اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

ماجرای فرود هواپیمای ربوده شده ایران در فرانسه

به دنبال ربوده شدن هواپیمای فوکر 27 جمهوری اسلامی ایران و مخالفت اکثر کشورها با اعطای پناهندگی سیاسی به ربایندگان تروریست هواپیمای مذکور سرانجام دولت سوسیالیست فرانسه با پذیرش هواپیما در فرودگاه نیس آن کشور موافقت و مذاکره با ربایندگان را آغاز نمود.

ماجرای فرود هواپیمای ربوده شده ایران در فرانسه

رخدادهای 2 تیر 63

چکیده:

  • ایران خواستار استرداد هواپیما ربایان ایرانی از فرانسه شد.

 

  • ادعای مضحک عراق در مورد جزایر مجنون تکذیب شد.

 

  • ایران خواستار محکومیت صریح رژیم عراق از سوی سازمان ملل شد.

 

  • جلسه فوق العاده روسای ستاد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس امروز تشکیل می شود.

 

فرود هواپیمای ربوده شده ایران در فرانسه

به دنبال ربوده شدن هواپیما فوکر 27 جمهوری اسلامی ایران و مخالفت اکثر کشورهای با اعطای پناهندگی سیاسی به ربایندگان تروریست هواپیمای مذکور سرانجام دولت سوسیالیست فرانسه با پذیرش هواپیما در فرودگاه نیس آن کشور موافقت و مذاکره با ربایندگان را آغاز نمود.

وزارت امور خارجه ایران به دنبال این اقدام فرانسه با احضار کاردار آن کشور در تهران و تسلیم یادداشتی به نامبرده شدیدا به عملکرد آن دولت که مغایر با قوانین بین المللی است اعتراض کرد.

در این یادداشت بر این نکته تاکید شده است که فرانسه با تبدیل شدن به پایگاه سازمان های تروریستی و هواپیما ربایان امنیت عمومی در جهان را خدشه دار ساخته است .

در این یادداشت از دولت فرانسه محکوم کردن اقدام اخیر هواپیماربایی و بازگرداندن هواپیما و تحویل ربایندگان هواپیما برا اساس قراداد استرداد مجرمین بین دو کشور خواستار شده است. بر اساس گزارش ها بنی صدر فراری نیز طی پیامی به نخست وزیر فرانسه از وی خواسته است به 4 ایرانی رباینده این هواپیما پناهندگی سیاسی اعطا کند. بنی صدر در این پیام خود را فرمانده ارتش ایران عنوان کرده است.(1)

 

ادعای مضحک عراق در مورد جزایر مجنون تکذیب شد

جمهوری اسلامی ایران ادعای رژیم عراق مبنی بر هدف قرار دادن شهر بصره را قویا رد کرد. ستاد تبلیغات جنگ در همین زمینه طی تماسی با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ادعای رژیم عراق مبنی بر هدف قرار دادن شهر بصره با سه گلوله توپ را شدیدا رد و اعلام کرد این ادعا کذب محض است و بهانه برای رژیم عراق در جهت هدف قرار دادن مناطق مسکونی ایران در آینده می باشد.

همزمان یکی از فرماندهان عملیاتی جزایر مجنون نیز ادعای فرمانده سپاه سوم عراق را مبنی بر اینکه نیروهای عراقی جریان آب هویزه به طرف جزایر مجنون را منحرف کرده اند به شدت تکذیب کرد.

این فرمانده افزود: نیروهای اسلام در جزایر مجنون با ایجاد استحکامات وسیع و پدافند قوی راه هرگونه نفوذ احتمالی دشمن را سد کرده اند و قوای صدامی هرگز قادر نخواهند بود در جزایر مجنون کوچکترین واکنشی نشان دهند. به گفته وی در جزایر مجنون پیش بینی های لازم برای جلوگیری از منحرف ساختن جریان آب در هورالهویزه اتخاذ شده و اصولا وسعت این باتلاق  امکان انحراف آن را تقریبا غیر ممکن می کند. وی تاکید کرد: ادعای سرلشکر عبدالرشید فرمانده سوم سپاه عراق در این زمینه که آب هورالهویزه جزیره مجنون را فرا گرفته مضحک می باشد و صرفا برای روحیه دادن به سربازان بعثی این ادعا مطرح شده است.(2)

 

ولایتی: دبیر کل صریحا عراق را محکوم کند

دکتر ولایتی وزیر امور خارجه کشورمان طی پیامی به خاویر پرز دکویار دبیر کل سازمان ملل ضمن یاداوری نقض قوانین بین المللی از سوی رژیم عراق از وی خواست صراحتا کاربرد سلاح های شیمیایی توسط رژیم عراق را محکوم کند.

در بخشی از این یادداشت آمده است: ارتش عراق بر خلاف موازین بین المللی در سطح وسیعی بر علیه نیروهای ایرانی از سلاح های شیمیایی استفاده کرده که جزئیات آن در گزارش هیئت اعزامی از سوی هیئت اعزامی از سوی جنابعالی منعکس شده است. امید است مساله کاربرد سلاح های شیمیایی که از اهمیت کمتری برخوردار نیست و استفاده از آن مغایر اصول انسانی و قطعنامه ها و مقاوله نامه های بین المللی است نیز مورد توجه و پیگیری لازم قرار بگیرد.(3)

 

اجلاس اضطراری روسای ارتش های عربی در ریاض

روسای ستاد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس امروز در یک نشست فوق العاده در ریاض چگونگی همکاری دفاعی برای تضمین امنیت کشورها و صادرات نفتیشان را مورد بررسی قرار می دهند.

مسئولان نظامی 6 کشور (عربستان، کویت، امارات، قطر، عمان و بحرین) در این نشست گزارش کمیته های نظامی هیر یک از کشورهای عضو را پس از ماجرای حمله به نفت کش های عربی در خلیج فارس مورد بررسی قرار خواهند داد.

یک منبع مسئول در شورای همکاری خلیج فارس به روزنامه کویتی الانباء گفته است: ارتش های عربی به شدت مراقب اوضاع هستند. گفتنی است همزمان با بحران حمله به نفت کش ها از سوی رژیم عراق آمریکا 400 موشک استینگر به عربستان سعودی تحویل داده است.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 2 تیر 63، ص 15

2. اطلاعات، 2 تیر 63، ص 3

3. کیهان، 2 تیر 63، ص 3

4. اطلاعات، 2 تیر 63، ص 16

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول