اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ویژگی‌های کلیدی در انتخاب شهردار آینده شیراز

از مقابله با زمین‌خواری، کوه‌خواری، باغ‌خواری و میراث‌خواری گرفته تا تعهد به شفافیت و پاسخگویی

منتخبین شورای شهر شیراز اکنون در برابر آزمون دشواری قرار گرفته‌اند که اولین و مهم‌ترین گام در این آزمون انتخاب شهردار است.

از مقابله با زمین‌خواری، کوه‌خواری، باغ‌خواری و میراث‌خواری گرفته تا تعهد به شفافیت و پاسخگویی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، منتقدین شرایط فعلی مدیریت شهری شیراز بااراده و خواست شهروندان به منتخبین و مدیران آینده شهر تبدیل‌ شده‌اند و اکنون در برابر آزمون دشواری قرار گرفته‌اند که اولین گام در این آزمون انتخاب شهردار است. اگر به شیوه شهرها و کلان‌شهرهای موفق و کارآمد در مدیریت شهری باشد علی‌الاصول این رقابت بین «رویکردها» و «برنامه‌ها» است، نه رقابت بین اشخاص و لابی‌گری‌های سیاسی مرسوم و سهم خواهی‌های رایج!

نگاه سیاسی به سازمان شهرداری که ماهیتاً نهادی اجتماعی است، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به جایگاه مدیریت شهری وارد خواهد نمود و این رفت‌وآمدهای سیاسی هیچ عایدی برای شهروندان نخواهد داشت. مواردی که در ادامه می‌آید سعی دارد به‌اجمال شایستگی و قابلیت‌های ضروری جهت احراز مسئولیت شهرداری را به منتخبین شورای شهر شیراز در اولین و مهم‌ترین آزمون پیش روی شورای پنجم یادآوری نماید:

1- شهردار منتخب درک درستی از واژه شهر، شهرداری و شهروندی داشته باشد. اگر فردی شهر را کالای اقتصادی تعریف کند، مدام در پی بهره‌جویی از محیط شهری است؛ اما اگر شهر را پدیده‌ای فرهنگی و محیطی برای خودشکوفایی و فرزانگی شهروندان تلقی کند، آنگاه در زمان اخذ تصمیم رویکردهای کاملاً متفاوت اتخاذ خواهد کرد.

2- دانایی لازم نسبت به گذشته شهر شیراز و سیر تحولات دهه‌های گذشته داشته باشد، تحلیل و درک درستی از وضع موجود شهر داشته باشد و بتواند با افق‌گذاری و برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسانه، آینده‌ای مطلوب برای شهر و شهروندان ترسیم کند.

3- باور به کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدهای پایدار داشته باشد؛ برای تأمین هزینه‌های جاری و عمرانی شهر، تمام روش‌های کسب درآمد را مجاز نشمرد و خطوط قرمز مشخص و معین کارشناسی در رابطه با منابع درآمدی را مدنظر قرار دهد.

4- شجاعت و توان لازم برای مواجهه با ذینفعان قدرتمند در شهر را داشته باشد و شهر را از گزند زمین‌خواری، کوه‌خواری، باغ‌خواری، میراث‌خواری و هرگونه ویژه‌خواری دیگر محافظت نماید.

5- تعهد به شفافیت و پاسخگویی در برابر عملکرد برای وی یک ارزش باشد و از نظارت و پایش سازما‌های مردم‌نهاد، دستگاه‌های دولتی، مجموعه‌های صنفی، حرفه‌ای و تخصصی نه‌تنها استقبال نموده بلکه با باوری عمیق زمینه و سازوکارهای مشارکت مؤثر مردمی را فراهم نماید. مسئله اصلی، حرکت به سمت ایجاد حاکمیت مطلوب شهری است که چهار ویژگی کلیدی آن شفافیت، حساب‌دهی، پاسخگویی و روابط مردم‌سالارانه است؛ شهردار منتخب باید به اصول حکم‌روایی خوبِ شهری اِشراف داشته و عمیقاً پایبند باشند.

6- احراز سلامت مالی و اخلاقی دیگر ویگی بسیار مهم در انتخاب شهردار است. در شرایطی که فساد در ساختارهای اجرایی شهرها به‌واسطه ضعف حوزه نظارتی، نبود نظارت‌های مؤثر اجتماعی و فقدان دیوان محاسبات شهری ریشه‌دار شده است، دو شرط لازم برای جلب اعتماد عمومی و مقابله با فساد شهری، پاک‌دستی و پاک‌حسابی شهردار و اعضای کابینه‌اش و پایبندی به استفاده سالم و اخلاقی از قدرت است.

7-  باور به امر مهم و حیاتی استفاده از تخصص و دانش کارشناسی در مدیریت شهری نشان می‌دهد که شهردار منتخب ضمن مشورت‌پذیری و توجه به جامعه حرفه‌ای و تخصصی، خود پایبند به فرآیند کارشناسی و تخصصی در نظام تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری است.

8- شهردار باید جسارت، شجاعت و توانمندی برای دفاع بی‌قیدوشرط از حقوق شهروندان، منافع شهر و جلوگیری از تضییع حقوق اقشار مستضعف داشته باشد؛ به‌نحوی‌که در دفاع از حقوق شهروندان تحت تأثیر هیچ فشار سیاسی و اقتصادی قرار نگیرد.

9- ضمن داشتن تفکر استراتژیک و بینش عمیق راهبردی در خصوص آینده شهر از نگاه صرفاً عمرانی و پیمانکارانه به شهر پرهیز نماید، به‌گونه‌ای که ماحصل تمامی اقدام‌ها، تصمیم‌ها و پروژه‌ها در شهر، افزایش کیفیت زندگی و ارتقاء شرایط محیط‌زیست شهری باشد.

----------------------------------------------------------------------------

یادداشت: خلیل حاجی‌پور

مدیر گروه مطالعات شهری فاطر و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز

-----------------------------------------------------------------------------

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول