اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بی‌مهری میراث فرهنگی به موزه ادب و عرفان اهر/ تعطیلی موزه ادب و عرفان به 5 سال رسید

بقعه شیخ شهاب الدین اهری و موزه ادب و عرفان اهر، این اثر فاخر تاریخی در زلزله سال 91 ارسباران آسیب دید و به همین دلیل بنا به تشخیص اداره کل میراث فرهنگی تعطیل شد و تاکنون با وجود اینکه در آستانه پنجمین سالگرد زلزله ارسباران قرار داریم، مرمت و بازسازی آن به اتمام نرسیده و گردشگران داخلی و خارجی از دیدن این بنای ارزشمند محروم شده‌اند.

بی‌مهری میراث فرهنگی به موزه ادب و عرفان اهر/ تعطیلی موزه ادب و عرفان به 5 سال رسید

 فرماندار اهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهر از اختصاص مبلغ  2 میلیارد ریال برای مرمت و بازسازی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری که در زلزله سال 91 آسیب دیده بود خبر داد و اظهار امیدواری کرد: با اختصاص اعتبارات بیشتر بتوانیم مرمت این اثر مهم تاریخی را به اتمام برسانیم.

سید محمد عابدی گفت: در این راستا پیگیری‌های لازم در جهت تسریع در اجرای این پروژه آغاز شده که امیدواریم این اثر ویژه تاریخی با تزریق اعتبارات لازم تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: با توجه به اینکه محور تبریز اهر - ارسباران یکی از محورهای گردشگری تبریز 2018 انتخاب شده، امید است با تسریع در اتمام این پروژه شاهد فعالیت مجدد این مجموعه و راه‌اندازی موزه ادب و عرفان در محل این بقعه باشیم.

اظهار تاسف از کندی عملیات اجرایی مرمت بقعه انتقاد از میراث فرهنگی در عدم تخصیص اعتبار
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی نیز مرمت بقعه و بازگشایی مجدد موزه ادب و عرفان در این بقعه را یکی از خواسته‌های مردم و مسؤولان ذکر کرد و از اداره کل میراث خواست اختصاص اعتبار و تسریع در مرمت این پروژه را در اولویت کاری خود قرار دهد.

بیت‌الله عبداللهی با اظهار تاسف از کندی عملیات اجرایی مرمت بقعه تاکید کرد: به جهت محدودیت فصل کاری و با توجه به اینکه در آستانه تبریز 2018 قرار گرفته‌ایم، باید در اجرای این پروژه که سالانه هزاران نفر از این اثر بی‌نظیر و نماد منطقه بازدید می‌کنند، تسریع شود.

این نماینده مجلس با اشاره به تعدد آثار تاریخی و جاذبه ارزشمند طبیعی در این شهرستان، برنامه‌ریزی لازم برای رونق صنعت گردشگری از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط را خواستار شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری اهر نیز از آغاز مرمت این پروژه در قالب چهار قسمت برای تسریع در اتمام آن خبر داد.

حسن باقرپور، کندی عملیات اجرایی را در این پروژه کمبود اعتبار و طولانی شدن عملیات مطالعاتی از سوی دانشگاه هنر اسلامی برشمرد.

وی گفت: خوشبختانه پیگیری‌های لازم نتیجه داده و از محل تملک دارایی‌ها، 2 میلیارد ریال اعتبار اولیه در سال‌جاری اختصاص یافته که امیدواریم امسال از دیگر ردیف‌ها نیز برای تسریع در اتمام پروژه مبلغی به این اعتبار اضافه شود.

این مقام مسؤول، پیشرفت فیزیکی مرمت این اثر تاریخی را 35 درصد اعلام کرد.

جعفر خضوعی، پژوهشگر تاریخی و فرهنگی نیز در گفت‌وگو با فارس گفت: مجموعه فرهنگی -تاریخی شیخ شهاب‌الدین اهری که موزه ادب و عرفان کشور نیز در آن مجموعه واقع شده، یکی از جاذبه‌های تاریخی اهر در استان آذربایجان‌شرقی است که در جنوب شهرستان اهر واقع شده است. این بنا خانقاه و مدفن شیخ‌شهاب‌الدین، عارف قرن هفتم هجری قمری است، مقبره و موزه ادب و عرفان در داخل این مجموعه واقع شده است.

وی افزود: این مجموعه در دوره صفویه و به احتمال زیاد در روزگار شاه عباس اول بر مزار شیخ شهاب‌الدین اهری، در شهر اهر ساخته شده اما آثاری از دوره‌های قبل (دوره ایلخانی) در آن وجود دارد شامل قسمت‌های مختلفی چون خانقاه، چینی‌خانه‌ها، صحن، ایوانی بلند، مناره‌ها و غرفه‌های متعدد است همچنین در این بنا از الحاقات دوره صفوی (کاشی‌کاری ایوان‌ها) به چشم می‌خورد.

حسین دوستی، پژوهشگر و ارسباران‌شناس اهری نیز به تعطیلی این موزه اشاره کرد و گفت: موزه زیبای «ادب و عرفان» در جوار مزار شیخ شهاب‌الدین اهری در سال 1374 شمسی در تالار اصلی بنای تاریخی بقعه شیخ‌شهاب‌الدین اهری تاسیس شد و بخشی از آثار فرهنگی مربوط به ادب و عرفان کشور و آذربایجان در آن گردآوری شده بود که متاسفانه هم اکنون این موزه تعطیل بوده و مسافران، گردشگران و علاقه‌مندان تاریخ و فرهنگ منطقه منتظر اتمام مرمت و بازگشایی مجدد آن هستند.

وی یادآور شد: موزه ادب و عرفان از موزه‌های تخصصی ایران در نوع خود محسوب می‌شود و از این حیث برای محققان این عرصه بدیع و در نوع خود جالب و دیدنی است. در این موزه آثار ادبی و عرفانی جالبی از دوره‌های تاریخی صفوی تا قاجاریه گردآوری و برای بازدید عرضه شده است.

گزارش فارس حاکی است، این اثر فاخر و ارزشمند تاریخی در زلزله سال 91 ارسباران آسیب دید و به همین جهت موزه ادب و عرفان بنا به تشخیص اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری جمع‌آوری شد و تاکنون با وجود اینکه در آستانه پنجمین سالگرد زلزله ارسباران قرار داریم اما مرمت و بازسازی این اثر تاریخی به اتمام نرسیده و گردشگران داخلی و خارجی از دیدن این بنای ارزشمند که سالانه پذیرای هزاران نفر است، محروم شده‌اند.

گزارش از: حسن بالاگر

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول