اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

کاهش تمایل مهاجران کاری برای سفر به روسیه

بر اساس نظرسنجی مؤسسه تحلیلی و پیش‌بینی آکادمی اقتصاد ملی روسیه در نیمه اول سال جاری میلادی تعداد مهاجرانی که «مسکو» را ترک کردند در مقایسه با تعداد افرادی که وارد این کشور شده‌اند، بیشتر است.

کاهش تمایل مهاجران کاری برای سفر به روسیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، بر اساس نظرسنجی مؤسسه تحلیلی و پیش‌بینی اجتماعی آکادمی اقتصاد ملی و خدمات دولتی وابسته به ریاست جمهوری فدراسیون روسیه در نیمه اول سال جاری میلادی تعداد مهاجرانی که «مسکو» را ترک کردند در مقایسه با تعداد افرادی که به این کشور  برای دریافت کار وارد شدند، افزایش یافته است.

به عقیده کارشناسان این آکادمی ورود رسمی مهاجران به روسیه طی 6 ماه اول سال 2017 میلادی به پائین ترین سطح 7 سال گذشته رسیده است.

با این حال، سطح مهاجرت کوتاه مدت به ویژه در بین شهروندان کشورهای آسیای مرکزی به روسیه تقریبا در حالت قبلی باقی مانده و به طور چشمگیری تغییر نیافته است.

مهاجران درازمدت

«نیکیتا مکرتچیان» یکی از کارمندان مؤسسه تحلیلی و پیش‌بینی اجتماعی آکادمی اقتصاد ملی روسیه در این خصوص گفت: جریان مهاجرت اتباع کشورهای آسیای مرکزی اخیرا رو به کاهش یافته است.

وی افزود: برای مثال مهاجرت کاری شهروندان ازبکستان با هدف کار و اشتغال برای مدت طولانی در روسیه قابل توجه بود اما در حال حاضر این روند کاهش یافته است.

مکرتچیان ادامه داد: کاهش جریان مهاجرت کاری به روسیه با بحران مالی، کاهش ارزش روبل و دستمزدها مرتبط است.

وی گفت: البته کاهش مهاجرت کاری به روسیه به طور چشمگیری صورت نگرفته، گرچه در نیمه اول سال جاری تعداد مهاجران کمتر بود اما احتمال دارد که تا پایان سال دوباره افزایش یابد.

این کارشناس آکادمی اقتصاد ملی روسیه افزود: بعد از موج مهاجرت درازمدت اتباع اوکراین به روسیه، آمار مهاجرت به ارقام طبیعی خود باز می‌گردد.

وی تصریح کرد: طی سال‌های 1990 تا 2000 میلادی قزاقستان یکی از کشورهای تأمین کننده نیروی کار مهاجر روسیه بود و سال‌های بعد اتباع کشورهای دیگر آسیای مرکزی از جمله ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان در این موقعیت قرار گرفتند.

مهاجران کوتاه مدت

«یولیا فلورینسکایا» یکی دیگر از محققان مؤسسه تحلیلی و پیش‌بینی اجتماعی آکادمی اقتصاد ملی روسیه گفت: بر خلاف مهاجران بلندمدت که برای یک مدت 9 ماهه یا بیشتر به روسیه سفر می‌کنند وضعیت مهاجرت کوتاه مدت از سال 2010 میلادی به این سو به طور قابل توجهی تغییر نکرده است.

وی افزود: تا اول آگوست سال جاری 10.2 میلیون شهروند خارجی از جمله گردشگران، بستگان، مسافران، مهاجران کاری، مهاجران غیر قانونی و کسانی که شامل مهاجران بلندمدت می شوند وارد روسیه شدند که این شاخص کمتر از سال‌های 2013، 2015 و 2016 میلادی می‌باشد.

فلورینسکایا ادامه داد: البته کاهش جریان مهاجرت در حال حاضر متوقف و وضعیت تثبیت شده، مردم به نرخ روبل و شرایط جدید عادت کردند و تعداد گردشگران حتی بیشتر نیز شده است.

وی در ادامه کاهش روند مهاجرت از کشورهای سابق شوروی را با کم شدن فرصت و امکانات در بازار کار روسیه و کاهش تعداد اتباع کشورهای غربی در این کشور را علاوه بر بحران مالی با اعمال تحریم و بسته شدن تعداد زیاد شرکت ها و قطع شدن برخی روابط تجاری مرتبط دانست.

«عثمان برات اف» رئیس جامعه «ازبک تباران» در روسیه در این خصوص گفت: در اوایل آغاز بحران مالی مهاجرت از کشورهای آسیای مرکزی از جمله ازبکستان و تاجیکستان به طور قابل توجهی کاهش یافت اما به تدریج روند مهاجرت دوباره در حال برقرار شدن می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه جریان مهاجرت کاری از جمله اتباع اوکراین و مولداوی به مسکو رو به کاهش است، گفت: کسانی که می‌خواستند برای همیشه وارد روسیه شوند در حال حاضر یا موقعیت مهاجر یا شهروندی این کشور را دریافت می‌کنند بخش دیگر اتباع این کشورها نیز مایل به مهاجرت به اروپا می‌باشند.

طبقه مجاز

فلورینسکایا افزود: تعداد قرقیزها در روسیه رو به افزایش است زیرا آنان در شرایط ترجیحی قرار دارند.

وی ادامه داد: در ماه آگوست سال 2015 قرقیزستان وارد اتحادیه اقتصادی اوراسیا شد و ضرورت دریافت اجازه کار در محدوده کشورهای عضو این اتحادیه برای قرقیزها بر خلاف تاجیک‌ها و ازبک‌ها از بین رفته است.

کارشناس روس افزود: بعد از عضویت قرقیزستان در این اتحادیه تعداد اتباع قرقیز در قلمرو روسیه به طور مداوم رو به افزایش است.

این محقق روس گفت: همچنین شهروندان 3 کشور دیگر عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا از جمله بلاروس، قزاقستان و ارمنستان برای سفر به روسیه عجله ندارند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول