اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس

معاون برنامه‌ریزی و تحقيقات برق منطقه‌ای فارس:

معادل ساخت یک نيروگاه ۲۲۰ مگاواتی صرفه‌جویی انجام شد/ اجرای طرح جابجایی زمان مصرف مشترکان صنعتی از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهريور

معاون برنامه‌ریزی و تحقيقات شرکت برق منطقه‌ای فارس گفت: با اعمال مدیریت بار توسط شرکت برق منطقه‌ای فارس، معادل ساخت یک نيروگاه ۲۲۰ مگاواتی صرفه‌جویی انجام شد.

 معادل ساخت یک نيروگاه ۲۲۰ مگاواتی صرفه‌جویی انجام شد/ اجرای طرح جابجایی زمان مصرف مشترکان صنعتی از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهريور

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای فارس، حمزه روغنیان در مورد صرفه‌جویی حاصل از مدیریت مصرف اظهار داشت: زمان‌هایی از اوج مصرف که تولید برق در آن ساعات با چالش روبروست، فقط حدود ۲۰۰ ساعت در طول سال است، درحالی‌که یک سال 8 هزار و 760 ساعت است و برای تأمین این نیاز مصرف، نیاز به احداث یک نیروگاه با ظرفیت حدود ۲۲۰ مگاوات و با صرف هزینه‌ای حدود ۴۵۰ میلیارد تومان است.

این مسئول افزود: این در حالی است که در طول سال فقط در همان ۲۰۰ ساعت، نیاز به در مدار بودن چنین نیروگاهی بوده و در سایر ساعات سال نیازی به آن نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: این مهم جز با همکاری مشترکین بزرگ صنعتی و جابجایی زمان مصرف این مشترکین از ساعات اوج مصرف در روزهای گرم تابستان به ساعاتی که مصرف کمتر است، مقدور نبود.

به گفته وی، برای تأمین نیاز مشترکان برق در صنعت دو راهکار وجود دارد که راه اول احداث نیروگاه‌های جدید و راه دوم مدیریت مصرف است و انتخاب گزینه دوم علاوه بر جلوگیری از ایجاد هزینه‌های جدید و سنگین، مانع انتشار آلاینده‌های محیط‌زیست نیز می‌شود.

روغنیان در ادامه افزود: به دلیل اهمیت موضوع مدیریت مصرف، شرکت توانیر طرح‌های مختلفی جهت مدیریت بار و کاهش اوج بار (صرفه‌جویی، ‌جابجایی، اصلاح الگوی مصرف و ...) را پیش‌بینی و به شرکت‌های برق منطقه‌ای سراسر کشور ابلاغ کرده است که شرکت برق منطقه‌ای فارس در راستای تحقق اهداف صنعت برق کشور با برنامه‌ریزی و اقدامات مؤثر و همکاری مؤثر مشترکین در سال گذشته، میزان نیاز مصرف در اوج بار را تا میزان ۱۱۰ مگاوات کاهش داد و در بین شرکت‌های برق هم‌طراز، رتبه اول مدیریت مصرف را کسب کرد.

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات برق فارس درزمینهٔ هزینه‌های سرمایه‌گذاری تولید و انتقال برق صرفه‌جویی شده توضیحاتی ارائه و بیان کرد: برای تأمین توان خالص مصرفی ۱۱۰ مگاوات، با لحاظ ظرفیت عملی نیروگاه‌ها، تلفات شبکه، ذخیره و همچنین هزینه ظرفیت‌سازی شبکه‌های انتقال، فوق توزیع و توزیع، نیاز به سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۴۵۰ میلیارد تومان است، درحالی‌که برق منطقه‌ای فارس با مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی، حجم قابل‌توجه سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه‌های حرارتی و توسعه شبکه برق را کاهش داده و در مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی کرده و علاوه بر آن از پیامدهای زیست‌محیطی نیروگاه‎های حرارتی نیز جلوگیری به‌عمل‌آمده است.

وی ادامه داد: برق فارس با توجه به تجربیات گذشته و با تشویق سایر مشترکین سال ۹۶ نیز این طرح را در بازه ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور که زمان اوج مصرف است در دست اقدام دارد که با توجه به افزایش تعداد صنایع همکار در تابستان ۹۶، پیش‌بینی می‌شود امسال میزان کاهش مصرف در اوج بار از مرز ۱۴۰ مگاوات عبور کند که به‌این‌ترتیب نسبت به سال ۹۵ حدود ۲۷ درصد صرفه‌جویی بیشتری به عمل خواهد آمد.

مهندس روغنیان در پایان سخنان خود میزان مصرف برق در ایران را نگران‌کننده اعلام و عنوان کرد: با توجه به شرایط فعلی باید گفت که مصرف انرژی در ایران در مقایسه با سایر کشورهای مشابه، نگران‌کننده و حتی نامناسب است بر همین اساس با توجه به کمبود منابع مالی و ضرورت جلوگیری از کاهش سرمایه‌های ملی در شرایط فعلی کشور، بهترین گزینه مدیریت مصرف است کاری که حتی در کشورهای توسعه‌یافته هم با جدیت دنبال می‌شود.

انتهای پیام/76001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول