اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مازندران

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران:

270 هكتار از عرصه سد گلورد متعلق به منابع طبيعي بود/ صرف 230 میلیارد تومان اعتباری برای احداث سد گلورد

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: 270 هكتار از عرصه سد گلورد متعلق به منابع طبيعي است كه با تعامل مناسب انجام شده اكنون در حوزه سدسازي قرار گرفته و مايه بركات فراوان براي شهرستان‌هاي شرق مازندران شده است.

270 هكتار از عرصه سد گلورد متعلق به منابع طبيعي بود/  صرف 230 میلیارد تومان اعتباری برای احداث سد گلورد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نکا، محمدابراهیم یخکشی پیش از ظهر امروز در مراسم آبگیری سد گلورد نکا با بزرگداشت نام و یاد شهدا اظهار کرد: سد گلورد امروز بعد از به آبگیری رسید و در این راستا همکاری خوبی از سوی مردم منطقه انجام شد و همچنین جابه‌جایی قبر شهید عبدالله قربانی و روستای رودبار در فضای تعاملی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه مازندران در  سرانه آب از میانگین کشوری بالاتراست اما مشکل تأمین آب کشاورزی، شرب و صنعتی وجود دارد، افزود: این مشکلات ناشی از عدم اعتبارات و عدم مدیریت مناسب منابع مالی است که در عقب‌ماندگی تاریخی است و البته در کنار این موارد مشکلات زیست محیطی و فاضلاب هم از دیگر مشکلات این استان است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران در ادامه با اعلام اینکه مازندران دارای بیشترین برنج کشور و جمعیت مقیم است؛ یادآور شد:  در این بخش نیازمند زیرساخت مناسب هستیم و باید در مهار آب‌ها تلاش بیشتری انجام شود.

 یخکشی با اشاره به اینکه تنها 9 درصد آب‌های تنظیم و مهار شد، گفت: قالب کشاورزی استان مازندران شالی است که باید ذخیره آب کافی برای این امر وجود داشته باشد.

 وی ادامه داد: 15 هزار شبکه مدرن در حال بهره‌برداری است و در البته همچنان در آب شرب مشکلاتی وجود دارد که کارهای خوبی انجام و در دست انجام است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران اضافه کرد: در آب شرب، ریل تأمین آب از زیرزمینی به سطحی تغییر کرده و 9مجتمع شهرستانی داریم و در سدسازی‌های پیشرفت خوبی حاصل شده است که به همین منظور باید تنظیم و مهار 9 درصد آب‌های سطحی باید به 42 درصد برسد که با ساخت سدهای در دست انجام استان امکان‌پذیر است.

یخکشی با اشاره به در دست ساخت بودن سه سد در استان مازندران بیان داشت: گلورد، هراز و چالوس از جمله سدهای در دست ساخت استان مازندران هستند که در مهار آب‌های سطحی بسیار تأثیرگذار هستند و با احداث سدهای مختلف دیگر به رقم بالایی در مهار آب‌های سطحی می‌رسیم.

وی همچنین از در دست ساخت بودن 10 سد در مناطق  دیگر مازندران خبر داد و یادآور شد: مهار آب‌های سطحی در استان مازندران و مدیریت منابع آبی در این استان یک الزام مهم است که باید توجه جدی به آن شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران از سیلاب به عنوان یکی از خطرات مهم رد استان مازندران نام برد که در سال‌های گذشته خسارات فراوان جانی و مالی در بر داشته است و اکنون با آبگیری سد گلورد یکی از مسائل مهمی که مهار شده است همین سیلاب و کنترل آن بوده است.

یخکشی گفت: سد گلورد سال‌ها است که به عنوان مطالبه جدی مردم منطقه مطرح بوده است و انتظار به سررسید که البته اهمیت این سد به دلیل وقوع شدن در شرق به عنوان منطقه کم آب و منطقه ممنوعه آب شمال کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اعلام اینکه در سه شهرستان بهشهر، نکا و گلوگاه همواره مشکل آب شرب و کشاورزی مطرح بوده است، اظهار کرد: مازندران استانی کشاورزی است و به نوعی سند نخست مازندران، کشاورزی است و آب در این استان دارای اهمیت فراوانی است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با برشمردن اهداف سد گفت: تأمین آب شرب سه شهرستان بهشهر، نکا و گلوگاه از اولویت‌های مهم و اول است که ردیف اجرایی آن امسال داده شد و همزمان با سد آبرسانی انجام می‌شود و300میلیارد تومان اعتبار اولیه در نظر گرفته شد که 30میلیارد اعتبار امسال اختصاص یافت.

این مسؤول، مشروب سازی بخش کشاورزی را از دیگر اهداف این سد عنوان کرد که 25 هزار هکتار شبکه در دست اجرا است و با احداث سد بهره‌برداری می‌شود و در همین راستا پکیج 60 میلیارد تومانی برای امسال آغاز شده است.

یخکشی، کنترل سیل شهر نکا را از دیگر اهداف مهم سد گلورد برشمرد و یادآور شد: شهرستان نکا در سال‌های گذشته سیل‌های مهیب داشته و تا 30 نفر کشته گزارش شده است و اکنون با آبگیری سد، این شهر ایمن می‌شود.

 وی افزود: تأمین و تولید برق با نیروگاه چهار مگاواتی پای سد از دیگر اهداف سد است که با تلاش‌های انجام شده در صدد ایجاد یک نیروگاه چهار مگاواتی دیگر هستیم.

 مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران، سد گلورد را از سدهای پرکاربرد در کنار سدهای دیگر مازندران عنوان کرد و ادامه داد: ایجاد فضای تفریحی توریستی، توجه به کارهای عمرانی، سرمایه‌گذاری و پرورش ماهی در مسیر و بهبود شرایط زیست محیطی از دیگر اهداف این سد است.

یخکشی با اشاره به مشخصات سد گفت: حجم ظرفیت آب تنظیمی سد گلورد 100 میلیون متر مکعب است که نوع سد سنگریزه‌ای با رویه بتنی است و ارتفاع سد از بستر رودخانه 100 متر است و تاکنون 230 میلیارد تومان از زمان شروع عملیات بدنه سد از سال 88 تاکنون برای این سد هزینه شده است.

انتهای پیام/86002/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول