می‌کردند شعرشان را هم برای حضرت آقا می‌خواندند مثل محمدمهدی عبداللهی که خواند.

از انتظار برای نکته‌سنجی‌های رهبر تا شاعری که شعرش را از همه زودتر خواند

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، عبدالرحیم سعیدی‌راد یکی از شعرای حاضر در دیدار رهبری با شاعران روایتی کوتاه از این دیدار نوشته که در ذیل می‌آید:

* مثل سالهای قبل شاعران در مسجد حوزه هنری جمع شده‌اند تا هم کتابهایشان را تحویل بدهند و هم کارت ورود به جلسه بگیرند. کارتی که شماره صندلی شان هم روی آن مشخص است.

* به قول معروف شاعران از چهار نقطه کشور جمع شده اند. 6 نفر از خوزستان. 4 نفر از فارس. همینطور از سایر استانها هر کدام شاعرانی دعوت شده اند.

* ساعت 6 و نیم عصر اتوبوس ها راهی دیار دوست می شوند. و ساعتی بعد در حیاط ساده و زیبای حضرت دوست...

* روی زیلویی نشسته ایم و زمین هرچند سایه است ولی داغ است. استاد کلامی از زنجان طبع شعرش گل می کند و با لهجه شیرین ترکی می گوید.

گرمای زمین و ازدحام شعرا

لاحول ولا قوه الا بالله

* موقع کتاب تقدیم کردن به حضرت آقا  ازدحام شعرا زیاد می‌شود صف نمی گیرند فقط هر کسی می‌خواهد زودتر از دیگری کتابش را تقدیم کند.

نوبت من که می رسد آقای قزوه فوری می گوید آقای سعیدی راد مسوول سایت شاعران فارسی زبانان. حضرت آقا فرمود همان سایت که با فارسی زبانان هند و تاجیکستان و افغانستان در ارتباط است. می‌گویم بله. آقای قزوه می‌گوید از برنامه‌هایی که داشتید و دارید هم بگو... فوری عرض کردم همین چند روز پیش مجموعه شعری برای شهید اندرزگو داشتیم که فراخوان سراسری داشتیم و کتابی آماده شد. برا شهید نواب صفوی هم کتاب آماده چاپ کرده‌ایم و برنامه بعدی‌مان  برای مرحومه خانم دباغ است.  حضرت آقا خوششان آمد و فرمود چه کار خوبی و چه انتخاب خوبی موفق باشید انشاءالله

بعد پرسیدند این کتاب چیه؟ عرض کردم کتاب (همین ) مجموعه نثر ادبی من هست که در قالب نامه ارایه شده است. فرمودند نامه به کی؟  گفتم برای یک مخاطب آسمانی که اصلی ترین منظورم امام زمان عج است.

بعد پرسید و این کتاب؟ گفتم زندگی یکی از فرماندهان اندیمشک است به قلم آقای عباس اسلامی پور که خیلی به شما سلام رساندند. فرمودند وعلیکم السلام

* برخی از شاعران وقتی کتابشان را تقدیم می‌کردند شعرشان را هم برا حضرت آقا می‌خواندند مثل محمدمهدی عبداللهی که این را خواند

هرگونه خیال فرقه بازی ممنوع

اندیشه پوچ رقه بازی ممنوع

این لقمه گلوگیر شما خواهد شد

در کشور ما ترقه بازی ممنوع

و تحسین حضرت آقا به دنبال این شعر

* پدرام پاک آیین را بعد از چند سال دیدم. گفتم در این دیدار چه چیز خاصی دیدی تا الان؟ گفت من منتظر نکته سنجی‌های حضرت آقا هستم. همیشه شاعران را با این کار غافلگیر می کند.

* افطاری ساده در کنار دوستان شاعری همچون دکتر اکرامی فر و دکتر منوری لذت دارد. سمت چپم فرزند برومند سرکار خانم وحیدی نشسته است از فرصت استفاده می‌کنم و احوال مادرش را می پرسم. می‌گوید خوب است اما کمی دچار فراموشی است اما شماها را می‌شناسد. و می‌گوید قرار است سوم مرداد در موسسه فرهنگی اوج برایش بزرگداشت بگیرند.

* با دکتر اسماعیل امینی راهی سالن مراسم می شویم. راس ساعت 21 و 35 برنامه با تلاوت زیبای آقای رحیم خاکی شروع شد و بعد آقای با این بیت شروع کرد

اول سلام و بعد سلام و سپس سلام

با هر نفس ارادت  و با هر نفس سلام

* رهبری به آقای قزوه فرمودن در شعری که خواندی جای مشهد خالی بود. آقای قزوه گفتند حتما مشهد را هم جای می‌دهم. آقا فرمودند البته قافیه‌اش به شعرتان نمی خورد. قزوه گفت حتما جای می‌دهم.

* شعرخوانی‌ها به ترتیب از پیشکسوتان شروع و آقای گرمارودی، محمدعلی مجاهدی، کیومرث عباسی قصری، محمود اکرامی فر، جواد محقق، علی محمد مودب، حسین ناکی از ترکیه، اسماعیل امینی، اخلاق آهن از هند، آرش پور علیزاده، محمدجواد الهی پور، حمیدرضا برقعی، قادر طهماسبی شعر خواندند

طهماسبی خواند:

سر بشکنید فتنه گر بی وجود را

رسوا کنید فتنه آل سعود را

با چند بی وجود مگر می توان شکست

ارامش طلایی شهر شهود را...

حضرت آقا فرمودند آرامش طلایی را بکنید آرامش خدایی...

* ادامه شعرخوانی ها با محسن ناصحی از اصفهان. محمد زارعی از استان مرکزی. خانم سیمیندخت وحیدی که البته آقای قزوه گفت ایشان مشکل تکلم دارد و خودش چند بیت از شعر ایشان را خواند.

خانم شعبانی از هندیجان. طیبه عباسی از قم. آرزو سبزوار قهفرخی . هدیه طباطبایی از کاشمر. محمدحسین مهدویان از قم که شعر طنز خواند. ابراهیم قبله آرباتان از تبریز.  عبدالحسین انصاری. سید حسن مبارز. مهران عباسی. فاضل نظری. حداد عادل.

بعد حضرت آقای خطاب به معدی سیار که سمت راستم نشسته بود فرمود شما شعری دارید برایمان بخوانید؟ آقای سیار  گفت بله یک رباعی!

بعد که میکروفن آوردند کمی مکث کرد و گفت ببخشید یادم رفته! بعد از خنده حضار گفت اجازه هست یه غزل بخوانم؟ و خواند...

* حضرت چند نکته کلیدی فرمود اول اینکه شعر ثروت ملی است. دوم اینکه این ثروت ملی الان در خدمت مردم و انقلاب است و سوم رو به رشد است. چهارم اینکه شاعران نباید تنبل باشند و باید با جدیت بیشتری بنویسند.

* نکته مهم دیگر صحبت‌های حضرت آقا یکی پرداختن شاعران به منظورمه نویسی است و دیگری هجو کردن است که جای این دو نکته در ادبیات معاصر خالی ست

رهبری در این لحظه چشماش به ساعت افتاد و به یکباره صحبتشان را تمام کردند و فرمودند ساعت 12 شد. و از جایشان بلند شدند...

* به این ترتیب شبی ماندگار در تاریخ شعر معاصر رقم خورد.

حرف آخر اینکه سال گذشته رهبری در مورد پرداختن به سرود نکاتی را متذکر شد و تا کنون اقدام جدی در این خصوص انجام نشد و امسال پرداختن به منظومه و هجو کردن... ببینیم شاعران و نهادهای مسوول تا سال بعد چکار می کنند.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول