اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

شهریار زرشناس:

انقلاب اسلامی توانست ساخت سیاسی شبه مدرنیته را نابود کند

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تشریح تاریخچه ظهور و بروز مدرنیته بیان داشت: انقلاب توانست ساخت سیاسی شبه مدرنیته را نابود کند. اما در مورد ساخت اقتصادی و فرهنگی این اتفاق نیفتاد.

انقلاب اسلامی توانست ساخت سیاسی شبه مدرنیته را نابود کند

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس،‌ نخستین دوره علمی پژوهشی علوم انسانی اسلامی «مفتاح» با حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی و طلاب پایه دو و سه از دانشگاه‌‌ها و حوزه‌های علمیه سراسر کشور به همت دبیرخانه دوره‌های آموزشی پژوهشی علوم انسانی اسلامی در حال برگزاری است.

شهریار زرشناس از اساتید و پژوهشگران برجسته حوزه علوم انسانی و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ضمن حضور در این دوره، در سخنانی به تشریح موضوع شبه مدرنیته و انقلاب اسلامی پرداخت.

وی یکی از وجوه غیرقابل اغماض انقلاب اسلامی را قیام در مقابل شبه مدرنیته اعلام کرد و افزود: انقلاب توانست ساخت سیاسی شبه مدرنیته را نابود کند. اما در مورد ساخت اقتصادی و فرهنگی این اتفاق نیفتاد. در حالی که باید ساخت ماهیتی فرهنگ و اقتصاد شبه مدرنی که حاکم بود شکسته و دچار انقلاب می‌شد.

زرشناس بیان داشت: در سایر حوزه‎ها مانند آموزش و پرورش، نظام پزشکی، نظام اداری و... نیز وضعیت همین است و همه و همه، همان نظامات شبه مدرن قبل از انقلاب هست و فقط گاهی ظواهر آن ترمیم شده است.

 وی ادامه داد: حال که این چنین است ما باید تئوری‎های لازم را در این راستا تولید کنیم تا هر زمان عزمی در این زمینه شکل گرفت، تئوری‎های مناسب آن وجود داشته باشد. ایشان در ادامه با با تشریح تاریخچه ظهور و بروز مدرنیته و شبه مدرنیته در غرب به تبیین مراحل تبلیغ و تسری مدرنیته در جهان و به طور خاص ایران پرداخت.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: قدرت قاهره اجتماعی و سیاسی غرب باعث شد که در مدرن‎سازی کشورهایی چون ایران، چین و حتی ژاپن توفیق یابند؛ در غیر این صورت اگر ما صرفاً به حال خود رها می‌شدیم، شاید به هیچ وجه به شکلی که امروز هستیم، مدرن نمی‎شدیم.

وی در پایان به نقد نئولیبرالیسم پرداختند و عمده مشکلات امروز جامعه و کشور ما را ناشی از زمانی دانستند که افرادی با این دیدگاه روی کار آمدند و این مشکلات تا امروز نیز ادامه دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول