اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار تبریز مطرح کرد

ضرورت توجه به موزه مطبوعات به عنوان یکی از پروژه‌های عمرانی- فرهنگی در تبریز 2018

شهردار تبریز موزه مطبوعات را تجلی‌گاه هویت تاریخی و فرهنگی آذربایجان دانست و گفت: موزه مطبوعات تبریز می‌تواند به عنوان یکی از پروژه‌های عمرانی- فرهنگی در تبریز 2018 مورد توجه قرار گیرد.

ضرورت توجه به موزه مطبوعات به عنوان یکی از پروژه‌های عمرانی- فرهنگی در تبریز 2018

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، صادق نجفی در بازدید از موزه مطبوعات در خانه حریری تبریز با بیان اینکه تبریز دارای پیشینه تاریخی در زمینه چاپ و مطبوعات است، اظهار داشت: با توجه به تاریخ  درخشان تبریز و آذربایجان در مطبوعات ایران، راه‌اندازی موزه مطبوعات در این شهر یک امر ضروری است.

وی ادامه داد: اسناد و مدارک موجود از ابتدای تاریخ ورود چاپخانه و مطبوعات به تبریز باید جمع‌آوری و در موزه مطبوعات به نمایش گذاشته شود.

نجفی تاکید کرد: موزه مطبوعات تبریز می‌تواند به عنوان یکی از پروژه‌های عمرانی- فرهنگی در تبریز2018 مورد توجه قرار گیرد.

وی انتخاب خانه تاریخی حریری برای ایجاد موزه مطبوعات را بسیار ارزشمند دانسته و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه خیابان عابرگذر تاریخی «تربیت» از گذشته تا امروز قلب تپنده فعالیت‌های فرهنگی اعم از دفتر نشریات، چاپخانه‌ها و کتابفروشی‌های قدیمی تبریز بوده، انتخاب این محل برای افتتاح موزه مطبوعات می‌تواند از لحاظ واگویی گذشته فرهنگی درخشان تبریز برای گردشگران داخلی و خارجی جذاب باشد.

شهردار تبریز ادامه داد: در حال حاضر شهرداری تبریز به دلیل تعدد برنامه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی، به نهادی جریان‌ساز در این حوزه تبدیل شده و به عنوان دستگاهی موفق در حوزه فرهنگی عمل می‌کند.

وحید زینالی، رئیس انجمن صنفی مطبوعات آذربایجان شرقی نیز با اشاره به قدمت کم نظیر تبریز و آذربایجان در حوزه چاپ و نشر، ابراز امیدواری کرد: شهرداری تبریز با مشارکت در اجرا و تجهیز موزه مطبوعات علاوه بر برآورده کردن خواسته به حق فعالان رسانه‌ای استان، نام نیکی از خود در تاریخ فرهنگ و هنر این خطه بر جای بگذارد.

وی یادآور شد: قطعاً جمع‌آوری مطبوعات یک‌‌ونیم قرن گذشته کشور و آذربایجان در چنین موزه‌ای ضمن حفظ و نگهداری این اسناد مکتوب برای آیندگان محل مناسبی برای انجام تحقیقات و پروژه‌های مختلف در خصوص تاریخ مطبوعات خواهد بود.

زینالی، رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست ضمن اشاره به گذشته پرافتخار مطبوعات در این خطه گفت: هم‌اکنون بسیاری از اسناد و روزنامه‌های سده گذشته به ویژه در عصر مشروطه در زیرزمین‌های نهادها و اشخاص مختلف خاک می‌خورد.

وی یادآور شد: قطعاً جمع‌آوری مطبوعات یک‌‌ونیم قرن گذشته کشور و آذربایجان در چنین موزه‌ای ضمن حفظ و نگهداری این اسناد مکتوب برای آیندگان محل مناسبی برای انجام تحقیقات و پروژه‌های مختلف در خصوص تاریخ مطبوعات خواهد بود.

گفتنی است در این بازدید مدیرکل روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری تبریز نیز حضور داشت.

خانه حریری که در خیابان تربیت تبریز واقع شده، به شماره 2242 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

آذربایجان‌شرقی به ویژه کلان‌شهر تبریز از خاستگاه‌های اصلی روزنامه و روزنامه‌نگاری در ایران است و بسیاری از چهره‌های تابناک نشریه و روزنامه‌نگاران کشور از این خطه زرخیز برخاسته‌اند. 

کهن‌شهر تبریز همچنین تنها شهر ایران است که تعداد روزنامه‌های منتشره در آن دوره گرماگرم انقلاب مشروطه و در طول نزدیک به 2 قرن تاریخ مطبوعه‌نویسی در کشور برای اولین و آخرین بار از تعداد مطبوعات پایتخت پیشی گرفته است.

مجموعه این ویژگی‌ها همراه با وجود مجموعه‌های غنی از نشریات تاریخی ایران زمین و آذربایجان در جنگ‌های خصوصی و کتابخانه‌های دولتی ایجاد موزه مطبوعات در کهن‌شهر تبریز را 2 چندان ساخته است. 

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول