اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

محمد ناظمی‌اردکانی در گفت وگو با فارس:

اساسنامه اتحادیه‌های جهانی تقریب‌نهاد تدوین می‌شود/لزوم تبدیل گفتمان وحدت به رفتار اجتماعی وحدت

دبیر نخستین اجلاس بین‌المللی هم‌اندیشی «نقش اتحادیه‌های جهانی تقریب نهاد نخبگان جهان اسلام در اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت» گفت: این اجلاس در تلاش است که مباحث نظری و گفتمانی را به رفتار اجتماعی تقریبی در جهان اسلام تبدیل کند.

اساسنامه اتحادیه‌های جهانی تقریب‌نهاد تدوین می‌شود/لزوم تبدیل گفتمان وحدت به رفتار اجتماعی وحدت

محمد ناظمی اردکانی، دبیر نخستین اجلاس بین‌المللی هم‌اندیشی «نقش اتحادیه‌های جهانی تقریب نهاد نخبگان جهان اسلام در اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت» در گفت‌و‌گو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس گفت: در راستای نقشه راهی که مقام معظم رهبری در جهان اسلام ترسیم کردند که در این نقشه راه، راهبرد را راهبرد دیپلماسی وحدت و چشم‌انداز آن را تشکیل امت واحده اسلامی قرار دادند، این مورد همچنین در حکم انتصاب آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی هم گنجانده شده است.

وی افزود: در چند سال اخیر تلاش شده است که برای اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت از ظرفیت نخبگان جهان اسلام به ویژه اندیشمندان حوزه و دانشگاه استفاده شود، به همین منظور یکسری اتحادیه‌های جهانی تقریب‌نهاد شکل خواهد گرفت که در امتداد این اتحادیه‌ها در کشورهای مختلف جهان، جمعیت یا جوامع تقریبی خواهیم داشت.

ناظمی اردکانی بیان داشت: در اجلاس روز چهارشنبه 19 مهر ماه جاری با حضور نخبگان و اندیشمندان کشورهای مختلف، نشست هیأت مؤسس داخلی و خارجی این اتحادیه‌های جهانی یا تشکل‌های مردم نهاد تقریبی در ظرفیت بین‌المللی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش دوم نشست صبح چهارشنبه، تبیین آیین‌نامه تأسیس اتحادیه‌های جهانی تقریب مذاهب به بحث و نظر گذاشته می‌شود، همچنین تبیین نظام تأیید صلاحیت تشکل‌های مردم نهاد تقریبی و تشکل‌هایی که در گذشته ایجاد شده است، صورت می‌گیرد.

دبیر نخستین اجلاس بین‌المللی هم‌اندیشی «نقش اتحادیه‌های جهانی تقریب نهاد نخبگان جهان اسلام در اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت» با اشاره به برگزاری 9 میز اتحادیه در نشست بعدازظهر این اجلاس گفت: در این میزها پیش‌نویس اساسنامه‌ای که در گذشته تهیه شده است، مورد بررسی و بحث قرار می‌یرد، در نهایت هم در انتهای این اجلاس بیانیه برگزاری و خط‌مشی آینده خوانده می‌شود.

وی افزود: نخبگان جهان اسلام از کشورهایی نظیر تونس، عراق، لبنان، هلند، یونان، ترکیه، پاکستان، انگلستان، آذربایجان، افغانستان و اسپانیا حضور خواهند داشت، در این اجلاس تشکیل اتحادیه‌های گروه‌های مختلف نظیر نویسندگان، هنرمندان و شعرا؛ حقوقدانان‌ها مسلمان، اندیشمندان، اقتصاددان‌ها، فرزندان شاهد و قربانیان ترور هم در دستور کار است.

نظامی‌اردکانی با تأکید بر اینکه در این اجلاس رهنمودهای کل نقش تشکل‌های مردم نهاد تقریبی در وحدت جهان اسلام ترسیم می‌شود، اظهار داشت: یکی از امتیازات این اجلاس را می‌توان عملیاتی بودن آن دانست، زیرا اجلاس‌هایی که تاکنون برگزار شده است،‌ بیشتر جنبه نظری و گفتمانی داشته و این اجلاس در تلاش است که مباحث نظری و گفتمانی را به رفتار اجتماعی تقریبی در جهان اسلام تبدیل کند.

وی ادامه داد: آنچه که امروز جهان اسلام به آن نیاز مبرم دارد تا دشمنان اسلام در رأس آن آمریکا و رژیم صهیونیستی از انشقاق و اختلاف در جهان اسلام با تبدیل آن به جنگ شیعه و سنی بهره نبرند، تبدیل گفتمان وحدت به رفتار اجتماعی وحدت است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول