اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اعتراض ایران به وتوی قطعنامه شورای امنیت

وزارت امورخارجه کشورمان در زمینه قطعنامه شورای امنیت و تمایل این سازمان به خروج نیروهای متجاوز صهیونیستی از خاک لبنان که با وتوی آمریکا مواجه شد بیانیه ای راصادر کرد.

اعتراض ایران به وتوی قطعنامه شورای امنیت

رخدادهای 17 شهریور 63

چکیده:

  • آیت الله خامنه ای در اولین سفر خارجی خود وارد دمشق پایتخت سوریه شد.

 

  • وزیر امور خارجه، وزیر سپاه، فرمانده نیروی زمینی ارتش و تنی چند از نمایندگان مجلس رئیس جمهور را در این سفر همراهی می کنند.

 

  • وزارت امور خارجه درباره وتوی قطعنامه آمریکا توسط شورای امنیت بیانیه ای را صادر کرد.

 

  • امام امت در پیامی رحلت آیت الله میرزا محمد باقر آشتیانی را تسلیت گفت.

 

  • آمریکا 330 میلیون دلار تجهیزات نظامی در اختیار عربستان قرار می دهد.

 

استقبال گرم حافظ اسد از آیت الله خامنه ای

آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان به همراه یک هیئت عالی رتبه از وزرای خارجه و سپاه، مشاور عالی رئیس جمهوری، سرهنگ صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش و هیئتی از کمیسیون خارجی مجلس وارد فرودگاه بین المللی دمشق سوریه شد.

حافظ اسد رئیس جمهور و 2 تن از معاونین وی به همراه وزیر امور خارجه، وزرای کابینه سوریه و اعضا و سفرای هیئت های دیپلماتیک کشورهای خارجی مقیم سوریه و سایر مقامات سیاسی و نظامی سوریه در فرودگاه از هیئت بلند پایه ایران استقبال کردند. ناظران سیاسی نحوه استقبال از رئیس جمهور کشورمان و هیئت همراه را کم نظیر توصیف کردند.

به محض ورود آیت الله خامنه ای به کاخ ریاست جمهوری سوریه اولین دور مذاکرات میان دو رئیس جمهور آغاز شد اگر چه محتوای مذاکرات هنوز فاش نشده است اما ناظران سیاسی معتقدند که این مذاکرات حول عمده ترین مسائل خاورمیانه و جنگ ایران و عراق اختصاص دارد. دیروز همچنین در اولین روز سفر رئیس جمهور به سوریه آیت الله خامنه ای دو دور دیگر مذاکرات خصوصی و عمومی با حافظ اسد داشت. این مذاکرات 2 ساعت به طول انجامید. سفر آیت الله خامنه ای به سوریه در محافل خبری و تحلیلی جهان بویژه خاورمیانه انعکاس وسیعی داشت و خبرگزاری ها اولین سفر رئیس جمهور کشورمان به سوریه را نشانه ای از وجود مناسبات استراتژیک میان دو کشور قلمداد می کنند.

آیت الله خامنه ای پیش از سفر به سوریه در مصاحبه ای در فرودگاه مهرآباد درباره اهداف سفر خود به دمشق گفت: مسائل مربوط به جنگ تحمیلی، خلیج فارس، دریای سرخ و کانال سوئز، مساله لبنان، مساله سرزمین های اشغالی و اراضی غصب شده محور مذاکرات ما با مقامات عالی رتبه سوریه خواهد بود.(1)

 

اعتراض ایران به وتوی قطعنامه شورای امنیت

 وزارت امور خارجه کشورمان در زمینه قطعنامه شورای امنیت و تمایل این سازمان به خروج نیروهای متجاوز صهیونیستی از خاک لبنان که با وتوی آمریکا مواجه شد بیانیه ای را صادر کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: آیا می توان از رژیمی که همچون رژیم صهیونیستی و پشتیبانان آن که در راس آنان دولت آمریکاست انتظار رعایت حقوق بشر و حقوق مسلمین را داشت و آیا دولت های اسلامی می باید در مقابل این جنایت ها و تجاوزات باید ساکت باشند؟ مسلما پاسخ منفی است و دولت جمهوری اسلامی به عنوان اولین قدم در مقابله و مبارزه با این امر خواستار اخراج رژیم صهیونیستی از سازمان ملل است.(2)

 

پیام امام خمینی به مناسبت رحلت آیت الله آشتیانی

امام خمینی با صدور پیامی رحلت آیت الله حاج میرزا محمد باقر آشتیانی را تسلیت گفتند. در بخشی از پیام امام امت آمده است: این جانب ایشان را از جوانی می شناختم و آنچه از ایشان دریافتم تقوا و صفای باطن، اخلاق کریمانه و اشتغال به علم و عمل بود. خاندان محترم ایشان از اساتید فقاهت و چهره های بارز بین علما و فقها بودند و خدمت ها به علم و حوزه های علمیه نمودند.(3)

 

فروش تجهیزات نظامی پیشرفته آمریکا به عربستان

وزارت جنگ آمریکا روز پنج شنبه اعلام کرد: این وزارتخانه با یک قرارداد 330 میلیون دلاری که بر اساس آن شرکت آمریکایی نوروتروپ کمک های فنی و کارشناس در اختیار نیروی هوایی عربستان قرار خواهد داد موافقت کرده است. نیروی هوایی عربستان هم اکنون 62 جنگنده پیشرفته اف 14 و اف 15 ساخت آمریکا در اختیار دارد. وزارت دفاع آمریکا خاطر نشان ساخت این قرارداد هیچگونه تغییر مهمی در موازنه کلی نظامی در منطقه خاورمیانه ایجاد نخواهد کرد.(4)

منابع:

1. کیهان، 17 شهریور 63، ص 2
2. جمهوری اسلامی، 17 شهریور 63، ص 3
3. جمهوری اسلامی، 17 شهریور 63، ص12
4. اطلاعات، 17 شهریور 63، ص 16

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول