اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

مدیر عامل آب منطقه‎ای گلستان خبر داد

بهره‎برداری سد نرماب در سال 1397/ کاهش 37 درصدی نزولات آسمانی در سال جاری

مدیر عامل شرکت آب و منطقه‎ای گلستان گفت: اجرای پروژه سد نرماب در سال 1390 آغاز شد و در بازه زمانی سال 1397 از این سد آبگیری می‎شود.

بهره‎برداری سد نرماب در سال 1397/ کاهش 37 درصدی نزولات آسمانی در سال جاری

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، علی نظری صبح امروز در جمع مدیران استان گلستان با اشاره به اهداف اجرای طرح سد نرماب گفت: سد نرماب در 120 کیلومتری شرق گرگان و در شهرستان مینودشت قرار دارد، اجرای این پروژه اهدافی از جمله تأمین آب مورد نیاز 20 هکتار از زمین‎های زراعی و تبدیل زمین‎های دیم به آبی را دنبال می‎کند.

وی تصریح کرد: تنها پروژه‎ای که بین برنامه و عمل یک درصد انحراف وجود دارد سد نرماب است اگر فعالیت این سد نسبت به گذشته کمی کند شده  به دلیل ارتفاع سد است در واقع زمانی که ارتفاع سد بالا می‎آید موانع هم افزایش می‎یابد چرا که با جابجایی روستاها مواجه هستیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‎ای گلستان با بیان اینکه عمده کار سد نرماب تأمین 190 میلیون متر مکعب آب است، افزود: در حال حاضر در استان گلستان 14 سد مخزنی که بهره‎برداری می‎شود، سه سد در حال اجرا و سه سد در دست مطالعه وجود دارد، امیدواریم باقی مانده آب‎های سطحی مهار و با مدیریت مشخص بهره‎مندی شود.

*کاهش نزولات آسمانی در استان گلستان

نظری در ادامه به کاهش نزولات آسمانی در سال جاری اشاره کرد و گفت: نسبت به سال گذشته 37 درصد  و نسبت به درازمدت 17 درصد کاهش نزولات آسمانی در استان را شاهد بودیم که روناب‎ها نیز 30 درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: از کشاورزان درخواست می‎کنیم توسعه کشت از قبل آب‎های سطحی داشته باشند و برای کاهش خسارت کشت تابستانه خود را 50 درصد کاهش دهند.

مدیر آب منطقه‎ای گلستان خاطرنشان کرد: در سال‎های گذشته به دلیل افزایش کشت شالی در استان، بهره‎برداری از آب‎های زیرزمینی افزایش یافته است که این امر موجب لایروبی، کف‎شکنی چاه‌ها، تداخل آب و شیرین و شور و از بین رفتن سطح خاک خواهد شد.

نظری بیان کرد: آب منطقه‎ای گلستان یکسری کارهای سازه‎ای در راستای صرفه‎جویی در مصرف آب انجام می‎دهد اما اگر کارهای فرهنگی از سوی مردم انجام نشود اقدامات ما فقط 50 درصد کارگشا خواهد بود.

وی اذعان کرد: اگر آب چاه مجوز دار که کشت سنتی انجام می‎دهند به کشت گلخانه‎ای سوق داده شوند مصرف آب در واحد محصول معنا دارخواهد شد از طرفی بهره‎برداری آب افزایش و قوت مردم نیز تأمین می‎شود.

نظری از کشاورزان درخواست کرد از حفر چاه‌های غیرمجاز خودداری  و چاه‌هایی که دارای مجوز هستند نیز به اندازه بهره‎برداری کنند.

وی گفت: قانون‎گذار یکسری مجازات برای بهر‎برداری از چاه‌های غیرمجاز در نظر گرفته است که اگر آن قوانین اعمال شود تمام محصول کشاورز از بین خواهد رفت.

انتهای پیام/40/83017

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول