اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

حمله موشکی به کشتی پانامایی

خبرگزاری رویترز از بحرین گزارش داد یک نفت کش پانامایی در یک حمله موشکی در خلیج فارس به آتش کشیده شد.

حمله موشکی به کشتی پانامایی

رخدادهای 28 مرداد 63

چکیده:

  • نخست وزیر وزرای بهداری صنایع و فرهنگ و آموزش عالی را به مجلس معرفی کرد.

 

  • آیت الله موسوی اردبیلی: سفرا پایگاه مردمی جمهوری اسلامی ایران را در بین ملت ها بیش از پیش گسترش دهید.

 

  • وزیر راه: طرح های جدید برای جلوگیری از هواپیماربایی در کشور اجرا می شود.

 

  • طرح یک کودتای نظامی بر علیه صدام کشف شد.

 

  • نفت کش 50 هزار تن پانامایی در خلیج فارس هدف موشک هواپیمای ناشناس قرار گرفت.

 

سه وزیر دیگر به مجلس معرفی شدند

 آقای موسوی نخست وزیر با ارسال نامه ای به مجلس شورای اسلامی سه نفر را برای تصدی وزارتخانه های بهداری، صنایع، فرهنگ و آموزش عالی معرفی کرد.

در این نامه آمده است: بنا به اصل یکصد و سی و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران صورت اساسی برادرانی را که برای تصدی وزارتخانه های بهداری و صنایع و فرهنگ و آموزش عالی در نظر گرفته شده اند با توجه به موافقت مقام محترم ریاست جمهوری جهت اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی تقدیم می دارد: دکتر علیرضا مرندی وزارت بهداری، مهندس غلامرضا شافعی وزارت صنایع، دکتر ایرج فاضل وزارت فرهنگ و آموزش عالی.(1)

 

 دیدار سفرا با آیت الله موسوی اردبیلی

گروهی از سفرا و کارداران و سرکنسول های ایران در کشورهای آسیایی و اقیانوسیه با آیت الله موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور دیدار کردند.

آیت الله موسوی اردبیلی در این دیدار با اشاره به این نکته که مهمترین رسالت سفرا کارداران و  سرکنسول های جمهوری اسلامی در خارج از کشور تشریح و تبیین اهداف و سیاست های کشور و انقلاب اسلامی است گفت: آنچه که امروز بیش از هر چیز برای نظام جمهوری اسلامی اهمیت دارد شناساندن ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی کشورماست.

رئیس دیوان عالی کشور خطاب به سفرا و کارداران کشور در آسیا و اقیانوسیه گفت: تمام هم و کوشش شما باید مصروف این نکته شود که جهان بداند انقلاب اسلامی ایران یک نظام سیاسی و اجتماعی مستقلی است که نه به راست گرایش دارد و نه به چپ وی تاکید کرد سفرا باید پایگاه مردمی جمهوری اسلامی ایران را در بین ملت ها بیش از پیش گسترش دهند.(2)

 

بازدید وزیر راه از محور شهر کرد -ایذه

وزیر راه و ترابری هنگام بازدید از نحوه پیشرفت کار ساختمانی محور شهرکرد-ایذه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به هواپیماربایی های اخیر در خطوط هوایی کشورمان گفت: برای اطمینان از عدم هواپیماربایی در کشور باید دست به یک کنترل شدید بزنیم این گونه کنترل نیز در نهایت موجب ضایع شدن وقت و ناراحتی مسافرین خواهد شد لذا باید بین کنترل و ضایع شدن وقت مسافرین هواپیما یک حد تعادلی برقرار باشد تا باعث ناراحتی و ضایع شدن بیش از حد وقت مردم نشویم. وی تاکید کرد: طرح هایی در دست بررسی است و انشاالله با اجرای این طرح ها اقدامات موثری در این زمینه صورت می گیرد.(3)

 

کودتا علیه صدام خنثی شد

طرح یک کودتا که توسط گروهی از افسران نیروی هوایی و زمینی عراق در کرکوک و بغداد برنامه ریزی شده بود کشف و خنثی شد. بر اساس این گزارش گروهی از افسران مسلمان نیروی هوایی عراق در پایگاه کرکوک با همکاری گروهی دیگر از افسران نیروی زمینی قرار بود بر علیه صدام دست به یک کودتای نظامی بزنند. این افسران قصد داشتند با چند هواپیما کاخ صدام را در بغداد بمباران نمایند و به دنبال آن انقلابیون مسلمان مراکز حساس نظامی و اطلاعاتی را اشغال کنند اما این کودتا توسط رژیم صدام کشف شد و در این رابطه گروهی از افسران مسلمان نیروی هوایی و زمینی در کرکوک و بغداد بازداشت شدند.(4)

 

حمله موشکی به کشتی پانامایی

خبرگزاری رویترز از بحرین گزارش داد یک نفت کش پانامایی در یک حمله موشکی در خلیج فارس به آتش کشیده شد. این بیست و یکمین کشتی است که از اواخر فروردین ماه تا کنون در خلیج فارس مورد حملات موشکی قرار گرفته است. بر اساس این گزارش موشک ها به مخزن اصلی که حدود 50 هزار تن ظرفیت داشت اصابت کرده اما خدمه کشتی موفق به مهار حریق شدند. این نفتکش با محموله نفت خام از کویت راهی اروپای شمالی بوده است.(5)

منابع:

1. اطلاعات، 28 مرداد 63، ص 1
2. جمهوری اسلامی، 28 مرداد 63، ص 12
3. کیهان، 28 مرداد 63، ص 2
4. اطلاعات، 28 مرداد 63، ص 3
5. کیهان، 28 مرداد 63، ص 28

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول