اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

دبیر بورد آموزش پرستاری:

دانشکده‌های پرستاری از عرصه بالینی دورند/ پخش مطالب مایوس کننده توسط افراد غیر مرتبط

دبیر بورد آموزش پرستاری گفت: دانشکده‌های پرستاری با همه پیشرفت‌هایی که از لحاظ کمی و کیفی در سال‌های اخیر به دست آورده اند، اما حضور معنی دار و موثرشان در عرصه‌های بالینی متناسب با رسالت وظایف فارغ التحصیلان آنها کم است.

دانشکده‌های پرستاری از عرصه بالینی دورند/ پخش مطالب مایوس کننده توسط افراد غیر مرتبط

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، عباس عباس زاده دبیر بورد آموزش پرستاری، طی مصاحبه‌ای درخصوص بالینى سازى آموزش و رفع فاصله آموزش و بالین در پرستارى با استفاده از ظرفیت و توان بیمارستان‌های واجد شرایط در کشور و مزایای این روش آموزش توضیحاتى ارائه داد. متن این مصاحبه به شرح زیر است: 

نظر شما در مورد آیین نامه توسعه همکاری بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی با دانشکده‌های پرستاری و مامایی در آموزش دانشجویان پرستاری چیست؟

ارتقا و پیشرفت در رشته‌های علوم پزشکی و ازجمله پرستارى ضرورتی انکار ناپذیر است. نیاز مردم به مراقبت‌هاى پرستاری به دلیل تغییر الگوی بیماری‌ها و نیازهای سلامت، پیشرفت دانش پزشکی و مراقبت از سلامت تغییر کرده و این می‌طلبد که آموزش پرستاری هم به روز شده و محتوا و روش‌های آن متحول شود. بر اساس دیدگاه متخصصین، تحول در رشته پرستاری باید متوجه افزایش مهارت‌های دانشجویان، اعم از مهارت‌های شناختی و استدلال بالینی، برقراری ارتباط با مددجویان، ارائه خدمات، کار با دستگاه ها و تجهیزات، ارتباط بین رشته ای ؛ مراقبت‌هاى جامعه محور و کار تیمی، باشد.

برای دستیابی به چنین مهارت‌هایی آموزش پرستاری باید علاوه بر کلاس و آزمایشگاه در محیط واقعی و در ارتباط با انسان‌ها اعم از سالم و بیمار، زن و مرد کودک و بزرگسال اتفاق بیفتد. بیمارستان آموزشی نیز یکی از مهم‌ترین جاهایی است که این تعامل و آموزش با رویکرد تخصصى بالینى می‌تواند در آن اتفاق بیفتد و در همه مراکز آموزش پرستاری در دنیا بخش مهمی از آموزش دانشجویان پرستاری در عرصه و در بیمارستان اتفاق می‌افتد.

دانشکده‌های پرستاری با همه پیشرفت‌هایی که از لحاظ کمی و کیفی در سال های اخیر به دست آورده اند، اما حضور معنی دار و موثرشان در عرصه های بالینی متناسب با رسالت وظایف فارغ التحصیلان آنها کم است. آیین نامه «توسعه همکاری بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی با دانشکده های پرستاری و مامایی در آموزش دانشجویان پرستاری»،  در واقع یک ابزار خوب برای دستیابی به این تحول و معنی دار کردن حضور دانشکده‌هاى پرستاری در عرصه بالینی و بالینی تر شدن آموزش‌ها است. حتی اگر هدف افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو برای دانشکده‌ای مطرح نباشد، با استفاده از این آیین نامه می‌تواند به آموزش دانشجوی پرستاری و متعهد شدن مراکز آموزشی درمانی به پذیرش مسئولیت همکاری با دانشکده پرستاری در آموزش دانشجوی پرستاری بپردازد.

با این مقدمه به همه اساتید، دانشجویان و همکاران عزیز این اطمینان را می‌دهم که آیین نامه توسعه همکاری بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی که با همکاری اعضای بورد پرستاری، اکثریت روسای دانشکده‌های پرستاری، معاونت پرستاری، سازمان نظام پرستاری و انجمن‌های علمی تدوین و ابلاغ شده و در جلسات بعدی که اخیراً تشکیل شده باز هم مورد وثوق همه نهادهای پرستاری است، نه تنها تهدیدی برای آموزش آکادمیک پرستاری نیست بلکه چنانچه دانشکده‌ها به خوبی از آن استفاده کنند ابزار بسیار خوبی برای افزایش قدرت و حضور دانشکده و ارتقای کیفیت آموزش بالینی پرستاری و برطرف کردن بسیارى از مشکلات دانشجویان پرستارى در بالین و بیمارستان‌ها است.

نظر شما در مورد تربیت پرستار بیمارستانی چیست؟

واقعا نمیدانم این واژه را چه کسى به افکار و اذهان جامعه تزریق کرده است.  «پرستار بیمارستانی» یک واژه خاص است که فقط تبلیغ مى‌شود درحالیکه مبنا و پایه و اساس ندارد و درآیین نامه تنظیم شده در اصفهان و هیچکدام از مکاتبات معاونت محترم آموزشى وزارت به دانشگاهها وجود ندارد و هیچگاه چنین مطلبى مورد موافقت هیچ نهاد آموزشی در وزارت بهداشت نیست و هیچگاه در پرستاری کشور ما مطرح نبوده و نیست. طبعاً هیات بورد پرستاری هم با چنین موضوعی و چنین درخواستی تا کنون روبرو نشده و به دلیل اینکه این نوع تربیت پرستار را که معدود نقاط دنیا وجود دارد؛به صلاح نمی‌داند، در صورت وجود چنین درخواستی مخالفت خواهد کرد. اما تا به امروز چنین موضوعی در پرستاری مطرح شده است.

ظاهراً بعضی از همکاران از آیین نامه همکاری دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها چنین برداشتی کرده‌اند که قطعاً  چنین برداشتی صحیح نیست.

نظر شما درباره افزایش ظرفیت رشته پرستاری چیست؟

مسلماً در رشته پرستاری برای کار در بیمارستان که در بخش‌هاى زیادى از کشور کمبود جدی وجود دارد واقعا افزایش ظرفیت ضرورى است. این درحالی است که نقش پرستار بر اساس برنامه ششم توسعه و سایر برنامه‌ها از قبیل مراکز مراقبت در منزل و امثال آن توسعه خواهد یافت و عرصه کار پرستار منحصر به بیمارستان نیست. در مجموع کشور هم در مقایسه با کف استانداردهاى نسبت پرستار به جمعیت؛ کمبود زیادی وجود دارد.

اما به نظر من مسئولین دانشگاه‌ها و دانشکده‌های پرستاری باید در تعامل با معاونت‌های پرستاری و درمان در دانشگاه‌های مختلف بر اساس نیاز، افزایش ظرفیت منطقی را ایجاد کنند که ضمن حفظ استانداردهای آموزشی نیاز جامعه به پرستار هم با رویکرد بالینى و هم با رویکرد پرستارى جامعه‌نگرتوسط آنان برطرف شود.

البته به‌ کارگیری فارغ التحصیلان هم باید دغدغه ما باشد که خوشبختانه همه ظرفیت‌هایی که با استفاده از آیین نامه اصفهان با رویکرد بالینى اضافه می‌شود بر اساس همان تا حدود زیادى از بکارگیری آنان اطمینان حاصل می‌شود اما من تصور می‌کنم دانشگاه‌ها و استان‌های مختلف کشور از لحاظ نیاز به افزایش ظرفیت متفاوتند. در مجموع به نظر من چون افزایش ظرفیت به درخواست دانشکده‌های پرستاری و با استفاده از این آیین نامه و از طریق قانونی یعنی کنکور سراسری صورت می‌گیرد، قانونی و قابل قبول است و به روند تخصصى سازى پرستارى هم کمک بزرگى مى‌کند. 

نظر شما در باره کیفیت آموزش پرستاری در کشور چیست؟

روند رو به رشد کیفیت آموزش پرستاری که از بعد از انقلاب و با تلاش پیشکسوتان شروع شده در سال‌های اخیر افزایش سرعت چشمگیری به دست آورده است. بطوری که در حال حاضر کمتر رشته‌ای چنین شرایطی را دارد. از جمله اینکه: 12 رشته کارشناسی ارشد وجود دارد که صرفاً پرستاران در آن ادامه تحصیل می دهند، بیش از 190 دانشکده در کشور آموزش پرستاری را عهده‌دار هستند که همه آن‌ها توسط هیات بورد ارزشیابی می شوند.

علاوه بر این کارشناسان پرستاری می‌توانند در چندین رشته دیگر نیز در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهند. بالاترین مقطع تحصیل یعنی مقطع دکترا در پرستاری فعالانه دایر است. هرم هیات علمی در این رشته ترمیم شده و تعداد قابل توجهی از مدرسین در مرتبه استاد و دانشیار وجود دارد. اغلب برنامه‌های آموزشی در رشته مقاطع پرستاری بازنگری و بروز رسانی شده. تعامل بین المللی خوبی بین دانشکده‌های پرستاری داخل و خارج انجام شده است. دستاوردهای پژوهشی در رشته پرستاری قابل افتخار و عرضه است. سطح نمره ورودی داوطلبان ورود به رشته پرستاری افزایش پیدا کرده است و همه این پیشرفت‌ها و سایر پیشرفت‌هایی را که در این فرصت کم نمی‌توان برشمرد، برای همکاران و بویژه دانشجویان پرستاری می‌تواند بسیار امید بخش باشد.

بنابریان بنده به دانشجویان و همکاران عزیزم این اطمینان را می‌دهم که راه رشد رشته پرستاری که سال‌ها است توسط اساتید پیشکسوت شروع شده با سرعت هرچه بیشتر طی می‌شود و اخیرا با برنامه‌هاى خوب حوزه  معاونت آموزش وزارت متبوع نظیر صدوربخشنامه جذب هیات علمى بالینى ؛ ایجاد گرایشات شبه DNP در دوره دکترا؛ تعریف دوره‌هاى مهارتى براى تربیت پرستاران پرکتیشنر و... نشان‌ دهنده وجود دغدغه مندى مسئولین وزارت بهداشت براى ارتقا اثربخشى و کارآمدى فارغ التحصیلان پرستارى درمقاطع تحصیلى مختلف است که یکى ازمهمترین مقاطع مقطع کارشناسى است که با توجه به آیین نامه اصفهان امید مى‌رود بسیارى از مشکلات دانشجویان ما در بیمارستان‌ها و بالین ازبین برود و مهارت وتوانمندى عملى آنها را متناسب با دانش تئورى آنها افزایش دهد.

بنابراین نه تنها دلیلی برای نگرانی و ایجاد فضای یاس و نا امیدی وجود ندارد  بلکه به دانشجویان توصیه مى کنم یکبار هم که شده آیین نامه مذکور را مطالعه کنند ببینند چقدر به دغدغه‌هاى دانشجویان پاسخ مثبت داده شده است. البته جالب این است که مطالب مایوس کننده که گاهی شنیده می شود، عموما توسط کسانی مطرح می‌شود که در آموزش دانشجو بویژه درحوزه دانشجویان کارشناسی پرستاری دخالتی ندارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول