اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

فارس گزارش می‌دهد

انتخاب شهردار نصف‌جهان در خانه آخر/ پایان روزهای پرحاشیه برای تداوم اصفهان زیبا

پس از بررسی‌های متعدد و انصراف‌های برخی گزینه‌های فرایند انتخاب شهردار اصفهان، این تصمیم به خانه آخر خود رسیده است.

انتخاب شهردار نصف‌جهان در خانه آخر/ پایان روزهای پرحاشیه برای تداوم اصفهان زیبا

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، یک ماه از بحث‌ها و تبادل نظرات میان منتخبان شورای اسلامی شهر اصفهان برای بررسی گزینه‌های شهرداری اصفهان می‌گذرد و شب گذشته بود که زمزمه معرفی شهردار جدید اصفهان به گوش رسید اما هنوز شهردار این کلان‌شهر معرفی نشده و این در حالی است که شهردار کلان‌شهرهایی همچون تهران، مشهد و شیراز معرفی شده‌اند.

پس از انصراف و کنارگذاشتن 3 گزینه و عدم رای آوری محمود حسینی از سوی منتخبان شورای شهر پنجم و باقی ماندن 4 نفر در جمع 8 گزینه نهایی تصدی شهرداری، بر اساس اعلام فتح‌اله معین رئیس موقت شورای شهر پنجم، شهردار اصفهان باید نهایتاً تا دیروز یکشنبه (29 مرداد ماه) معرفی می‌شد اما پس از جلسه شب گذشته مشخص شد که هنوز منتخبان شورای اسلامی شهر اصفهان میان 2 گزینه باقی مانده به اجماع نرسیده‌اند و بررسی دقیق پرونده کاری و برنامه قدرت الله نوروزی و مهدی ابطحی را تا روز سه‌شنبه ادامه خواهند داد.

رئیس موقت شورای پنجم شهر اصفهان در ابتدای روند انتخاب شهردار برای شهر اصفهان اظهار کرده بود: در شورای شهر پنجم بنا بر این شد که افراد با اطلاعات و ارتباطاتی که دارند افراد واجد شرایط برای تصدی کرسی شهردار اصفهان را معرفی کنند که در قدم اول 52 نفر معرفی شده در جلسات روزهای اخیر مورد بررسی قرار گرفتند و تعدادی از آن‌ها به دلیل عدم وجود شرایط لازم از لیست کنار گذاشته شدند؛ پس از آن 26 نفر انتخاب شدند که با بررسی مجدد و با رأی‌گیری به 15 نفر رسیدیم.

معین با بیان این که شاید برخی از نامزدهای تعیین شده برای تصدی کرسی شهرداری اصفهان به دلیل تغییرات در کابینه نتوانند به اصفهان بیایند، تاکید کرده بود که اعلام آمادگی افراد برای حضور در اصفهان مشخص خواهد شد و پس از آن بود که با رأی‌گیری شورا به8 گزینه نهایی رسید.

رئیس موقت شورای پنجم شهر اصفهان در خصوص اولویت‌های شورای شهر پنجم برای تعیین شهردار هم کارایی و سابقه قابل استناد را بیشتر مورد توجه دانسته تا مشی اصلاح‌طلبی و به این موضوع اشاره داشته که تعدادی ا نفرات لیست 15 نفره اعلام شده اصلاح‌طلب محسوب نمی‌شدند.

*آغاز واکنش‌ها به روند انتخاب شهردار اصفهان

سابقه درخشان یکی از معیارهایی است که نه تنها برای سکان‌داری شهرداری بلکه برای تصدی کلیه مسؤولیت‌ها ضروری است که این موضوع در شهرداری‌ها بیشتر از هر جای دیگری اهمیت دارد چراکه سرنوشت مستقیم شهروندان یک شهر در دست این نهاد است و سکان‌داری آن باید بر عهده شخصی با سابقه روشن گذاشته شود.

حجت‌الاسلام احمد سالک کاشانی رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا استان اصفهان به عنوان اولین واکنش‌ها نسبت به روند انتخاب شهردار اصفهان گفت: اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا در انتخاب شهرداران با دقت و بر اساس ملاک و معیارها پیش بروند؛ باید شهردارانی انتخاب شوند که اولاً سابقه خوبی داشته باشد، در قوه قضائیه محکومیت نداشته باشد و محبوب مردم باشد.

وی بر این موضوع تاکید می‌کند که منتخبان شورای اسلامی شهر اصفهان باید حتماً روی سوابقی کسی که می‌خواهند به عنوان شهردار انتخاب کنند دقت کرده و استعلام کنند تا اگر شائبه‌ای از حیث مالی، اخلاقی و محکومیت‌های قضایی در ارتباط با او بود، شورای شهر از انتخاب او پرهیز کند.

نماینده مردم اصفهان در بخش‌هایی از گفت‌وگوی خود با فارس موضوع عدم سوسابقه را یک مساله جدی دانست و گفت: به منتخبان شورای اسلامی شهر اصفهان هشدار می‌دهم که از انتخاب شهرداری که سابقه قضایی، فساد مالی و حتی مسائل ابتدایی آن را دارد به شدت پرهیز کنند چراکه اگر مردم بعد از انتخاب چنین شهرداری متوجه سابقه‌دار بودن او شوند، از شورای اسلامی شهر مطالبه می‌کنند و شورای شهر نیز باید در این زمینه پاسخگو باشد.

*واکنش معین به اظهارات نماینده مردم اصفهان در مجلس

این اظهار نظر پس از تحولات هفته گذشته روند انتخاب شهردار و بعد از این بود که علی جوادی شهردار اسبق اصفهان در دوره اصلاحات و معاون فعلی وزیر کشاورزی، حجت‌الله میرزایی معاون  امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مهدی جمالی‌نژاد شهردار فعلی اصفهان از جمله گزینه‌های مطرح دوره پنجم شورای اسلامی شهر اصفهان برای انتخاب شهردار بودند که انصراف دادند.

در ادامه و به وسیله گفت‌وگوی منتشر شده در یکی از رسانه‌های غیرفعال اصفهان با گرایش سیاسی خاص که در روزهای اخیر قصد دارد با کنار زدن رسانه‌های پرمخاطب، انحصار انتشار اخبار منتخبان مردم اصفهان را در اختیار بگیرد، فتح‌اله معین رئیس موقت منتخبین شورای اسلامی شهر اصفهان به اظهارات حجت الاسلام سالک واکنش نشان داد و تصریح کرد: با مراجعه به مراجع رسمی در خصوص ۸ گزینه نهایی شورای شهر اصفهان سئوال شد که طبق اعلام این مراجع رسمی و قانونی، هیچ یک از ۸ گزینه نهایی و در نتیجه ۴ گزینه‌ای که از بین این هشت نفر انتخاب شدند، سوءسابقه و محکومیتی نداشته و منع قانونی برای انتخاب آن‌ها به عنوان شهردار اصفهان وجود ندارد.

* انصراف‌ گزینه‌های فرایند انتخاب شهردار اصفهان

فرآیند انتخاب شهردار اصفهان ادامه یافت و پس از این که نامزدها یکی پس از دیگری از ادامه حضور انصراف دادند، سید محمود حسینی استاندار اسبق اصفهان و یکی از گزینه‌های 8گانه تصدی شهرداری، با بیان اینکه محور کار شهرداری باید بر اساس مشارکت شهروندان باشد، اظهار کرد: حفظ کرامت شهروندان یکی از مهم‌ترین اهداف یک شهردار قوی و فعال است؛ تیم اجرایی آینده شهرداری اصفهان باید پاک‌دست، مردم‌مدار و انسان‌محور باشد و در مسائل فرهنگی به سبک زندگی ایرانی‌اسلامی بپردازد تا رفاه شهروندان تأمین شود.

استاندار اسبق اصفهان در این گفت‌وگو با فارس ضمن تاکید بر عدم انصرافش از روند انتخاب شهردار و تائید کنار گذاشته شدن از این فرایند بیان داشت: عده‌ای از منتخبان شورای پنجم شهر اصفهان که به فراکسیون «اردستانی‌ها و فریدنی‌ها» معروف هستند، به بنده صریحاً اعلام کردند که «اگر امثال شما شهردار شوند پس ما چه کاره‌ایم؟ با وجود شما ما دیگر کاره‌ای نیستیم» البته گویا این عزیزان شناختی از وظایف شورا ندارند، شورا مقام سیاست‌گذاری و نظارت دارد و در مقام اجرایی نیست.

* حسینی: منتخبان شورای پنجم تصورات اشتباهی از اختیارات این شورا دارند

حسینی در ادامه تصریح کرد: شورای اسلامی شهر در حقیقت یک مجلس و پارلمان محلی است و قدرت اجرایی ندارد؛ همان‌گونه که نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک وزیر را انتخاب می‌کنند و پس از آن تنها وزیر اختیارات اجرایی وزارت مربوطه را دارد، شهردار نیز همین‌گونه است و پس از انتخاب توسط شورای شهر اختیارات اجرایی در دست اوست و تنها نظارت در دست اعضای شورای شهر خواهد بود.

وی بیان داشت: بر اساس آنچه که برخی از منتخبان پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان به اینجانب اعلام کردند، گویا تصورات اشتباهی از اختیارات این شورا دارند و تعبیرشان این بود که «اگر شما باشید پس ما چه‌کاره‌ایم؟»؛ حال نمی‌دانم برنامه آن‌ها برای شهر اصفهان چه خواهد بود و می‌خواهند چه کسی را به عنوان شهردار انتخاب کنند.

*فولادگر: زمانی برای آزمون و خطا نیست

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با روند انتخاب شهردار اصفهان با بیان اینکه ویژگی‌های شهردار آینده اصفهان باید جامع باشد، تصریح کرد: فردی که به عنوان شهردار کلان‌شهری مثل اصفهان انتخاب می‌شود باید دارای سوابق اجرایی مشخص، تجربه و تخصص مرتبط با مسائل شهری باشد؛ همچنین باید شخصی متعهد باشد و امتحان خود را پس داده باشد، چراکه برای شهری مثل اصفهان نمی‌توان ریسک کرد و زمانی برای آزمون و خطا نیست.

وی در ادامه متذکر شد: شهردار آینده اصفهان باید کسی باشد که در دوره مدیریتی خود مرتکب تخلف و لغزش نشده باشد؛ ما به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی به لحاظ اجرایی دخالتی در انتخاب شهردار نداریم اما موظف به انجام وظایف نظارتی خود هستیم و انتظار داریم که شورای اسلامی شهر اصفهان دقت بیشتری در انتخاب شهردار کند.

*جلسه رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان با منتخبان شورا

در ادامه و پس از برخی واکنش‌ها به معرفی 4 گزینه نهایی برای انتخاب شهردار اصفهان، روز جمعه خبری در فضای مجازی مبنی بر برگزاری جلسه‌ای میان هیأت رئیسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان و منتخبان دوره پنجم شورای اسلامی شهر اصفهان منتشر شد که با واکنش‌های زیادی از جمله تکذیب فضل‌الله صلواتی یکی از چهره‌های اصلاح‌طلب استان اصفهان در رابطه با محتوای منتشر شده از جلسه همراه بود.

علی نکویی رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان هم در رابطه با برگزاری چنین جلسه‌ای به خبرنگار فارس گفت: جلسات متعددی با منتخبان پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان تشکیل و تبادل نظرهایی صورت گرفته است؛ در این جلسات روی شخص و مصداق خاصی برای انتخاب شهردار اصفهان نظری نداشته‌ام و این حق منتخبان مردم است که نظر خود را برای انتخاب شهردار اصفهان اعمال کنند، بنابراین نظر شخصی خود را به هیچ عنوان اعلام نکرده‌ام.

وی با اشاره به موضوع جلسه‌ای که با تعدادی از منتخبان شورای پنجم داشته است، تصریح کرد: در این جلسه به منتخبان پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان توصیه شد تا متوجه موقعیت، شرایط خاص، اهمیت مسائل و انتظارات مردم باشند؛ منتخبان پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان نمایندگان یک جریان خاص نیستند و شورای همه مردم هستند و باید به همه مردم خدمت کنند.

*عابدی: شهردار اصفهان باید برای نهادهای داخل و خارج استان پذیرفته شده باشد

انتخاب شهرداری توانمند برای اصفهان خواسته همه شهروندانی است که در دیار نصف جهان سالیانه میزبان توریست‌های زیادی از نقاط مختلف جهان هستند، مردم اصفهان می‌خواهند شهرشان با مدیریتی قوی اداره شود تا شاهد زیبایی و نظمی پایدار در شهر خود باشند از این روز موضوع انتخاب کلیددار شهر را با جدیت پیگیر شدند.

حیدرعلی عابدی به عنوان نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه اذعان داشت: به عنوان یک شهروند اصفهان و به عنوان نماینده مردم اصفهان، برای انتخاب بهترین‌ها برای شورای شهر وظیفه‌ای داریم و این شورای شهر است که باید برای انتخاب شهردار برنامه‌ای مشخص داشته باشد.

وی اضافه کرد: ضمن احترامی که برای اختیار انتخاب شهردار توسط اعضای شورای شهر قائل هستم؛ ملاک‌هایی برای شهردار وجود دارد، برخی ویژگی‌ها مانند امانت‌داری، صداقت، پاک دستی و توانمندی برای هر کسی که می‌خواهد در نظام اسلامی مسؤولیت قبول کند لازم است؛ برای قرار گرفتن در جایگاهی همچون شهرداری اصفهان شاخص‌های دیگری نیز وجود دارد از جمله این که برای عموم مردم قابل قبول باشد، همچنین آن فرد برای نهادهای داخل و خارج استان پذیرفته شده باشد تا بتواند امور کلان را پیگیری کند.

*انتظار استاندار اصفهان برای بلند شدن دود سفید از جلسات شورای پنجم

رسول زرگرپور استاندار اصفهان نیز روز گذشته از غافله اظهار نظر در مورد انتخاب شهردار جا نماند و در حاشیه افتتاح پروژه میدان استقلال بیان داشت: دوره چهارم شورای اسلامی اصفهان بیش از 4 سال اصفهان را همراهی کردند و پیگیر مسائل اساسی کلان‌شهر بودند که شهردار اصفهان هم یک جوان خلاق، مبتکر بود که تلاش شبانه روزی برای شهر اصفهان انجام داد.

زرگرپور در ادامه از انتظارش برای بلند شدن دود سفید از جلسات شورای پنجم سخن گفت و اظهار کرد: منتظریم که ببینیم چه فردی برای قرار گرفتن در سمت شهردار قرار می‌گیرد باید توجه داشت که شهردار اصفهان در شأن شهر اصفهان و در تراز ملی انتخاب شود.

*پایان روزهای پرحاشیه برای تداوم اصفهان زیبا

علیرضا نصر اصفهانی نایب رئیس موقت پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در اخرین مراحل انتخاب شهردار شب گذشته در پاسخ به این سؤال که آیا در این جلسه شهردار مشخص شد، اظهار کرد: در جلسه امشب منتخبان پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه بررسی برنامه‌های پیشنهادی 4 گزینه نهایی شهرداری اصفهان به 2 نفر رسیده‌اند و سید مهدی ابطحی و قدرت‌الله نوروزی به عنوان 2 گزینه نهایی شهرداری اصفهان مشخص شدند.

وی افزود: طی 2 روز آتی پس از برگزاری جلسات بررسی برنامه‌های پیشنهادی این 2 نفر توسط منتخبان پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان، شهردار اصفهان انتخاب می‌شود.

پس از اظهار نظرهای مختلف برای مدیریت شهر اصفهان حالا مردم این شهر منتظر تصمیم مهم منتخبان شورای اسلامی شهر هستند تا هر چه زودتر با پایان روزهای رقابت، با سوگند خدمت، تلاش خود را برای تداوم خدمات‌رسانی به مردم آغاز کنند؛ مردم و همه رسانه‌ها نیز از چهارشنبه با نگاهی ناصحانه در کنار منتخبان خود خواهند بود و برای تداوم روزهای آفتابی اصفهان زیبا تلاش خواهند کرد.

به گزارش فارس، آیین تحلیف هیأت رئیسه سنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان روز چهارشنبه اول شهریور ماه 96 با حضور فرماندار اصفهان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/63056/ 40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول