چکیده
موفقیت سازمانها در محیطهای جهانی شده، درگرو حرکت به سمت چهرههای جدید سازمانی است، یکی از این چهرها سازمان تحولگرا است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر مدل سازمان تحولگرا در سازمان آموزشوپرورش فارس است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و از حیث ماهیت اکتشافی است که با رویکرد کمی به تحلیل و بررسی فرضیات میپردازد. جامعه آماری این پژوهش تمامی کارکنان اداره کل آموزشوپرورش استان فارس است. تعداد جامعه مورد نظر 416 نفر و نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان و استفاده از نمونهگیری طبقه ای یا گروهی 218 نفر است .در این پژوهش ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی و پایایی آن به تائید رسیده است. نتایج پژوهش حکایت از آن دارد مدل نهایی تحقیق مشتمل بر ابعاد هشتگانه، راهبرد روابط انسانی، راهبرد تحول در طراحی سازمان، راهبرد تحول در نظریه سازمان، گسترش فرایندهای فردی، گسترش فرایند گروهی و اجتماعی سازمان، گسترش فرایندهای سازمانی، ارزشهای محیطی و فرهنگ تحولپذیری، با توجه به مقدار معنیداری و قابلقبول شاخصها تائید میشود. از میان عناصر، فرهنگ تحولپذیری بالاترین تأثیر در مدل را دارد ،همچنین تمامی فرضیات تائید شدند. ضمناً در این پژوهش از آزمونهای تحلیل عاملی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری به کمک نرمافزارهای SPSS و لیزرل استفاده شده است.
کلیدواژه ها: رتبهبندی؛ عوامل مؤثر؛ مدل؛ سازمان تحولگرا؛ سازمان آموزش و پرورش
نویسندگان:
علیرضا موغلی: استاد تمام دانشگاه پیام نور شیراز، گروه مدیریت دولتی، شیراز، ایران
حسن درویش: دانشیار دانشگاه پیام نور،مدیر گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور،تهران، ایران
نرگس عباسی: دانشیار دانشگاه پیام نور شیراز، گروه آمار، شیراز، ایران
فرهنگ محمدی: دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور، مرکزتحصیلات تکمیلی،تهران،ایران
مجله پژوهش های مدیریت عمومی - دوره 9، شماره 31، بهار 1395.