حسن خودروان امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار داشت: در سایه آموزههای انحرافی و التقاطی برگرفته از دیدگاههای گنوسی، کلبی، رهبانیت مسیحی و تفکرات صوفیانه، امروز به زعم بیشتر برخی شیعیان در خصوص سبک زندگی امامان معصوم(ع)، نادرست و توأم با باورهای عوامانه و بعضاً متضاد با عقل و منطق است.
وی، ریاضت، خودآزاری، ترک دنیا، دوری از لذتها، نان و نمک خوردنها، کمخوابیها، شلختگیها و بینظمیها را تقریباً نتیجه آموزههای انحرافی دانست و افزود: بدبختیها، فقر و نداریها، همواره در رنج و عذاب بودنها، پرهیز از شادی و خوشحالیها از دیگر نتایج و خروجی برخی از این آموزههای انحرافی است.
دانشآموخته دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: آیا واقعاً امامان حکیم و مدبر که شاهبیت تمام آموزههای ایشان، «تفکر و تعقل» بوده و به تأسی از آیات الهی، همواره پیروان خود را به سؤال و پرسشگری، خرد و اندیشهورزی، تیزی و زیرکی، شجاعت و نترسی، کوشش و تلاشگری و کار و اشتغال واداشتهاند، میتوانستند نعوذبالله خودشان سمبل تنبلی و تنپروری و حامل هر رنج و شری باشند؟
خودروان اضافه کرد: آیا میتوان بر اثر همین آموزههای اشتباه تمام بیعقلیها، بیتدبیریها، غم و غصهها، بیعرضگیها، کمکاریها، خوب زندگی نکردنها را به حساب شانس، قسمت، امتحان الهی و همرنگی با ائمهاطهار(ع) دانست؟
وی خاطرنشان کرد: بر اساس بسیاری از آیات قرآن کریم همانند آیه 77 سوره قصص (وَلَا تَنْسَ نَصِیبَکَ مِنَ الدُّنْیَا) و مطابق معارف اصیل اهلبیت(ع) به ویژه آموزههای رسیده از امام صادق(ع)، اتفاقاً هیچکدام از پیامبران و امامان معصوم(ع)، اهل ریاضت، رهبانیت و تنبلی نبوده و از دنیا و زندگی در آن هم غافل نبودهاند.
این استاد دانشگاه بیان کرد: امام صادق(ع) با نگاه «الدنیا مزرعهالاخره» به دنیا توجه داشته و همیشه با تدبیر و درایت، معیشت خود را مدیریت کرده و بدون اینکه سربار کسی بشوند، با زحمت و دست رنج خود، به قول امروزیها حسابی پول حلال درآورده و خوب و شاد زندگی کردهاند.
خودروان مطرح کرد: برخلاف آموزههای انحرافی برگرفته از مکاتب یهودی و مسیحی، قاطبه ائمهاطهار(ع) به ویژه امام صادق(ع) همیشه شیکپوش، خانواده دوست، شاد و خوشحال، مهربان و بخشنده، آرام و باوقار و دارای زندگی عاقلانه، عاشقانه، هوشمندانه و توسعه مدارانه، توأم با امکانات مادی ومعنوی بودهاند.
وی تشریح کرد: البته زهد به معنای وابستگی خارج از حد ضرورت و احساس تعلق قلبی مفرط به امور مادی نداشتن، بحث دیگری است که بیشتر پیامبران و امامان حکیم در عین وسعت معاش، زاهد هم بودهاند که اینجا منافی مدعای ما نبوده و تحلیل آن، فرصت دیگری را میطلبد.
این استاد دانشگاه اظهار امیدوای کرد که تمام ما به فرموده امام صادق(ع) مایه زینت اهلبیت(ع) باشیم نه اینکه مایه شرمساری آنان باشیم.
انتهای پیام/ذ