چکیده:
دیدگاه کارایی محور یکی از شاخصههای اصلی در مقایسه مناسب واحدهای تصمیمگیری می باشد، چرا که با نگاه دوسویه– توجه همزمان به ورودی و خروجی یک سیستم- به محاسبه کامل عملکرد می پردازد. در این تحقیق از رویکرد تحلیل پوششی داده ها به عنوان رویکرد ریاضی مناسب برای محاسبه کارایی صادرات غیر نفتی ایران استفاده شدهاست. علاوه بر این با بکارگیری مدل مزیت رقابتی پورتر در سطح ملل که به مدل الماسگون معروف است، شاخص های ورودی و خروجی تحقیق استخراج گردیده است. با توجه به انتخاب 112 کشور و 12 شاخص ورودی و دو شاخص خروجی نتیجه حاصل ایران را با کارایی 61 درصد در رتبه هفتاد قرار دادهاست. در تحلیل حساسیت، شاخص های حساس ایران در مقایسه با کشورهای پیشرو جهان و منطقه مورد مقایسه قرار گرفته است. ایران در شاخصهایی چون اثربخشی دولت و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ضعف عمدهای نسبت به این کشورها نشان می دهد و در شاخص هایی چون حمل و نقل ریلی کالا، ثبت مارکهای تجاری و تعداد محققان تحقیق و توسعه، دارای قوت نسبی می باشد. در مورد کشورهای مرجع نیز مشخص گردید ایران برای طی کردن مسیر کارایی باید از نسبتهای ورودی و خروجی کشورهای کارایی چون قطر، عمان، میانمار، لوگزامبورگ، هنگ کنگ، اتیوپی و بحرین پیروی کند.
واژههای کلیدی: مزیت رقابتی، مدل الماس گون، تحلیل پوششی دادهها، کارایی، صادرات غیرنفتی.
نویسندگان:
اسماعیل شاه طهماسبی
سید حمید خداداد حسینی: استاد دانشگاه تربیت مدرس
دو فصلنامه راهبردهای بازرگانی – دوره 2، شماره 8، پاییز و زمستان 1395.