اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

گزارش فارس از اظهارات ضد و نقیض مسؤولان از آمار طلاق در کردکوی

«فقر اقتصادی»، «بیکاری» و «عدم شناخت زوجین» علل اصلی طلاق در کردکوی/ انکار گره‎گشای آسیب‎های اجتماعی نیست

رئیس دادگستری کردکوی مسائل اقتصادی و عدم شناخت کافی زوجین را مهم‎ترین انگیزه طلاق در کردکوی برشمرد و گفت: بیکاری، اعتیاد، خیانت و سوء‎ظن از سوی زوج یا زوجه، ازدواج در سن پایین از دیگر عوامل بروز طلاق در کردکوی است.

«فقر اقتصادی»، «بیکاری» و «عدم شناخت زوجین» علل اصلی طلاق در کردکوی/ انکار گره‎گشای آسیب‎های اجتماعی نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از کردکوی، خانواده یک نهاد اجتماعی، اخلاقی و از بنیادی‎ترین نهاد اثرگذار در رشد و بالندگی افراد است که بقاء، حفظ ثبات و پایداری آن نه تنها بر اساس مبانی ارزش‎های دینی و ملی، بلکه براساس آموزه‎های علوم مختلف روانشناسی، جامعه‎شناسی و ... از اهمیت به‎سزایی برخوردار است.

با این وجود  زلزله خاموش طلاق با رشد روزافزون در جامعه موجب از هم‎پاشیدگی بنیان خانواده‎ها شده است طوری که در پنج سال اخیر، آمار کلی بیانگر 1.5 برابر شدن سرعت افزایش طلاق‎ها در مقایسه با ازدواج‎هاست.

 

در جامعه امروز قبح طلاق شکسته شده و دیگر واژه طلاق مایه ننگ و بی‌حرمتی خانواده‌ها نیست و تنها چیزی که برای زوجین معنا پیدا می‎کند کلمه غیر‌قابل تحمل‎بودن است، از این رو به‎راحتی و در کمترین زمان خط بطلان بر زندگی خود می‎کشند.

در حالی که مسؤولان استانی اعتقاد دارند آمار طلاق در شهرستان کردکوی نگران‎کننده است و وضعیت مطلوبی در انتظار غرب استان گلستان از جمله شهرستان کردکوی نیست و هر ساله آهنگ رشد طلاق در کردکوی سیر صعودی به خود می‎گیرد اما مسوولان شهرستانی معتقد هستند آمار اعلام‎شده در خصوص وضعیت طلاق در کردکوی موضوعیت ندارد و قریب به نیمی از آمارهای اعلام‎شده بومی نیست.

این مسأله تا جایی رسیده که مدیرکل امور اجتماعی استانداری گلستان در جلسه کارگروه اجتماعی شهرستان کردکوی نسبت به افزایش آمارهای طلاق، خودکشی و حاشیه‎نشینی در کردکوی هشدار داد و گفت: بهزیستی باید اقدامات فوق‎العاده‎ای برای پیشگیری، کاهش و مقابله با طلاق در نظر بگیرد، در حالی که 707 ازدواج در کردکوی ثبت شده است اما میزان طلاق ثبت شده به 315 مورد رسیده که این آمار نگران‎کننده است.

اظهارات ضد و نقیض و اعلام وضعیت نامطلوب شهرستان کردکوی در مسأله طلاق که به‎طور مداوم توسط مسؤولان استانی مطرح می‎شود ما را بر آن داشت که به ‎بررسی این معضل اجتماعی آسیب‎زا که علاوه‎بر فروپاشی بنیان خانواده تاثیرات منفی بسیاری برای جامعه به همراه دارد، بپردازیم.

* غرب گلستان در مسأله آسیب‎های اجتماعی نیازمند نگاه ویژه مسوولان است

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان در این باره در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در کردکوی، گفت: مسؤولان در مسأله آسیب‎های اجتماعی باید به غرب استان گلستان توجه و نگاه ویژه‎ای داشته باشند.

وی در خصوص موضع مسوولان شهرستان کردکوی مبنی بر اینکه همه طلاق‎های ثبت‎شده متعلق به کردکوی نیست، اذعان کرد: فرماندار کردکوی اعتقاد دارند همه آمار ثبت‎شده مربوط به طلاق متعلق به کردکوی نیست و بخشی مربوط به شهرستان‎های اطراف است، ممکن است همینطور باشد، از این رو خواستار شناسایی و احصاء دقیق آمار طلاق در کردکوی شده‎ایم.عبدالرضا چراغلی با بیان اینکه شهرستان‎های کردکوی و بندرگز در بحث ازدواج و طلاق آمارهای رضایت‎بخش و مطلوبی ندارند، اذعان کرد: این مسأله تا جایی رسیده که به جلسات استانی ما منتقل شده و درصدد شناسایی علل و عوامل اصلی این آسیب اجتماعی هستیم.

مدیرکل ثبت احوال گلستان نیز با اشاره به آمار ازدواج و طلاق در کردکوی، بیان کرد: در سال 1395، 707 مورد ازدواج و 315 مورد طلاق در کردکوی رخ داده است، همچنین میزان طلاق در سه ماهه نخست سال‎جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش 18.8 درصدی همراه بوده و از 69 مورد به 56 مورد کاهش یافته است.

حسن وفایی از افزایش 25 درصدی ازدواج طی سال‎جاری در کردکوی خبر داد و اذعان کرد: بیشترین ازدواج و طلاق در سال 1395 به گرگان اختصاص یافت و براساس نسبت ازدواج به طلاق شهرستان‎های بندرگز، مینودشت و کردکوی در آمار طلاق شاخص بودند که می‎توان گفت بخشی از طلاق‎های ثبت‎شده در کردکوی متعلق به سایر شهرستان‎ها است.

وی شهرستان کردکوی را بعد از بندرگز جزو شهرستان‎های پیرجمعیت دانست و اضافه کرد: میزان ولادت در کردکوی در سال‎جاری 248 مورد است که نسبت به مدت مشابه با رشد 6.9 درصدی همراه بوده است.

* آمارهای اعلام‎شده درباره آسیب‎های اجتماعی در کردکوی مستند باشد/ روند طلاق در کردکوی عادی است

اما فرماندار کردکوی اعتقاد دارد 47 درصد از طلاق‎های ثبت شده مربوط به این شهرستان نیست و متعلق به شهرستان‎های گرگان، بندرگز و بندرترکمن است.

مجتبی جمالی خاطرنشان کرد: پس از طرح این موضوعات ما آمارها و علل و عوامل طلاق در کردکوی را تحلیل و واکاوی کردیم تا بومی و غیربومی بودن آن مشخص شود.

وی متذکر شد: نمی‎توان، گفت همه چیز در کردکوی آرام و اوضاع مطلوب است اما نسبت به سایر شهرستان‎ها نیز وضعیت متفاوتی نداریم و روندی که طی می‎شود، عادی است.

فرماندار کردکوی تغییر نگاه‎ها، تاثیرات فرهنگ غیربومی، تهاجم فرهنگی دشمن، تضعیف موضوعات ارزشی، کم‎کاری نهادهای آموزشی و تربیتی، مسائل اقتصادی و اشتغال را از جمله علل افزایش طلاق برشمرد و تأکید کرد: در صورتی که در خصوص آسیب‎های اجتماعی شهرستان کردکوی آماری اعلام و یا مسأله‎ای عنوان می‎شود باید مستند باشد.

جمالی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه در حوزه پیشگیری از طلاق برای رفع معضل بیکاری در کردکوی چه اقدامی شده است، توضیح داد: اشتغال یک مشکل ملی است نه بومی، از این رو ما وظیفه تسهیل‎گری داریم و در این راستا نیز اقداماتی صورت رفته است.

* دستگاه‎های مسؤول در مهار طلاق فعال‎تر شوند

وی تأکید کرد: دستگاه‎های متولی و مسؤول در مهار طلاق باید بیشتر تلاش کنند.

رئیس دادگستری کردکوی نیز میزان درخواست طلاق طی سال 1395 در کردکوی را 247 مورد اعلام کرد و گفت: از این تعداد تمامی درخواست‎های طلاق به صدور رأی ختم نشد و کل حکم طلاق صادر شده در سال 1395، 217 مورد بوده است و با توجه به اینکه همه احکام صادر شده در روزهای آخر سال اجرایی نمی‎شود، می‎توان گفت در مجموع طی سال 1395، 170 مورد حکم طلاق به طور قطعی اجرا شده است.

حجت‎الاسلام سیدرضا سیدحسینی با اشاره به آمار اعلام‎شده از سوی دفتر ثبت طلاق، بیان کرد: این آمار با آمار دادگستری کردکوی تناقض دارد، از آنجایی که زوجین می‎توانند حکم طلاق را در هر دفترخانه‎ای به ثبت برسانند، همه طلاق‎های ثبت‎شده متعلق به کردکوی نیست.

*درصد طلاق نسبت به ازدواج در کردکوی بالاست/ اعلام وضعیت هشدار درباره طلاق در کردکوی مورد قبول ما نیست

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص وضعیت طلاق در کردکوی، تصریح کرد: بروز کم آسیب‎های اجتماعی نیز زیاد است، می‎توان گفت در حال حاضر شهرستان کردکوی در مسأله طلاق وضعیت نرمال ندارد و درصد طلاق نسبت به ازدواج صورت‎گرفته بالاست، در عین حال اینکه رتبه نخست طلاق را از آنِ کردکوی بدانند و یا وضعیت کردکوی را در این باره نگران‎کننده و هشداری اعلام کنند نیز مورد قبول ما نیست، چراکه سنجش آنها براساس آمار گرفته‎شده از دفتر طلاق است حال آنکه آمار دقیق باید از دادگستری گرفته شود.

رئیس دادگستری کردکوی متذکر شد: در مجموع ورودی طلاق در کردکوی طی سال 1395 نسبت به سال 1394، افزایش داشته و از 234 مورد به 247 مورد رسیده است، و حکم طلاق نیز در سال 1395 با رشد 10 الی 20 درصدی همراه بوده است.

سیدحسینی ورودی طلاق در سه ماهه نخست سال‎جاری را 57 مورد و حکم طلاق صادر شده را 48 مورد اعلام کرد و افزود: میزان ورودی و حکم طلاق صادر شده در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 82 و 35 مورد بوده و در صورتی که این روند تداوم یابد کردکوی در سال‎جاری کاهش طلاق را تجربه می‎کند.

وی مسائل اقتصادی و عدم شناخت کافی زوجین را مهم‎ترین انگیزه طلاق در کردکوی برشمرد و یادآور شد: بعد از این دو عامل، بیکاری، اعتیاد، خیانت و سوء‎ظن از سوی زوج یا زوجه، ازدواج در سن پایین از دیگر عوامل طلاق در کردکوی است.

رئیس دادگستری کردکوی با بیان اینکه دو مرکز مشاوره زیر نظر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و بهزیستی در کردکوی فعالیت دارند، بر ضرورت مشاوره قبل از ازدواج تأکید کرد و افزود: عدم شناخت کافی زوجین بیشترین درصد طلاق را به خود اختصاص داده است که با توجه به این مسأله لازم است از ازدواج‎های اجباری و بدون‎تحقیق پرهیز شود و جوانان با شناخت کامل شریک زندگی خود را انتخاب کنند.

سیدحسینی با بیان اینکه باید اقدامات پیشگیرانه و کار فرهنگی برای جلوگیری از طلاق افزایش یابد، ابراز کرد: باید دستگاه‎های دیگر در کنار قوه قضاییه به میدان بیایند و در راستای تغییر فرهنگ و شیوه‎های نادرست ازدواج تلاش کنند.

وی با تأکید بر تقویت مراکز مشاوره در کردکوی، مطرح کرد: از آنجایی که مردم کردکوی از لحاظ اقتصادی ضعیف هستند نهادهای حمایتی باید با حمایت از مراکز مشاوره فرصت مشاوره رایگان را در اختیار افرادی که توانمندی مالی ندارند قرار دهند، از طرفی مراکز مشاوره باید فعال و به‎روزتر باشند و صرفاً به ارائه گزارش اکتفا نکنند.

رئیس دادگستری کردکوی ادامه داد: یکی از عوامل مهم طلاق در کردکوی بیکاری است که لازم است مسؤولان شهرستانی در راستای تقویت کارخانه‎ها و مراکز تولیدی اقدام کنند، همچنین مراکز ترک اعتیاد تقویت شوند تا با بازگشت معتادان به زندگی از وقوع طلاق پیشگیری شود.

مسؤول دفتر نمایندگی ولی‎فقیه در سپاه کردکوی، با بیان اینکه بیکاری و فقر اقتصادی از عوامل اصلی طلاق در این شهرستان است، گفت: ضعف فرهنگی و اسلامی، ترویج شبکه‎های ماهواره‎ای و رسانه‎های مبتذل، زندگی اشرافی و تجمل‎گرایی از دیگر علل وقوع طلاق در جامعه است.

حجت‎الاسلام سیدمحمدعلی موسوی‎پارسایی ادامه داد: دشمن با استفاده از اینترنت و شبکه‎های مجازی گفتمان‎ها را در بین زوجین کاهش داده است تا از این راه بتواند به فروپاشی خانواده‎ها بپردازد و گسست زندگی را قطعی کند.

*تبدیل هجمه فرهنگی دشمن به قتل‎عام فرهنگی در سایه کم‎توجهی برخی مسؤولان

رئیس مجمع عالی بسیج کردکوی نیز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس، هجمه فرهنگی دشمن را از علل فراوانی طلاق دانست و بیان کرد: مقام معظم رهبری در دهه 70 نسبت به تهاجم فرهنگی دشمن هشدار داده بودند اما بی‎توجهی و بی‎تدبیری برخی مسؤولان هجمه فرهنگی دشمن را به قتل‌عام فرهنگی تبدیل کرده است.

 

عباسعلی رائیجی با بیان اینکه همکاری و همگامی تمام مسوولان  فرهنگی در سطح شهرستان، استان و کشور در کاهش آمار طلاق موثر است، گفت: برای کاهش طلاق باید آموزش‎ها و مشاوره‎های قبل از ازدواج جدی گرفته شود، نگاه جوانان به ازدواج عمقی باشد نه سطحی، تعیین مهریه متناسب با توان مالی باشد، مسائل اعتقادی و اسلامی در ازدواج مورد توجه باشد و جوانان باید با شناخت کامل ازدواج کنند.

وی فقدان اعتقادی، خیانت از سوی زوج یا زوجه، اعتیاد و مشکلات اقتصادی را مهم‎ترین علل فراوانی طلاق در کردکوی برشمرد و خاطرنشان کرد: افزایش آمار طلاق در کردکوی روشن و آشکار است و اینکه بخشی از آمار اعلام‎شده را متعلق به سایر شهرستان‎ها می‎دانند ممکن است اما باید گفت درصد آن بسیار کم است و بیشترین پرونده‎های طلاق مربوط به شهرستان کردکوی است.

رئیس مجمع عالی بسیج کردکوی با بیان اینکه اقدامات مسوولان به‎ویژه حوزه فرهنگی باید میدانی‎تر باشد و بیشتر لمس شود، ابراز کرد: در مسأله طلاق باید اقدامات ریشه‎ای در نظر گرفته شود و طرح‎های بومی ویژه شهرستان ارائه کنیم تا با اقدامات انجام‎شده منفورترین حلال خداوند کاهش یابد و زندگی جوانان پایدار همراه با اعتقادات اسلامی و سبک زندگی اسلامی باشد.

رائیجی بر ضرورت ترویج امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تأکید کرد و یادآور شد: اگرچه ستاد امر به معروف و نهی از منکر کردکوی فعالیت دارد اما انتظار داریم در این حوزه میدانی‎تر وارد شود و بیش از پیش فعال باشد.

به گزارش فارس، اگرچه مسوولان شهرستان کردکوی معتقدند وضعیت طلاق نسبت به ازدواج صورت‎گرفته روندی عادی ندارد و شرایط حاکم آرام و مطلوب نیست اما همچنان درباره رشد و میزان طلاق در کردکوی آمارهای متفاوتی بیان می‎شود.

با این اوصاف باید گفت با بررسی و نگاه سطحی به وضعیت جامعه به‎راحتی می‎توان شاهد رشد چراغ خاموش این معضل اجتماعی بود و نکته مهمی که مسؤولان باید به آن توجه کنند تلاش در راستای حل مشکلات اشتغال، رونق اقتصادی، حذف فرهنگ نادرست در ازدواج و ارائه راهکارهایی برای تقویت بنیان خانواده‎ است تا وضعیت موجود به مرز هشدار تبدیل نشود.

در واقع انجام اقدامات عملی و چاره‎اندیشی برای مقابله با آسیب‎های اجتماعی بهترین راهکار است و به طور قطع امروز مسوولان به‎ویژه نهادهای مسوول و متولی در مهار طلاق باید پاسخ بدهند در راستای کاهش این آسیب اجتماعی و رفع علل و فاکتورهای اصلی بروز طلاق چه اقداماتی انجام داده‎اند چرا که انکار و واکنش دفاعی نمی‎تواند گره‎گشا و حلال آسیب‎های اجتماعی به‎ویژه طلاق، این دشمن سرسخت بنیان خانواده باشد.

انتهای پیام/40/83018/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول