اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه مطرح کرد

طاق‌بستان دومین اثر ملی کرمانشاه در انتظار ثبت جهانی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: طاق‌‌بستان یکی از آثار مهم استان و به نوعی شناسنامه کرمانشاه در انتظار ثبت‌ جهانی است.

طاق‌بستان دومین اثر ملی کرمانشاه در انتظار ثبت جهانی

جلیل بالایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار داشت: طاق‌‌بستان یکی از آثار مهم استان و به نوعی شناسنامه کرمانشاه محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه طاق‌بستان دومین اثر ملی این استان در انتظار ثبت جهانی است، گفت: طی سال‌های اخیر پرونده این آثار تاریخی برای ثبت‌جهانی آماده شده و پیگیر آن هستیم.

وی آزادسازی حریم و ساماندهی محوطه این آثار تاریخی را برای ثبت جهانی آن الزامی دانست و اضافه کرد: ساماندهی عرصه و آزادسازی حریم این آثار تاریخی از 10 سال پیش شروع شده است.

بالایی به خریداری سه ملک برای توسعه این مجموعه اشاره و بیان کرد: سال 94 یک ملک و سال گذشته 2 ملک در مجموع به ارزش 80 میلیارد ریال خریداری و به مجموعه اضافه شده که به عنوان یک فرصت برای بازگشت به حالت طبیعی، زهکشی آب استخر و همچنین در قالب گردشگری و صنایع دستی استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: ساماندهی طاق‌بستان در بخش تخصصی، باستان‌شناسی و معماری نیازمند کار و دقت است، از این رو تشکیل شورای راهبردی طاق‌بستان راه‌کار خوبی برای تعیین اولویت و اجرای مرحله ساماندهی در این مجموعه تاریخی است.

به گفته این مسؤول، نصب درب ورودی به‌صورت المان، ساماندهی گیت‌های ورودی در شان مجموعه، ایجاد موزه سنگ در ورودی طاق‌بستان، جانمایی و نصب مبلمان متناسب با این بافت و محوطه تاریخی در دستور کار امسال اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است.

بالایی خاطرنشان کرد: اجتماعی کردن محوطه تاریخی طاق‌بستان، ایجاد دهکده صنایع دستی با اولویت ایجاد اشتغال برای ساکنان حاشیه این اثر تاریخی از دیگر راه‌کارهای شورای راهبردی طاق‌بستان است.

انتهای پیام/ج/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول