اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

بلومبرگ:

کاهش ارزش سهام بورس ترکیه با تشدید تنش‌ها با آمریکا/سهام ترکیش ایرلاینز 11 درصد سقوط کرد

در پی بروز بحران سیاسی بین آمریکا و ترکیه به عنوان دو عضو تعیین‌کننده ناتو ارزش لیر کاهش یافت و بازارهای بورس ترکیه روندی نزولی را در پیش گرفتند.

کاهش ارزش سهام بورس ترکیه با تشدید تنش‌ها با آمریکا/سهام ترکیش ایرلاینز 11 درصد سقوط کرد

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ، با توجه به تشدید تنش‌های سیاسی بین آمریکا و ترکیه بازارهای مالی در این کشور آسیایی اروپایی روندی نزولی را در پیش گرفتند.

ترکیه اخیراً یکی از کارمندان سفارت آمریکا در آنکارا را دستگیر کرده و آمریکا نیز صدور ویزا برای شهروندان ترک را متوقف کرده است البته ترکیه نیز صدور ویزا برای شهروندان آمریکایی را به حالت تعلیق در آورده است.

تشکیل صف‌های فروش در بورس ترکیه برای فروش دارایی‌ها از سوی سرمایه‌گذاران باعث شد تا بار دیگر آسیب‌پذیری اقتصاد ترکیه در برابر سیاست‌های آمریکا نمایان شود.

از سوی دیگر چشم‌انداز افزایش نرخ بهره دلار در آمریکا نیز به افزایش عرضه و خروج سرمایه از بازارهای نوظهور از جمله ترکیه منجر خواهد شد و افزایش قیمت نفت در بازار جهانی نیز هزینه واردات را برای دولت ترکیه افزایش خواهد داد و دولت آنکارا نیز روز به روز در حال درگیر شدن بیشتر در بحران سوریه است. 

سیمون کوجان‌اوانزا کارشناس مؤسسه کارشناس مؤسسه مدیریت سرمایه‌گذاری لیگال‌اندجنرال لندن گفت: شکل‌گیری تنش سیاسی بین آمریکا و ترکیه نگرانی‌ها را نسبت به اوضاع اقتصادی ترکیه افزایش می‌دهد. 

وی ادامه داد: قرار نیست این بحران سیاسی اوضاع ترکیه را وخیم کند اما به طور کلی تنش‌های سیاسی نگرانی سرمایه‌گذاران را افزایش می‌دهد.

ارزش لیر ترکیه در بازار ارز استانبول نیز در ساعت 10:13 صبح امروز 3.7150 لیر در برابر دلار بود که 2.7 درصد کاهش داشته است. شاخص بورس استانبول نیز 4 درصد در معاملات امروز کاهش یافت که بیشترین کاهش روزانه در بیش از یک سال گذشته محسوب می‌شود و برای نخستین بار از روز 21 ژوئن به زیر صد هزار واحد کاهش یافت. 

ارزش سهام آکبنک و بانک گارانتی ترکیه که دو بانک بزرگ این کشور محسوب می‌شوند هر کدام 4 درصد کاهش یافت. ارزش سهام ترکیش ایرلانز بزرگترین شرکت هواپیمایی ترکیه نیز 11 درصد سقوط کرد. 

پیوتر ماتیس کارشناس بازار ارز مؤسسه رابوبنک لندن، گفت: بازار به دنبال یافتن سرنخ‌هایی برای پیش‌بینی کوتاه‌مدت یا بلندمدت بودن بحران سیاسی بین آمریکا و ترکیه خواهد رفت و به احتمال زیاد هر دو طرف مناقشه به دنبال تسهیل شرایط خود خواهند رفت. 

وی ادامه داد: ارزش لیر ترکیه نیز با توجه به سخنان آینده مقامات آمریکا در راستای کاهش تنش بهبود خواهد یافت

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول