اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مازندران

مدیر درمان سازمان تأمین اجتماعی مازندران خبر داد

افزایش 77 درصدی نسخه‌نویسی در داروهای دیابتی

مدیر درمان سازمان تأمین اجتماعی مازندران با اشاره به اینکه 77 درصد رشد نسخه‎نویسی در بحث دیابت داریم، گفت: از سال 89 تا 95، 4 برابر نسخه‎نویسی در بخش داروهای تزریقی و 1.6 برابر در بخش داروهای خوراکی دیابت افزایش یافته است.

افزایش 77 درصدی نسخه‌نویسی در داروهای دیابتی

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، محمد خورشیدی بعد از ظهر امروز در نشست تخصصی سیاست‎گذاران سلامت در حوزه دیابت مازندران که در سالن کنفرانس هتل بادله میاندورود برگزار شد، اظهار کرد: دیابت، بزرگ‎ترین اپیدمی تاریخ است که در حال حاضر 415 میلیون نفر در دنیا مبتلا به این عارضه هستند و 193 میلیون نفر نیز دیابت ناشناخته دارند که برای دنیا مشکلات خاصی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه شیوع دیابت در خاورمیانه بسیار بالا است، افزود: ایران جزو کشورهای شیوع بالا است، عربستان و قطر دارای شیوع بالای 22- 23 درصد دیابت هستند اما سرعت رشد به‌گونه‌ای است که شاید ایران در 2 تا 3 سال آینده دارای شیوع بیشتری شود.

رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی مازندران گفت: آمار دیابت در ایران متفاوت است و آن‌چه را که دنیا منتشر کرده 10 درصد است اما آمارهای ایران 6 تا 7 درصد است، پاکستان و مصر پس از ایران از عوارض ناشی از دیابت بیش از سایر کشورهای خاورمیانه رنج می‌برند.

این مسؤول با بیان اینکه با روند فعلی، جمعیت دیابتی ایران در 1419 دو برابر می‌شود، خاطرنشان کرد: تا 15 سال آینده، ایران دومین کشور خاورمیانه به‎لحاظ شیوع دیابت خواهد بود.

* وضعیت دیابت در بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی مازندران

خورشیدی بیان کرد: مازندران، پس از تهران دارای بیشترین بیماران دیابت در بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی است و حوزه پراکندگی بیماران دیابتی در این استان نیز براساس اعلام پزشک خانواده تأمین اجتماعی و درمانگاه‌های ملکی، در غرب استان کمتر از شرق استان است اما در حال حاضر، این میزان در شهرستان بابلسر بیش از سایر شهرستان‎ها است.

وی با اشاره به افزایش مصرف انسولین به‌ویژه «پن» در ‎بیماران دیابتی مازندران گفت: براساس آخرین آمارها، رشد مصرف انسولین در بیماران شناسایی‎شده تأمین اجتماعی4 درصد بوده که این میزان آمار، از جمعیت زیر پوشش پزشک خانواده شهری(یک‌میلیون نفر) استخراج شده است و در حال حاضر، 75 هزار دیابتی در بیماران تأمین اجتماعی از مجموع یک‌میلیون بیمار استان داریم.

* افزایش رشد نسخه‎نویسی در بحث دیابت

مدیر درمان سازمان تأمین اجتماعی مازندران تصریح کرد: 77 درصد رشد نسخه‎نویسی در بحث دیابت داریم، به‌طوری که از سال 89 تا 95، 4 برابر نسخه‎نویسی در بخش داروهای تزریقی و 1.6 برابر در بخش داروهای خوراکی دیابت افزایش یافته است.

* افزایش هزینه‌های ناشی از دیابت در کشور

این مسؤول گفت: پرداختی‌های فعلی در زمینه داروهای دیابتی بالا رفته است و برای تزریق‌های معمولی 14 هزار تومان پرداخت می‎شود و این بها برای داروهای نسل جدید نیز 7 تا 20 برابر است.

خورشیدی بیان کرد: از یک سو شیوع بیماری دیابت در ایران و جهان در حال افزایش بوده و از سوی دیگر نیز افزایش چندین برابری داروهای نسل جدید را داریم و سالانه یک‌میلیارد و 100 میلیون دلار  هزینه‌های مربوط به دیابت و عوارض آن در کشور است که 7 تا 8 درصد کل هزینه‌های سلامت کشور و 5 تا 7 درصد هزینه‌های درمان تأمین اجتماعی مازندران در بخش دیابت است.

وی تصریح کرد: هزینه 1.1 میلیارد دلار در سال، سهم دیابت از بودجه سلامت کشور است.

مدیر درمان سازمان تأمین اجتماعی مازندران بیان کرد: این آمار در سال 92، دو میلیارد دلار، در سال 93 نیز 4 میلیارد دلار ، در سال 94 و 95 نیز به‌ترتیب 8.5 و 14 میلیارد دلار بوده است.

* ضرورت تصمیم ملی در حوزه دیابت

این مسؤول با اعلام اینکه دیابت یک بیماری ملی است، افزود: اگر قرار باشد که این بیماری مدیریت نشود و تنها از جیب بیماران هزینه شود، مشکلاتی ایجاد می‌شود و این تنها وظیفه دولت یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست، بلکه در مجلس و دولت باید به این نتیجه برسند که در حوزه دیابت، یک کار و تصمیم ملی صورت بگیرد تا دست‌کم از دیابت پیشگیری شود.

خورشیدی با بیان اینکه اگر قرار است تا برای بیماران دیابتی زیرپوشش پزشک خانواده کاری انجام شود، باید روی آن قیمت‌گذاری و تعریف‌شده شود، اظهار کرد: اگر این قیمت‌گذاری نباشد، به مسائلی چون انگیزه بازمی‌گردد و منابع آن نیز مشخص شود که در بیمه است یا در وزارت بهداشت؟ زیرا ممکن است اعتبار تصویب شود اما محل منابع عنوان نشده و دوباره به همان تقابل بین متولیان بیمه و بهداشت و درمان بازگردیم.

وی در پایان گفت: باید برای هر بیمار دیابتی 15 دقیقه زمان ویزیت و 20 دقیقه نیز زمان آموزش در نظر بگیریم و این، زمان حداقلی است که برای کمک به بیمار دیابتی می‌توانیم داشته باشیم.

انتهای پیام/ 86001/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول