اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

گلیم نقش برجسته اصیل‌ترین دستبافته ایلامیان

گلیم نقش برجسته اصیل‌ترین دستبافته ایلامیان از گذشته تاکنون بوده است.

گلیم نقش برجسته اصیل‌ترین دستبافته ایلامیان

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، جایگاه فرش و گلیم از گذشته تاکنون در بین مردم استان ایلام بالا بوده به طوری که این صنعت مهم جزئی از فرهنگ استان ایلام محسوب می‌شود اما این هنر و صنعت در ایلام همواره با مشکلات اساسی مواجه شده است.

فرش استان ایلام بیش از 500 سال قدمت دارد، خانم وسیعی یکی از بافندگان ایلامی است که سال‌هاست با این هنر و تارو پودش خو گرفته است.

او می‌گوید از سال 73 تا اکنون در این رشته فعالیت دارد، علاوه بر خانم وسیعی حدود 5 درصد از جمعیت بانوان کم جمعیت‌ترین استان کشور در این حرفه مشغول هستند.

در حال حاضر 14 هزار و 300 بافنده در استان ایلام شناسایی شده که مشغول بافت فرش دستباف استان ایلام هستند، فرش دستبافت تنها یکی از صنایع دستی مهم استان ایلام محسوب می‌شود.

شاخص‌ترین صنایع دستی استان ایلام گلیم بافی است، 50 درصد از کسانی که در حوزه صنایع دستی مشغول فعالیت هستند، کسانی هستند که در حوزه گلیم نقش برجسته کار می‌کنند.

گلیم نقش برجسته استانداردسازی شده است، هنرصنعتی که به نام ایلام ثبت شده و در تمام جهان به برند ایلام توجه دارند.،  بر اساس آیین نامه بیمه صنایع دستی و به ویژه در بخش بافندگان گلیم و فرش باید تمام این بافندگان بیمه می‌شدند.

اما در حال حاضر تعداد پنج هزار و 100 نفر از قالیبافان استان ایلام تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، مجموعا 20 درصد سهم بیمه فرش بافان توسط دولت پرداخت می‌شود.

بر اساس پیگیری‌های انجام شده از سال 93 به بعد فعلا در این خصوص بخش نامه خاصی ارائه نشده تا تعداد و یا سهمیه بافنگان در بخش بیمه افزایش یابد.

دغدغه دیگر بافندگان نبود بازار دائمی عرضه و فروش است، بازاری که خلأ آن پای دلال‌ها را به استان ایلام باز کرده است، فرش ایلام ریزبافت‌ترین فرش است، واسطه‌ها فرش‌های بافته شده ایلامیان را از بافندگان ارزان می‌خرد و به اسم استان خودش می‌فروشد.

این هنرصنعت می‌تواند اقتصاد داخلی کشور را تقویت کند، با حمایت از کارگاه‌های بافندگی  ضمن ایجاد اشتغال پایدار، می‌شود فرش دستباف و گلیم نقش برجسته استان ایلام را به دنیا معرفی کرد اما در این راه باید به بیمه و تسهیلات کم بهره برای بافندگان هم توجه شود.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول