اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

قره‌شیخلو در نشست خبری:

طی ۱۱ سال ۵۷۶۰ حافظ قرآن مدرک گرفته‌اند/ کاهش ۳۰ درصدی چاپ قرآن به خط استاد «عثمان‌طه»

رئیس سازمان دارالقرآن درخصوص شرکت‌کنندگان آزمون اعطای مدرک به حفاظ قرآن گفت: امسال دوازدهمین دوره آزمون در حال برگزاری است و در یازده دوره گذشته ۵۸ هزار و ۶۳۷ نفر شرکت کردند که پنج هزار و ۷۶۰ نفر از سازمان مدرک گرفتند.

طی ۱۱ سال ۵۷۶۰ حافظ قرآن مدرک گرفته‌اند/ کاهش ۳۰ درصدی چاپ قرآن به خط استاد «عثمان‌طه»

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، مهدی قره‌شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن امروز 11 مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به فعالیت‌های این سازمان در نیمه اول سال جاری اظهار داشت: ما در معاونت آموزش و پژوهش برنامه‌هایی همچون مشارکت در طرح 1451 داشتیم و از بستر مؤسسات قرآنی مردمی برای توسعه این طرح به صورت کار حضوری استفاده کردیم به طوری که با تربیت 60 هزار نفر با این طرح مشارکت کردیم.

برگزاری 100 کارگاه سبک زندگی قرآنی

وی از برگزاری 100 کارگاه سبک زندگی قرآنی خبر داد و افزود: این کارگاه ها با حضور یک هزار و 700 نفر برگزار شده است که برای تربیت این افراد ما دوره تربیت مربی سبک زندگی هم پیش‌ینی و اجرایی کردیم که 60 نفر از خواهران و برادران نخستین دوره را سپری کردند و امروز کارگاه خواهران در دوره دوم آغاز می‌شود.

قره‌شیخلو با بیان اینکه ما در کل کشور 560 پست رئیس و کارشناس امور قرآنی داریم که 300 پست جذب نیرو شده است افزود: یکی از کارهای ما ارتقای سطح کارشناسان است که مأموریت انجام ابلاغیه‌های سازمان را بر عهده دارند که حدود 500 نفر در این دوره آموزشی حضور یافتند و 168 نفر هم امسال در دوره ارتقای سطح کارشناسان قرآنی شرکت کردند.

شناسایی و تربیت 1300 نوجوان مستعد قرآنی

رئیس سازمان دارالقرآن با اشاره به برگزاری اردوهای استعدادهای درخشان قرآنی خاطر نشان کرد: در سال‌های گذشته برای 100 نفر این اردوها به صورت متمرکز برگزار شد که امسال این اردوها به صورت استانی اجرایی شدند به طوری که حدود یک هزار و 300 نفر از نوجوان 8 تا 18 ساله شناسایی و در دوره حضور یافتند و اواخر تابستان هم پنج اردوی منطقه ای برگزار شد.

قره‌شیخلو به برپایی 48 دوره تربیت آموزشیار روخوانی و روانخوانی قرآن برای پرسنل نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: این دوره‌ها به منظور خودکفایی پرسنل نیروی انتظامی برای برگزاری برنامه‌های مختلف قرآنی برگزار شد.

رئیس سازمان دارالقرآن با بیان اینکه در نیمه نخست سال جاری 137 مجوز برای 137 دوره تخصصی در استانها داشتیم، گفت: با برگزاری این دوره‌های تخصصی 2 هزار و 450 گواهینامه صادر شده است.

 

 

وی با اشاره به اینکه ما در معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات حدود دو هزار و 500 روحانی مستقر داریم افزود: امسال برنامه‌ای برای فعالیت هدفمند این روحانیون تدارک دیدیم تا سطح قرآنی آنها ارتقا یابد که در سال جاری هزار نفر را تحت پوشش قرار دادیم تا مهارت‌های قرآنی انها افزایش پیدا کند.

فعالیت‌های حوزه پژوهش سازمان دارالقرآن

رئیس سازمان دارالقرآن در ادامه به تولیدات در حوزه معاونت پژوهش این سازمان اشاره کرد و گفت: یک جلد کتاب روش‌های سلبی آموزش قرآن تألیف عبدالعزیز کریمی، کتاب صداسازی در هنر معنوی تلاوت تألیف جهانبجش فرجی و کتاب مبانی سبک زندگی قرانی تألیف اصفهانیان و درسنامه حفظ موضوعی قرآن تألیف حسین تقی پور در 6 ماه نخست سال جاری چاپ و منتشر شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های معاونت ارتباطات و امور استان‌ها سازمان دارالقرآن تصریح کرد: امسال طبق سنوات گذشته طرح با قرآن در زلال اعتکاف برگزار شد که 2 هزار و 199 مسجد تحت پوشش قرار گرفتند که 402 هزار و 199 نفر در این طرح شرکت کردند. همچنین در ایام اعتکاف در کنار اجرای برنامه‌هایی همچون ختم قرآن و اصلاح قرائت سوره‌های نماز، دفترچه‌ای از سوره حجرات توزیع شد.

بیش از 112 هزار نفر در مسابقه با قرآن در زلال اعتکاف شرکت کردند

قره‌شیخلو با بیان اینکه 112 هزار و 712 نفر در مسابقه پیش‌بینی شده در ایام اعتکاف شرکت کردند افزود: از این تعداد 45 هزار و 661 نفر به سؤالات این دفترچه پاسخ صحیح دادند که ما به هزار نفر از آنها به قید قرعه جوایری اهدا می‌کنیم.

برگزاری بیش از 10 هزار محفل قرآنی در ماه مبارک رمضان

رئیس سازمان دارالقرآن با اشاره به برگزاری محافل قرآنی در ماه مبارک رمضان خاطر نشان کرد: 10 هزار و 149 جزخوانی قرآن در کشور اجرایی شد همچنین در نماز جمعه ماه مبارک رمضان در ستاد برگزاری نماز جمعه هم برنامه تلاوت قرآن توسط قاریان را داشتیم و هم فراخوان زدیم که مردم اگر قرآن های فرسوده دارند تحویل غرفه های مستقر در مسیر نمازجمعه بدهند.

وی با بیان اینکه حدود 10 تن قرآن فرسوده جمع‌آوری شد که شامل 3 هزار جلد قرآن و نهج‌البلاغه بود گفت: از این تعداد 2 هزار جلد قابل استفاده بود که در مناطق محروم توزیع شد. همچنین در این ایام هفت هزار جلد قرآن چاپ و در مناطق محروم توزیع کردیم.

وی در ادامه به رونمایی از تلاوت حامد ولیزاده اشاره کرد و افزود: هزار نسخه از این تلاوت تکثیر و در کشور توزیع شد. همچنین امسال استان‌های برتر سال 95 را اعلام کردیم که 5 استان برتر و 5 استان شایسته تقدیر شدند.

قره‌شیخلو با بیان اینکه امسال هم گروه ارزیابی فعالیت و عملکرد استان‌ها به 7 استان سفر کردند گفت: سایر استان‌ها هم تا پایان سال مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. البته به استان‌ها هم تأکید می‌کنیم برنامه‌های شهرستان‌ها را به منظور توسعه فعالیت‌های قرآنی ارزیابی کنند.

حمایت از 400 هیأت مذهبی

وی با بیان اینکه ما در سال جاری با دستگاه‌های مختلفی مشارکت داشتیم و کارشناسی‌هایی را به نهادها ارائه دادیم، افزود: ما ترویج برنامه‌های قرآنی در هیأت‌های مذهبی را پیش‌بینی کردیم که تأکید داریم از این ظرفیت عظیم برای توسعه برنامه‌های قرآنی استفاده شود. همچنین انتظار داریم از مسئولان هیأت‌ها که به این موضوع توجه بیشتری کنند. ما نیز آماده همکاری و حمایت با هیأت‌ها هستیم البته امسال هم در برنامه‌ها 400 هیات را در اولویت حمایت قرار دادیم تا به اجرای برنامه‌های قرآنی بپردازند.

قره شیخلو راه‌اندازی مجمع خیران قرآنی در برخی استانها را از دیگر فعالیت‌های دارالقرآن در نیمه اول سال جاری عنوان کرد و گفت: امیدواریم با تشکیل مجمع خیران قرآنی فعالان قرآنی حضور فعال‌تری در فعالیت‌ها داشته باشند.

اعطای بیش از 5 هزار مدرک تخصصی حفظ در 11 دوره آزمون

وی با بیان اینکه دبیرخانه اعطای مدرک به حافظان و دبیرخانه رسیدگی به موسسات در سازمان دارالقرآن مستقر است اظهار داشت: امسال دوازدهمین دوره ازمون اعطای مدرک در حال برگزاری است. در یازده دوره برگزاری این آزمون پنجاه و هشت هزار و 637 نفر شرکت کردند که پنج هزار و 760 نفر از سازمان مدرک گرفتند.

رئیس سازمان دارالقرآن از برگزاری11 جلسه هیأت رسیدگی به امور مؤسسات خبر داد و گفت: این جلسات 37 مصوبه داشته و 36 پرونده بررسی و با تشکیل 34 موسسه موافقت شده است و یک هزار و 540 مورد تمدید یا صدور مجوز فعالیت در 6 ماه اخیر داشتیم.

وی با بیان اینکه ادغام اتحادیه و تشکل های قرآنی هم امسال آغاز شد که تاکنون 25 استان ادغام شدند تصریح کرد: این فعالیت‌ها با فضای همدلی انجام شده و ادغام 6 استان باقیمانده هم تا پایان مهر انجام خواهد شد و بعد از آن نیز اتحادیه کشوری ادغام می‌شود.

فعالیت‌های حوزه چاپ و نشر قرآن/ کاهش 30 درصدی چاپ قرآن به خظ عثمان‌طه

قره شیخلو در ادامه به فعالیت‌های حوزه معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن اشاره کرد و افزود: در 6 ماه نخست امسال 6 هزار و 703 جز تصحیح و 121 مجوز چاپ صادر شد. همچنین 44 مجوز نشر برای 391 هزار جلد صادر شده است.

وی با بیان اینکه ترجمه جدید از قرآن یحیی یثربی و قرآن قرینه‌ای از آقای فروتن امسال رونمایی شد خاطر نشان کرد: در سال گذشته رشد چشمگیری در چاپ قرآن به خط عثمان طه داشتیم بر همین اساس تلاش شد تا استفاده از قرآن به خط خوشنویسان ایرانی فرهنگسازی شود که با تلاش صورت گرفته چاپ قرآن به خط استاد عثمان طه 30 درصد کاهش یافته است و شاهد رشد چاپ قرآن به خطوط خوشنویسان ایرانی هستیم.

وی در ادامه به اعتبارات سازمان دارالقرآن اشاره کرد و افزود: اعتبار ما از سازمان تبلیغات اسلامی هشت میلیارد تومان است که تاکنون 36 درصد اعتبارات جذب شدند که امیدواریم در 6 ماه دوم سال 80 درصد اعتبارات پیش بینی شده را نیز جذب کرده تا بتوانیم برنامه ها را اجرایی کنیم.

قره‌شیخلو با بیان اینکه طرح سفیران نور نیز امسال برگزار شد، گفت: در این طرح تیم‌های قرآنی به استان‌های مختلف اعزام شدند که 120 محفل در 83 شهرستان توسط قاریان و حافظ اعزامی به استان‌های مختلف برگزار شد.

در پایان این مراسم نیز از آرم جدید سازمان دارالقرآن رونمایی شد.

انتهای پیام.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول